Skoro jasno
14°
Bratislava
Marek
25.4.2024
Šéf Slovenskej asociácie cestovných kancelárií Berkes: Cestovné kancelárie sú pripravené poskytovať klientom všetky destinácie, na ktoré sú zvyknutí
Zdielať na

Šéf Slovenskej asociácie cestovných kancelárií Berkes: Cestovné kancelárie sú pripravené poskytovať klientom všetky destinácie, na ktoré sú zvyknutí

Zdroj: noviny.sk

BRATISLAVA / Blíži sa čas dovoleniek a mnohí z nás si budú zamieňať poukaz za zrušenú minuloročnú dovolenku. Aké sú možnosti, ale aj podľa čoho vyberať dovolenkovú destináciu sa bližšie dozviete v rozhovore so šéfom Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr Romanom Berkesom.

Mnohí z nás majú také tie poukazy za tú nezrealizovanú minuloročnú dovolenku, čo s nimi, aké mám možnosti a dokedy sa musím rozhodnúť?

Samozrejme, týchto poukazov je medzi ľuďmi ešte veľmi veľa, pretože cestovné kancelárie teraz začínajú realizovať svoje záväzky. Ľudia musia komunikovať s cestovnými kanceláriami. Cestovná kancelária sa musí dohodnúť na náhradnom zájazde. Sú dve možnosti. Dá sa zrealizovať pôvodne zajednaný zájazd, alebo cestovná kancelária má možnosť zrealizovať aj náhradný zájazd. Samozrejme, s takouto ponukou musí klient súhlasiť a pokiaľ by nesúhlasil, tak cestovná kancelária musí do 14. septembra 2021 klientovi vrátiť všetky peniaze späť.

Ako sú na tom vlastne cestovné kancelárie, v akej sú kondícii? Dokážu naozaj poskytnúť širší výber ponuky, aby si klient mohol vybrať to, čo mu v tejto situácii a v čase pandémie vyhovuje?

Cestovné kancelárie sú naozaj pripravené poskytovať všetky destinácie, na ktoré sú klienti zvyknutí. Otázka bude, aké opatrenia budú zavedené pri ceste do destinácii a aké opatrenia budú pri návrate. To je naozaj kľúčové. Viacmenej sa budú cestovné kancelárie sústrediť na takzvané zelené krajiny, kde je pohyb volnejší, takže sa dá očákavať, že gro ponuky bude práve z týchto zelených krajín.

To som sa práve aj chcela spýtať, lebo vieme, že ten cestovateľský semafor sa mení približne každé dva týždne, farba krajiny sa môže dokonca zmeniť aj mimo toho intervalu. Čo sa stane, keď mám ja kúpený zájazd do danej krajiny a pár dní predtým mi oznámia, že už je červená, dokáže ešte aj na to zareagovať cestovná kancelária?

Toto je naozaj niečo, s čím sa budú musieť cestovné kancelárie v blízkej budúcnosti vysporiadaťa áno, tak ako sa krajiny môžu meniť k horšiemu, čo teda optimisticky si myslíme, že sa nebude diať, tak to môže byť aj naopak. Môžu byť krajiny, ktoré budú v oranžovej alebo čiernej kategórii a počas pobytu sa možno táto krajina zmení k lepšiemu a po návrate už nebude potrebná karanténa. Takže dá sa na to aj takto pozerať. Samozrejme, cestovné kancelárie budú na to reagovať. Je to prípad od prípadu a na druhej strane si musí klient uvedomvoať, že sme v pandemickej situácii a keď cestuje, tak takéto riziko tu stále je. Čiže toto je viacmenej na komunikácii s cestovnou kanceláriou a klientom a ešte možno pred alebo počas nákupu toho zájazdu, kde sa môžu zmluvne dohodnúť o tom, ako bude situácia vyzerať, ak sa krajina zmení.

Poďme si povedať napríklad ohľadom Turecka ešte, tam zvykneme cestovať, Turecko je zatiaľ červeném, napriek tomu, je oňho záujem a je Turecko pripravené na nápor turistov?

Dá sa povedať, že za posledné roky je Turecko naozaj najobľúbenejšia destinácia a aj počas tohto roka je najväčší záujem o cestovanie do Turecka, pretože pomer kvalita a cena je tam na veľmi vysokej úrovni. Otázka je, ako budú vyzerať opatrenia v nasledujúcich týždňoch, možno mesiacoch, po návrate z Turecka. Vycestovanie do Turecka nie je žiadna komplikácia, problémom je návrat z Turecka a na toto teraz my čakáme, ako sa vyvinie situácia, pretože máme informácie, že Turci k tejto situácii pristupujú naozaj zodpovedne a pristúpili k zaočkovaniu kompletne celého personálu, ktorý prichádza do styku s klientmi a toto je dosť zásadná vec pre zvýšenie bezpečnosti, takže si myslím, že naozaj Turecko by mohlo byť v blízkej dobe prehodnotené.

Poďme sa teraz pozrieť na tú pôžičku, ktorú ste dostali, alebo tých 60 miliónov, ktoré budú na vyplatenie nezrealizovaných dovoleniek, bude to stačiť na to, aby všetci boli uspokojení a aby aj tie cestovky preklenuli toto obdobie?

Áno, stále sa tam používa ten budúci čas, lebo ešte čakáme na túto pomoc. Cestovné kancelárie si splnili svoju povinnosť a naozaj všetky peniaze klientom, ktoré im dlžili, poslali na účty svojich dodávateľov služieb, čiže hotely a dopravné spoločnosti touto hotovosťou nedisponujú a tieto peniaze späť získať nedokážu. Nastal problém, ako túto situáciu riešiť a tu potrebujeme pomoc štátu. Tak ako okolité štáty EÚ tak aj my žiadame štát o možnosť pôžičky, aby sme klientom vedeli nejakým spôsobom vrátiť peniaze späť.

Vy ste hovorili, že to teda nebude použité len na to vyplatenie nezrealizovaných zájazdov, ale teda aj bookovanie možných zájazdov v zelených krajinách.

My poukazujeme práve na túto skutočnosť, že by sme potrebovali túto situáciu riešiť s predstihom, nie až v septembri, keď cestovné kancelárie musia vrátiť tie peniaze späť, aby sme práve my mohli zmeniť na požiadanie klientov ich destináciu. Ak príklad uvediem, že ak sú peniaze klientov zarezervované v hoteli v Turecku a z nejakého dôvodu nebudú chcieť ísť klienti do Turecka na zájazd nastúpiť alebo nebude možné poskytovať služby v tejto destinácii, tak v takomto prípade by cestovná kancelária, ak by mala tieto peniaze, mohla zmeniť zájazd podľa požiadaviek klienta či už destináciu v zahraničí alebo na destináciu na Slovensku. Mala by dostatok likvidity na to, aby takýto zájazd nakúpila a potom si cestovná kancelária počká na peniaze, ktoré má uložené v Turecku, aby ich získala späť. Čiže kvôli tomuto je dôležité, aby sme tie peniaze mohli čo najskôr načerpať, aby spotrebiteľ na konci toho úsilia nebol ten, ktorý je dotknutý.

Aby ste túto pomoc dostali, aká je tá finančná kondícia cestovných kancelárií? Hrozí nejaký väčší krach viacerých cestovných kancelárií? Prípadne ako sa tomu ako klient vyhnem, čo si mám skontrolovať?

Na kondíciu cestovných kancelárií som veľmi hrdý, pretože v novom roku, bola otázka, koľko z nich dokáže prežiť a koľko nie. Svoju činnosť ukončili dve, takže naozaj, tá kondícia je dobrá, ale prichádzame k momentu, keď budeme túto štátnu pomoc potrebovať. Pokiaľ by štát neumožnil cestovných kanceláriám načerpať tieto úvery na čerpanie peňazí, tak nedokážu toto obdobie preklenúť a mohli by sme očakávať ukončenie činnosti väčšiny cestovných kancelárií.

Podľa čoho si teda majú ľudia vyberať letnú dovolenku, aby sa neocitli v nejakom riziku či už krachu cestovnej kancelárie alebo naozaj, že tá krajina bude červená?

Jednoznačne sa informovať v cestovných kanceláriách na opatrenia, ktoré boli v hoteloch prijaté a záväzné opatrenia. Čiže toto sú rozhodujúce faktory pre to, aby sa klienti dokázali rozhodnúť, či už pre destináciu alebo priamy hotel v mieste destinácie. ​

Súvisiace články

Najčítanejšie