Skoro jasno
14°
Bratislava
Marek
25.4.2024
Riaditeľka spotrebiteľského centra radí, ako predísť podvodom na dovolenke v zahraničí
Zdielať na

Riaditeľka spotrebiteľského centra radí, ako predísť podvodom na dovolenke v zahraničí

BRATISLAVA / Prakticky celý posledný rok sme sedeli doma. Pozitívna situácia ale oživila naše dovolenkové plány a mnohí sú presvedčení, že teraz treba konať veľmi rýchlo. Obávame sa nižšej ponuky ubytovacích kapacít. Lenže toto je ideálny priestor aj pre podvodníkov. Hlavne, ak sa rozhodnete cestovať individuálne. Riaditeľka Európskeho spotrebiteľského centra Katarína Zalaiová v rozhovore o problémoch s podvodmi na dovolenke, ako im predísť, koho kontaktovať a na čo si dať pozor.

Povedzme si najprv, koho zastrešuje Európske spotrebiteľské centrum? O akú organizáciu ide?

Európske spotrebiteľské centrum v Slovenskej republike je súčasťou siete európskych spotrebiteľských centier. Táto sieť ECC-Net bola založená Európskou komisiou a vlastne pred rokom sme oslávili 15. výročie nášho založenia. Zaoberáme sa mimosúdnym riešením spotrebiteľských sporov, v prípade, že má spotrebiteľ problém so zahraničným obchodníkom v rámci krajín EÚ, Islandu a Nórska.

V minulosti bolo takou istotou cestovať cez cestovné kancelárie, ale možno aj po minuloročných skúsenostiach, to nebude asi taká prvá voľba Slovákov, lebo dlho čakali na vrátenie peňazí, na refundácie.

Áno. Veľa ľudí si v minulosti hľadalo ubytovanie cez rôzne portály a individuálnou formou.

Čo sa týka portálov, mám pocit, že tam je relatívne bezpečná zóna, aspoň pri tých najväčších a najznámejších. Garantujú, že skúmajú vlastne tých prenajímateľov. Mal by byť človek aj pri nich opatrný?

Určite áno. Človek by si mal vždy pozrieť recenzie na dané ubytovanie a hľadať ich u viacerých zdrojov.

Takže, ak nájdem na jednom portáli jedno miesto, mám sa spoľahnúť len na recenzie, ktoré sú priamo tam, alebo mám hľadať aj iné recenzie? Prosto, viac času asi tráviť na Googli?

Určite je dobré si pozrieť recenzie z viacerých zdrojov, taktiež si preveriť kontakty prostredníctvom máp na internete, pozrieť sa, či ubytovanie na danej adrese existuje. Pri niektorých typoch ubytovania sa dá overiť aj tvar ubytovania, napríklad.

Čo sú ešte také podozrivé veci?

Určite cena. Keď je podozrivo nízka, môže sa stať, že je za tým podvod, pretože sa snažia na danú cenu nalákať dovolenkárov.

Viem, že na niektorých portáloch dá človek údaje z platobnej karty, ale v konečnom dôsledku platí až priamo na mieste, potom sú aj spôsoby, kde treba platiť dopredu. Takže, to asi bude riziko, keď už púšťame od seba peniaze.

Platba vopred je určite vždy riziková. Odporúčala by som, ak treba platiť vopred, tak cez zabezpečenú platobnú bránu, prostredníctvom internetu, cez bránu, ktorú poskytuje tretia strana.

Čiže neísť do priameho kontaktu s prenajímateľom, nežiadať od neho účet na poslanie peňazí.

Určite to nie je bezpečné, samozrejme. Ak sme si aj našli ubytovanie prostredníctvom nejakej platformy, podvodníci by sa mohli pokúsiť kontaktovať toho dovolenkára s tým, že mu ponúknu nižšiu sumu, pokiaľ pôjdu mimo platformy. Stretli sme sa s takýmto prípadom a spotrebitelia tak došli o svoje peniaze.

Dajú sa vysúdiť tie peniaze späť, alebo je to takmer nemožné?

Viete ako to je s podvodmi. V tomto konkrétnom prípade, s ktorým sme sa v našom spotrebiteľskom centre stretli, tak súd nepomohol, bohužiaľ. Spotrebitelia sa obrátili na políciu v danom štáte a aj po vypátraní páchateľov im tie peniaze neboli vrátené.

Vy ste prvá voľba pre toho spotrebiteľa, ak narazí na takýto podvod? Koho má kontaktovať? Slovenskú políciu, políciu v zahraničí, alebo rovno vás?

Ak už spotrebiteľ vie, že ide o podvod, tak by som určite odporúčala políciu. V tomto prípade, spotrebiteľ najprv nevedel, že ide o podvod, tak kontaktoval nás a my sme sa snažili dostať do kontaktu s našim partnerským centrom v krajine, kde ten poskytovateľ ubytovania sídlil. Takto sme prišli na to, že daný poskytovateľ na danom sídle nesídli a neexistuje, išlo teda o nejaký podvod.

Rozmýšľam, že pri tom zahraničí je to dosť komplikované. Jednak jazyková bariéra, jednak tí Slováci nemusia vedieť, aké sú pravidlá v legislatíve v tej danej krajine. Má sa teda, napriek tomu, ten spotrebiteľ pokúsiť o kontakt mailom, alebo telefonicky kontaktovať zahraničie?

Tak, v prvom rade, by mal spotrebiteľ vždy kontaktovať najprv toho obchodníka, aj zo zahraničia. Ak mu neodpovedá, alebo je odpoveď neuspokojivá, tak v tom prípade, ak ide o obchodníka zo zahraničia v rámci krajín EÚ, tak sa na nás môže obrátiť.

Takže, na vás by sa mali dostať už len tie sporné veci, ktoré treba riešiť? Vy máte partnerské organizácie. Ak sa stane niečo, napríklad v Španielsku, kontaktujete tam nejakých svojich ľudí, alebo ako to funguje?

Môžeme tomu hovoriť skôr problém, pretože v prípade podvodu, je to už naozaj ťažké takéto riešenie hľadať. Ak vznikne problém, napríklad v Španielsku, tak kontaktujeme naše partnerské centrum, ktoré sídli v Španielsku, to prípad vezme na riešenie a ten potom priamo kontaktuje obchodníka vo svojej krajine vo svojom jazyku.

Ak by bol človek, napríklad, nespokojný so službami, ktoré mu ponúknu v zahraničí, aj to riešite? Alebo samotné problémy so službami musí riešiť niekto iný?

Riešime všeobecne spotrebiteľské problémy, čiže sa môžu týkať aj poskytovania služieb, poskytnutia ubytovania, ale aj taktiež nákup leteniek, nákup tovarov prostredníctvom internetu, alebo priamo v kamenných prevádzkach v danej krajine.

Takže, skúsme to zosumarizovať. Predtým, než peniaze pustím z ruky, čo všetko si treba overiť? Na čo všetko si musíme dať pozor?

Určite si pozrieť kontakty na stránke, kde sme si našli či už ubytovanie, alebo nejaký tovar prostredníctvom internetu. Každá stránka má mať uvedené kontakty, kto prevádzkuje danú stránku. Pri ubytovaní, kontakt na poskytovateľa ubytovania, kde ubytovanie sídli, na akej adrese, preveriť si, prípadne, aj prostredníctvom máp na internete, či daná adresa existuje, môžeme si overiť kontakty, ktoré sú tam uvedené – či funguje telefonický kontakt, e-mail a podobne.

Súvisiace články

Najčítanejšie