Zatiahnuté
10°
Bratislava
Marcel
20.4.2024
Podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič o naštartovaní a budúcnosti Slovenska v rámci Plánu obnovy
Zdielať na

Podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič o naštartovaní a budúcnosti Slovenska v rámci Plánu obnovy

BRATISLAVA / Slovensko bude necelý týždeň hostiť predsedníčku Európskej komisie Ursulu von der Leyenovú, ktorú čakajú významné stretnutia a rokovania s predsedom vlády SR Eduardom Hegerom, či prezidentkou Zuzanou Čaputovou. Schváli šéfka EK náš Plán obnovy? Ako sa podarí naštartovať ekonomiku Slovenska a či je EÚ prichystaná na prípadný ďalší boj s pandémiou, prezradí v rozhovore podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič.

Pán komisár, skúste nám zhrnúť účel vašej cesty so šéfkou Európskej komisie Ursulou von der Leyenovou, aký máte dnes pracovný program?

Pracovný program je nabitý a ten cieľ cesty, si myslím, je pre Slovensko veľmi dobrý, lebo predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová príde oznámiť hodnotenie slovenského Plánu obnovy a udržateľnosti. Pracovalo sa na tom veľmi intenzívne a môžem povedať, že Európska komisia hodnotila intenzívnu komunikáciu so slovenskou stranou len tým najpozitívnejším spôsobom. Verím, že dnes aj počas rokovania s predsedom vlády SR, aj s pani prezidentkou, sa preberú tie hlavné priority, ktoré sú takým slovenským Marshallovým plánom. Myslím, že dostávame unikátnu šancu ako krajina, do ktorej v priebehu nadchádzajúcich 10-tich rokov budú skutočne plynúť desiatky miliárd eur, aj z tohto fondu na podporu znovunaštartovania ekonomiky, aby sme ich využili tak, aby Slovensko naozaj bolo krajinou, ktorá je pripravená na výzvy 21. storočia, či už ekonomicky alebo aj vzdelanostne, takisto aj kvalitou štátnej správy.

Slovensko ale nepatrilo k lídrom v čerpaní takýchto peňazí. Vy ste v tomto prípade optimista? Podarí sa vyťažiť čo najviac a to najväčšie maximum z toho obrovského balíka?

Musíme sa na to zamerať, ale ten fakt, že Slovensko vo svojom návrhu predčilo očakávania, čo sa týka limitov, ktoré boli stanovené, čiže napríklad do zelenej ekonomiky by malo ísť 43 percent, na digitalizáciu chceme využiť 21 percent, je tam veľmi ambiciózny program. Takmer miliarda má ísť na obnovu, respektíve výstavbu nových nemocníc a sú tam podporené aj tie nové technologické odvetvia, ktorým sa venujem, ako napríklad výroba batérií, či vybudovanie nabíjacích staníc. Takže, ten program je dobre pripravený, treba ho však teraz široko prediskutovať a treba ho začať implementovať, lebo teraz tie prostriedky, ktoré Slovensko má k dispozícii sú bezprecedentné. Neviem, či sa niečo také v budúcnosti zopakuje, a preto si myslím, že po dobrom pláne musí prísť jeho dobrá implementácia, napĺňanie, uvádzanie do praxe a verím, že kvalitné projekty, ktoré budú financované.

Keď to skúsime zhmotniť, kedy by sa to mohlo prejaviť? Tieto investície, ktoré by prišli zo strany Európskej únie na Slovensko, kedy by mohli Slováci reálne pocítiť, že batérie sa budú u nás vyrábať, že ekológia bude ekologickejšia, že tieto plány v rámci Plánu obnovy, sa pretavia do reálneho života?

Tak v prvom rade predpokladám, že tie prvé finančné prostriedky z tohto nového nástroja by mohli prísť už počas letných mesiacov, respektíve krátko po nich, opäť hovoríme o viac ako 800 miliónoch eur. A prečo som tak presvedčený, že sa to udeje? Lebo sa nám vlastne minulý týždeň podarilo uplatniť prvú emisiu zelených dlhopisov. Európska únia sa stala v podstate okamžite najväčším emitentom zelených dlhopisov, viac ako 20 miliárd eur sa predalo v podstate v priebehu pár minút. Len pre dokreslenie toho obrovského rozmeru tejto pomoci, takýchto dlhopisov chceme vydať do konca dekády 800 miliárd, čiže ide o obrovskú sumu peňazí a Slovensko získa takú prvú finančnú injekciu už v nadchádzajúcich mesiacoch. Čo sa týka celkového zlepšenia, tak to bude závisieť od nás. Práve som skončil stretnutie so Slovenskou batériovou alianciou a viem, že, či už je to firma InoBat, alebo aj ďalšie, by chceli naozaj začať vyrábať batérie na Slovensku už možno budúci rok. Je tam veľký potenciál pre vedu a výskum a verím, že popri tom, ako sme automobilovou veľmocou, tak verím, že budeme aj veľmi silní v tomto segmente, lebo tá budúcnosť bude naozaj patriť elektrickým a vodíkovým pohonom a tomuto sa treba prispôsobiť.

Ešte poďme k tomu cestovaniu do zahraničia. Slovákov trápi ten nejednotný prístup v rámci celej Európskej únie. Boli nastavené nejaké semafory, ale každý si riešil potom to zatváranie hraníc individuálne, nezlyháva v tomto Európska únia?

Musím povedať, že to bola bezprecedentná kríza, všetci sme sa učili. My sme práve minulý týždeň prijali taký zhrňujúci dokument toho, čo sa podarilo, aj tam, kde sme chybovali. Je tam niekoľko takých opatrení, ktoré verím, že nám v budúcnosti pomôžu lepšie zvládať takéto situácie. Chceme mať jedného šéfa epidemiológov v Európe, ktorý by mal mať hlavné slovo o tom, ako v týchto krízach postupovať. Chceme zrýchliť prácu Európskej agentúry pre prevenciu chorôb, takisto aj schvaľovanie nových liekov, či nových vakcín. Myslím si, že máme veľmi dobrý zabehnutý systém získavania verejného obstarávania vakcín, čiže nemusíme sa do budúcnosti obávať, že by sme nemali dostatok, ak to bude potrebné, tej tretej posilňujúcej vakcíny, respektíve nejakých nových vakcín, keby nás prekvapila nejaká nová pandémia a myslím si, že sme si všetci vyskúšali, aké je to zlé, keď sa hranice zatvárajú, ako to škodí ekonomike, ľuďom, a preto aj tá uzávera hraníc bola vždy zo strany Európskej únie podrobovaná aj dosť veľkej kritike, aj tomu, aby sme to skutočne robili ako posledné možné opatrenie. Takže, dúfam, že aj z toho poučenia, čo sme si zažili za uplynulý tok, budeme tieto veci lepšie zvládať a že to zvládneme už túto sezónu.

Presne to som sa chcel opýtať, pretože máme na hraniciach a možno aj tu na Slovensku ten nový variant, ktorý môže spôsobiť zase to, čo sme videli minulú sezónu. Ako sme na to pripravení v rámci Európskej únie?

V postate sme veľmi posilnili kapacity sekvenovania PCR testov, takže by som povedal, že dnes už nebudeme tak prekvapení, keď prídu nejaké tie nové varianty, lebo či už v každej členskej krajine, alebo keď tá členská krajina nemá dostatočne vybudované kapacity, tak sa to robí práve prostredníctvom tejto Európskej agentúry pre prevenciu chorôb, kde sa tieto vzorky analyzujú, aby sme vedeli, ako sa nám nový variant šíri, ako je nebezpečný. Zároveň som veľmi rád, že sme stihli skutočne v rekordnom čase vypracovať ten zelený digitálny certifikát pre tých, čo sú zaočkovaní a môžem aj z vlastnej skúsenosti potvrdiť, že to mimoriadne uľahčuje život, lebo pomaly začíname cestovať a samozrejme, že pokiaľ máte so sebou QR kód, tak je to veľká úľava a z vlastnej skúsenosti musím povedať, že to dáva taký väčší pocit istoty. Stretávam sa s veľkým počtom ľudí, samozrejme, že dodržiavam všetky predpisy, ale pokiaľ ste zaočkovaný, tak máte väčší pocit istoty, že ste urobili maximum pre svoje zdravie a pre ochranu svojho okolia.

Čiže, vy ste zaočkovaný?

Ja som zaočkovaný a určite by som to odporúčal každému, hlavne ľuďom, ktorí cestujú, stretávajú sa s veľkým počtom ľudí a z vlastnej skúsenosti, dáva vám to väčší pocit istoty a ste lepšie chránení ako predtým, než tieto vakcinácie neboli.

Hovorili ste o tom, že žijeme v 21. storočí, máme obrovskú výsadu, že medicína je na takej úrovni a že máme možnosť predchádzať tej chorobe.

Určite áno a môžem povedať, že sa venovali obrovské prostriedky a úsilie do týchto nových vakcín a samozrejme, už dnes v rámci Európskej komisie plánujeme, čo ďalej, lebo je možné, že aj tí, čo boli zaočkovaní, tak tie ochranné látky sa budú postupne utlmovať, takže to treba monitorovať. Počas tých najťažších chvíľ, zasadnutie Európskej komisie sme mali každé ráno, v podstate tú debatu otváral a vysvetľoval nám všetky tie aspekty hlavný vedecký poradca našej predsedníčky, ktorý je belgický virológ Peter Piot, mimoriadne svetovo uznávaný a môžem povedať, že aj z hľadiska toho, čo mám napočúvané k tejto téme, tak som presvedčený, že toto je najlepšie riešenie pre ľudí.

Čo sa týka toho samotného cestovania ako takého, ako to teda bude, skúsme to nejako konkrétnejšie priblížiť ľuďom. Ako to bude vyzerať teraz na hraniciach a od čoho sa to bude odvíjať?

Samozrejme, že taký ten najoptimálnejší spôsob. Predpokladám, že pokiaľ sa bude cestovať letecky, tak už dnes pri nástupe do lietadla vás skontrolujú, či máte zelený pas, alebo máte PCR test. Myslím si, že každá krajina bude uvažovať, ako si to zrealizovať aj pri príchode do svojej krajiny a určite sa budú riadiť aj tým, za akej krajiny človek prichádza, takže Slovensko sa čoraz viac blíži k tým zeleným farbám, je to vidieť aj z reakcií našich susedov a takisto aj z tých prímorských destinácií. Samozrejme, potom bude dôležitá kontrola a zodpovednosť ľudí, keď sa budú vracať, aby sa dali otestovať predtým, než sa vrátia domov, alebo samozrejme potom, keď prídu.

Súvisiace články

Najčítanejšie