Polojasno
Bratislava
Jela
19.4.2024
Riaditeľ Duslo Šaľa Bláha: AdBlue je nedostatok u nás aj v Európe, predávajú ho aj špekulanti na bazároch
Zdielať na

Riaditeľ Duslo Šaľa Bláha: AdBlue je nedostatok u nás aj v Európe, predávajú ho aj špekulanti na bazároch

BRATISLAVA / Už niekoľko týždňov sa pozornosť nielen vodičov upriamuje na výrobcov prísady Ad Blue do dieselových motorov. Objavili sa totiž informácie, že je ho nedostatok. Najväčší výrobca v Európe, so sídlom v Šali priznáva, že extrémny nárast cien plynu ovplyvnil výrobu. Ale ukazuje sa, že za výpadkom tejto prísady je niečo úplne iné. V rozhovore s Petr Bláhom, riaditeľom spoločnosti Duslo Šaľa sa dozviete, či plánujú odstaviť výrobu, alebo či sa im ministerstvo hospoduárs

Je naozaj nedostatok AdBlue na trhu?

Nedostatok AdBlue je, ale nie je to len nedostatok AdBlue na Slovensku, ale v celej Európe. Slovensko je tranzitná krajina, kde boli v minulosti zvyknuté čerpať kamióny všetkých okolitých štátov, pri cezhraničnej preprave. Na druhej strane podľa informácií, ktoré prenikli, že sa prejaví nedostatok AdBlue prišli na trh špekulanti, ktorí kúpili pomerne veľké zásoby, pretože dnes na rôznych bazárových portáloch predávajú AdBlue desiatky predajcov, ktorí v živote tento tovar nepredávali. Niektoré dopravné podniky, ktoré od nás AdBlue nekupovali, aj napriek tomu, že sme ich varovali, že sa situácia môže zmeniť a skomplikovať, kupovali od svojich dodávateľov a tí dnes AdBlue nedodávajú, takže podľa toho, ako sa hovorí a hovoria naši obchodní zástupcovia, AdBlue je naozaj nedostatok.

Prečo je nedostatok AdBlue?

AdBlue je pre nás bočný produkt, vyrábame 150 000 ton AdBlue ročne, pričom zhruba 85 percent až 90 percent je na export do západnej Európy. Dodávame AdBlue do Anglicka, Francúzska, Španielska, Nemecka, Talianska, jednoducho na celý západný trh a zvyšok končí na Slovenskom trhu, kde bol podľa mňa silný import zo zahraničia. A prečo dnes nie je AdBlue? Toto sa netýka len AdBlue. Za posledné mesiace extrémne narástla cena zemného plynu, my ako výrobca minerálnych hnojív nakupujeme zhruba 11 percent spotreby celého Slovenska zemného plynu, ktorý je pre nás surovinou. Zo zemného plynu vyrábame čpavok, následne k nemu primiešame CO2, vznikne močovina, je to skôr technická močovina. Z technickej močoviny vyrábame AdBlue, čo je selektívne činidlo, ktoré sa používa pri dieselových motoroch, aby spĺňali normu EURO 4, 5, 6.

V ktorých ďalších oblastiach je AdBlue dôležité?

AdBlue sa používa len v automobilovom priemysle, ale podobný materiál, ktorý sa volá roztok močoviny v trošku inej koncentrácii, sa používa vo všetkých teplárňach, spaľovniach, elektrárňach a slúži rovnako ako redukčné činidlo a výrazne znižuje emisie NO, N2O, čo znamená, že znižuje emisie dusíku.

Prečo sa výroba obmedzila na technické minimum a čo to znamená?

Technické minimum je to, keď sa už nedá nižšie spracovávať, nemáme možnosť znížiť otáčky, znížiť teploty pracovania. Pre nás by bolo oveľa výhodnejšie ísť na maximálny objem výroby, vylepšilo by nám to technickú hospodársku normu, mali by sme optimalizované teploty, tlaky a objemy pary. Takže technické minimum je to, keď sa ešte dá spracovávať, ale nižšie znamená odstavenie výroby.

Požadujete od vlády SR nejaké kompenzácie, alebo vládnu pomoc, keďže vzrástla extrémne cena zemného plynu a aj kvôli tomu vyrábate menej?

Nepožadujeme, my si to nemôžeme dovoliť. Oboznámili sme ministerstvo hospodárstva s tým stavom, rovnaké informácie mali aj z okolitých štátov. Vidíme ako sa vlády z okolitých krajín snažia svojim najväčším výrobcom pomôcť a hľadať riešenie. Tu sme zatiaľ túto cestu nenašli, údajne nejaké rokovania v rámci vlády prebiehajú, ale zatiaľ nemáme žiadny výsledok.

Dnešný rozhovor s ministrom hospodárstva nič nepriniesol?

Dnes (rozhovor bol nakrútený 20.10.2021, pozn.red.) sme nemali s pánom ministrom rozhovor. Rozhovor sme mali minulý týždeň, tam sme ho prakticky zoznamovali, aký je stav, aké konzekvencie z toho budú vyplývať aj z dlhodobého vývoja. Tu sa nemôžeme baviť len o AdBlue, ktoré slúži pre automobilový priemysel. Rovnako ide o to redukčné činidlo pre elektrárne, teplárne, možno niekedy v budúcnosti bude chýbať Rajský plyn, rovnako ako môže chýbať CO v potravinárskom priemysle, pre výrobu sýtených nápojov, potravín. CO2 sa používa na omráčenie zvierat pred porážkou. Tých aspektov a nadväzností je veľmi veľa. Tým, že výrobcovia na celom svete obmedzili výrobu minerálnych hnojív, ktoré sa používajú najmä na jar, tak toto bude logicky chýbať. Hnojivo dnes slúži ako základný nositeľ živín, nie je to ako v minulosti, keď malo Slovensko veľkú živočíšnu výrobu, hnojivo bolo vtedy len doplnkový zdroj živín. Dnes živočíšna výroba nie je, takže minerálne hnojivo nie je, hlavne dusík a fosfor slúži ako dominantný výživový prvok. A keď sa dostatočne nepohnojí, môže sa stať, že sa menej urodí. A keď sa menej urodí, bude celkom možné, že cena potravín a krmiva sa zvýši a rozbieha sa to, o čom hovoríme, že takú veľkú infláciu sme ešte nezažili.

Čo hovoríte na požiadavku ministra hospodárstva, aby ste predávali len slovenským odberateľom?

Túto požiadavku sme počuli ako výstup z jeho tlačovej konferencie, rovnako sme počuli o možnosti zákazu exportu pre našu firmu. Berieme to ako informáciu. Radi by sme sa prihlásili, že budeme nápomocní, ale preferujeme dlhodobé kontrakty pre krátkodobými kontraktami, takže tie firmy by mali spolupracovať v dobrých aj v zlých časoch. Aj pre nás je menej komfortné vyvážať AdBlue na veľké vzdialenosti a radšej to umiestniť tu. Zatiaľ sme nedospeli k žiadnemu záveru. Čakáme, čo bude ďalej. Čo sa týka predaja len pre slovenské firmy, to nevieme rozlíšiť, pretože našimi obchodnými partnermi sú väčšinou nadnárodné spoločnosti podnikajúce v olejárskom priemysle, petrochemickom priemysle, ktoré majú vlastné siete čerpacích staníc, tento problém musí byť dominantne riešený tam. V mnohých prípadoch je taká situácia, že na niektorých veľkých čerpacích staniciach, máme vlastné výdajné zariadenia. Sú to tritisíclitrové výdajné stojany s vlastnou pištoľou a hadicou, ktoré majú online meranie a prostredníctvom wifi nás tá nádrž upozorní, že je potreba doplniť. Bohužiaľ to funguje tak, že ráno tam dovezieme 3 000 litrov a na tej čerpacej stanici už čaká dodávka a okamžite odoberie 1 000 litrov. A za ňou je druhá dodávka, tá zoberie zvyšok a máme zasa prázdne tanky. Tento systém musí riešiť niekto iný, nie my, výrobcovia. Musia sa zapojiť aj prevádzkovatelia čerpacích staníc a umožniť nie len dopravcom, ale aj obyvateľom aby tankovali AdBlue, ale len do nádrže.

Takže nastala panika na trhu a špekulanti začali skupovať zásoby?

Stačí sa pozrieť na bazárové predajné portály a uvidíte koľko tam je predajcov AdBlue. Niektorí ponúkajú malé balenie, niektorí stredné, niektorí kontajnery. Dokonca si môžete vybrať či na faktúru, alebo bez faktúry. Na toto by sa mali zamerať úplne iné orgány, nie my.

Ako vidíte najbližšiu budúcnosť?

To keby som vedel, asi by som si zaslúžil Nobelovu cenu. Ak bude cena zemného plynu tak vysoká ako je, tak myslím, že pôjdeme na znížený, redukovaný výkon zhruba 80 percent kapacity výroby ako minerálnych hnojív, tak aj AdBlue. Ak cena zemného plynu klesne určite výrobu navýšime. V tomto momente tým, že ideme na nižšej výrobe zásadne neberieme nových zákazníkov, ale radi by sme pomohli slovenským prepravcom, ale chceme byť dlhodobými partnermi, aby po obmedzení, tejto povedzme aktuálnej situácie, sa na nás zasa vykašľali.

Čo najhoršie sa môže stať?

Netuším. To, že chýba AdBlue, nie je žiadna katastrofa. Najhoršie čo sa môže stať je, že ten materiál skutočne nebude, v tom momente by sa zrejme do istej miery zastavila autobusová, automobilová doprava. Pretože vozidlá s novými dieselovými motormi tento materiál potrebujú.

Aký to bude mať vplyv na ekológiu, keď nebude AdBlue? Prestanú jazdiť autá?

Asi budú jazdiť len benzínové, alebo staré dieselové autá. Samozrejme, neviem, či sa dá tento systém odpojiť, verím, že niektorí kutilovia to asi dokážu odpojiť, ale myslím si, že to je veľmi krátkozraké riešenie. Naviac by dochádzalo k porušeniu legislatívy a tieto vozidlá by nemali vôbec jazdiť. 

Je podľa vás reálne, že prestanete vyrábať?

Netuším, myslím však že sme si nabehli na problémy s prijatím Greendealu a Fight for fiftyfive a nie je reálne, aby sme za desať rokov prešli komplexne na obnoviteľné zdroje. Západná Európa prešla na obnoviteľné zdroje rýchlejšie, nastavili si kapacitu, Nemci vyhlásili odchod od jadra a naraz prestal fúkať vietor. A keď nefúka, je výrazne vyššia spotreba zemného plynu a nemecký trh dokonca obnoviť výrobu v uhoľných elektrárňach, ktoré sú z hľadiska emisií najškodlivejšie. Za minulý rok sa v Nemecku zvýšili emisie o 36% a tento rok to bude ešte viac. Na jednej strane chceme pre ekológiu niečo robiť, ale výsledok je presne opačný. Ťažko povedať čo bude, ale niečo je zle. Zemný plyn spracovávame 60 rokov. Máme kolegov, ktorí tu pracujú 40 rokov. Duslo nikdy nemuselo odstaviť kvôli situácii aká nastala dnes, čo je astronomický nárast ceny dostupnej suroviny. Cena narástla o 600 až 800 percent v priebehu dvoch mesiacov. Tieto ceny nevieme pretaviť do predajných cien. V minulosti sme mali výpadky len kvôli zlyhaniu techniky, alebo technológií. Alebo to boli plánované odstávky, ktoré sú raz za tri roky.

Súvisiace články

Najčítanejšie