Zatiahnuté
15°
Bratislava
Miroslav
29.3.2024
Reklamná anticena Sexistický kix spúšťa hlasovanie: Verejnosť poslala do súťaže až 116 kandidátov
Zdielať na

Reklamná anticena Sexistický kix spúšťa hlasovanie: Verejnosť poslala do súťaže až 116 kandidátov

BRATISLAVA / Piaty ročník anticeny spojila iniciatíva Sexistický kix do dvoch rokov. Verejnosť jej poslala spolu 116 reklám, ktoré sú podľa nich neetické a znevažujúce na základe rodu. Za tie najsexistickejšie môže teraz verejnosť hlasovať až do 23. novembra. Výsledky hlasovania, ako aj výber odbornej poroty iniciatíva zverejní prostredníctvom online videa počas 16 dní aktivizmu proti násiliu na ženách.

Sexistický kix poukazuje na skutočnosť, že zobrazovanie ľudí znevažujúcim či stereotypizujúcim spôsobom na základe rodu nepatrí do verejného priestoru. Anticena sa zameriava najmä na aktívnu spoluprácu so širokou verejnosťou a vysiela signál reklamným zadávateľom, že naozajstná kreativita sexizmus nepotrebuje.  

"Podobne ako v minulých ročníkoch sa medzi nomináciami objavil vysoký počet reklám malých firiem, ktoré v komunikácii hojne využívajú prvok sexualizácie. Často ľudia nominovali aj rodovo stereotypné reklamy a v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi sa viac objavil jazykový sexizmus, “ uviedla Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

Sexualizácia sa objavovala predovšetkým v komunikácii malých firiem

Podľa inciatívy Sexistický kix, po prvku sexualizácie siahajú najmä malé spoločnosti, ktoré v komunikácii vsádzajú na bezmyšlienkovité zobrazovanie prevažne ženských tiel alebo ich častí bez súvislosti s predávaným produktom či službou. "V presvedčení, že funguje princíp „sex predáva” sa mylne domnievajú, že týmto spôsobom zvýšia záujem o produkty ši služby svojej firmy. Výskumy však ukazujú, že sexistická reklama nie je účinná a namiesto vyšších ziskov dostanú zadávatelia iba nomináciu na Sexistický kix," uviedla iniciatíva v tlačovej správe. 

Anticenou upozorňuje na neustále zobrazovanie žien ako správnych gazdín či milujúcich a starostlivých matiek. Práve tieto stereotypy sa často objavovujú medzi nomináciami a ženy naďalej konzervujú v „zabehnutom systéme” nespravodlivej deľby úloh v domácnosti. "Podľa OSN vykonávajú ženy trikrát viac neplatenej práce ako muži a pandémia tento rozdiel ešte prehĺbila. Neviditeľná práca žien sa však v spoločnosti vníma ako samozrejmosť. Dvojité či trojité bremeno je na ne kladené bez dostatočného ohodnotenia, často kompenzované iba PR vďakou od politikov spolu s karafiátom na Medzinárodný deň žien," upozorňuje iniciatíva. 

"Zaperlila" aj Národná banka Slovenska

Iniciatíva zdôraznila, že v náborových kampaniach firiem a inštitúcií sú ženám ponúkané menej platené asistentské pozície, zatiaľ čo mužom, naopak, manažérske. Ako príklado použila rodovo zaťaženú inzerciu pracovných miest Národnej banky Slovenska. "Znepokojivým faktom zostáva, že ženy dlhodobo čelia platovej nerovnosti a podľa najnovších výsledkov prieskumu Eurostatu je priemerný rozdiel v hodinovej mzde medzi mužmi a ženami na Slovensku 18,4 percenta (v EÚ je to 14,1 percenta). V kontexte platovej nerovnosti je obzvlášť nevhodné využívať sexistické vtipy o márnotratných manželkách," zdôraznila iniciatíva Sexistický kix v tlačovej správe. 

„Prekvapujúcim, ba až šokujúcim je vizuál spoločnosti, ktorá využila vo svojej reklame prvok násilia. Považujeme tento vizuál za cynický, a to aj s ohľadom na zvýšenie miery násilia páchaného na ženách počas pandémie. Takéto reklamy prispievajú k jeho normalizácii,” uzavrela Michaela Jankovičová, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

Ako hlasovať?

Hlasovať za sexistické reklamy môže verejnosť do 23. novembra 2021 na webovej stránke www.sexistickykix.sk, pričom hlasujúci môžu udeliť ľubovoľný počet hlasov, teda ako „kix“ označiť viacero reklám. Výsledky hlasovania širokej verejnosti aj odbornej poroty budú vyhlásené v rámci 16 dní aktivizmu proti násiliu na ženách  v online priestore.

Iniciatíva Sexistický kix vznikla v roku 2016 pod hlavičkou mimovládnej organizácie Aliancia žien – Cesta späť. Spolupracuje s mimovládnymi organizáciami ASPEKT, Bez sexizmu a Nesehnutí. Anticenu Sexistický kix podporuje aj reklamná agentúra Róbert Slovák a jeho priatelia.

Súvisiace články

Najčítanejšie