Jasno
Bratislava
Miroslav
29.3.2024
Dopravná situácia v okolí Bratislavy vyvoláva hnev: Starosta Ivanky pri Dunaji posiela Doležalovi otvorený list
Zdielať na

Dopravná situácia v okolí Bratislavy vyvoláva hnev: Starosta Ivanky pri Dunaji posiela Doležalovi otvorený list

BRATISLAVA / Pre ministra dopravy Andreja Doležala (nom. Sme rodina) nie sú posledné týždňe práve najšťastnejším obdobím. Aktuálne k nemu zamieril otvorený list od starostu Vladimíra Letenaya z Ivanky pri Dunaji. Dôvodom je patová situácia pri jeho obci a dlhodobo neriešiený problém.

Otvorený list starosta zverejnil na svojom profile na sociálnej sieti. "Dnes ráno, v rámci otvorenia kampane „Do školy na bicykli“, minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal navštívil Základnú školu M. R. Štefánika v Ivanke pri Dunaji. Pri tejto príležitosti som mu odovzdal otvorený list, ktorého celé znenie zverejňujem," začal príspevok. 

"Vážený pán minister, neustále zhoršujúca sa situácia v doprave, spolu s obavami čo prinesie spustenie ďalších dopravných stavieb v okolí našej obce Ivanka pri Dunaji, nás primälo obrátiť sa na Vás týmto otvoreným listom.
Pri príprave projektu diaľnice D4 a jej prepojenia s D1 bolo zrejmé, že vjazd vozidiel do Bratislavy z D4 má primárne zabezpečovať križovatka Ivanka-Sever. Táto križovatka ale nie je dobudovaná, úseky D4 sa postupne otvárajú, a tak si vozidlá na vjazd do Bratislavy z D4 našli aj iné „cestičky“, s ktorými ale projekt D4R7 vôbec nerátal," vyjadril sa Vladimír Letenay k problému. 

Problém s križovatkou

Starosta upozorňuje, že po otvorení križovatky Ivanka-Západ sú pre obec každodennou realitou extrémne počty vozidiel (nielen osobnej automobilovej dopravy), ktoré v rannej špičke na vjazd do Bratislavy z D4 neštandardne využívajú aj cestu III. triedy číslo 1041 (Vajnorská ulica). "Spočiatku sa vozidlá otáčali priamo v križovatke (obr. č.1). Toto nebezpečné konanie vodičov sa podarilo eliminovať osadením dopravného značenia Klemmfix. Vozidlá schádzajúce z D4 s cieľom dostať sa do Bratislavy to ale neodradilo, našli si nový spôsob. V súčasnosti využívajú odbočku na parkovisko veľkoobchodu Metro, kde sa v rannej špičke vo veľkom počte otáčajú (obč. č.2). Križovatka Ivanka-Západ teda „prevzala“ teraz na seba úlohu, na ktorú ale nie je projektovaná, a to aj preto, aby sa cez ňu ešte viac nezahusťovala doprava na dvojprúdovej Seneckej ceste," pokračoval rozhnevaný starosta ďalej. 
Argumentuje tým, že občania Ivanky pri Dunaji a okolitých obcí sú roky nútení čakať neúmerne dlhý čas v rannej kolóne, kým sa cez Vajnorskú ulicu dostanú na Seneckú cestu. Súčasný stav, po otvorení križovatky Ivanka-Západ, je už ale neúnosný. "Výjazd z obce (približne jeden kilometer dlhý úsek) aj v skorých ranných hodinách trvá 40 až 50 minút. Zlepšenie má pritom priniesť až vybudovanie križovatky Ivanka-Sever, a taktiež rozšírenie Seneckej cesty na štvorpruh. Vzhľadom na medializované informácie, podľa ktorých môže realizácia týchto stavieb trvať 3, dokonca až 6 rokov, to nie je pre nás akceptovateľné," uviedol v liste ďalej. 

Vedia, že výstavba D4 je dôležitá

"Samozrejme, uvedomujeme si dôležitosť výstavby diaľnice D4. Pokiaľ ale nebude vybudovaná križovatka Ivanka-Sever, počet áut otáčajúcich sa v Ivanke pri Dunaji bude stále narastať (aj s ohľadom na spustenie ďalších úsekov D4R7). Po otvorení úseku Ivanka-Vajnory (predpoklad október 2021) sa dá s určitosťou povedať, že pri parkovisku Metro sa budú otáčať už nielen vodiči idúci od Vrakune, ale aj od križovatky Čierna Voda – obyvatelia Chorvátskeho Grobu, Slovenského Grobu a celej tejto lokality (obr. č.3), ktorí sa budú chcieť dostať napríklad na Zlaté piesky či obchvat D1," pokračoval starosta, ktorý pridal aj ďalšie obavy. 
Tvrdí, že má strach, že k zhoršeniu už i tak zlej dopravnej situácie na Seneckej, prispeje aj otvorenie prepojenia Seneckej cesty a D1 v križovatke Triblavina. Tieto obavy ministrovi už tlmočili v liste zo dňa 18. júna 2021. "Po prečítaní Vašej odpovede (zo dňa 12. júla 2021) sa však naše obavy nerozplynuli, skôr naopak, vzrástli. Riešením kardinálneho problému Ivanky pri Dunaji a okolitých obcí v doprave, ktoré sa neustále odkladá, je rozšírenie cesty I/61 (Seneckej) na štvorpruh," povedal starosta s tým, že za prioritu považuje úsek od križovatky pri Mlyne po križovatku Bernolákovo-Západ. V tomto smere projektantovi rozšírenia Seneckej cesty zaslali pripomienku, aby sa rozšírenie rozdelilo na etapy, a primárne sa riešil vyššie spomínaný cca 4-kilometrový úsek.
"Naši občania, ako aj obyvatelia okolitých obcí, ktorí sa cez Ivanku pri Dunaji dostávajú na Seneckú cestu, v dôsledku spomínaných problémov dlhodobo trpia zhoršením kvality svojho života. Niet pritom žiadnych pochýb, že táto neúnosná situácia sa bude naďalej iba zhoršovať, a to len z dôvodu dlhodobo nezvládnutých procesov štátu pri výstavbe dopravnej infraštruktúry v okolí hlavného mesta Slovenska. Ten by mal pritom postupovať v súlade s Ústavou, ako aj elementárnou úctou k svojim občanom tak, aby im kvalitu života zlepšoval. V tomto prípade však štát a jeho predstavitelia svojim nezodpovedným prístupom vystavili obyvateľov spádovej oblasti Ivanky pri Dunaji nepredstaviteľnému dopravnému kolapsu," pokračoval a doplnil, že vo vzťahu k vyššie uvedeným skutočnostiam, a súčasne pri rešpektovaní oprávnených požiadaviek obyvateľov na kvalitu života, týmto otvoreným listom ministra dopravy Andreja Doležala žiada o okamžité zrušenie všetkých vjazdov a zjazdov na/z D4 v križovatke Ivanka-Západ, a to až do dobudovania križovatky Ivanka-Sever.
"Súčasne Vás týmto otvoreným listom žiadame o realizáciu takých krokov, ktoré urýchlia rozšírenie Seneckej cesty na štvorpruh a dobudovanie križovatky Ivanka-Sever," doplnil na záver. 

Súvisiace články

Najčítanejšie