Skoro jasno
14°
Bratislava
Soňa
28.3.2024
Analýzy Na hrane s Hříchom: Aktuálne vyhrávajú strany, ktoré sú najhlasnejšie. Voliči strany Hlas a Smer sa čoraz viac rôznia
Zdielať na

Analýzy Na hrane s Hříchom: Aktuálne vyhrávajú strany, ktoré sú najhlasnejšie. Voliči strany Hlas a Smer sa čoraz viac rôznia

BRATISLAVA / Hosťom posledných Analýz v tomto roku bol šéf agentúry AKO Václav Hřích. Prepad preferencií strany OĽaNO pripisuje Václav Hřích práve tomu, že najviac voličov na sebe strana naviazala pár týždňov pred voľbami. Chýba mu teda lojálny volič. Rozdiel medzi voličmi Smeru-SD a Hlasu-SD je pritom čoraz výraznejší.

Čo znamenajú prieskumy verejnej mienky a sledujú ich politici? Aj týmto témam sa v Analýzach Na hrane TV JOJ venoval šéf agentúry AKO Václav Hřích. 

Zaujímajú prieskumy politikov?

Expert potvrdil, že politici zvyknú raz za mesiac zisťovať, aké budú aktuálne čísla. "Určite ich to zaujíma," uviedol šéf agentúry AKO, ktorá vytvára exkluzívne prieskumy aj pre reláciu Na hrane TV JOJ. Hřích však zároveň uviedol, že starí bardi politiky vedia, že nálada verejnosti nie je až tak smerodajná. 

Podľa najnovšieho prieskumu pre reláciu Na Hrane TV JOJ, má 19 percent Hlas-SD a na druhom mieste je strana SaS. Tretí je Smer-SD. Mimo parlamentu sú Kotlebovci, Za ľudí, Dobrá voľba, Spolu, ale aj SNS. "Zdá sa, že fungujú dlhodobé trendy, ktoré tu máme už takmer pol roka," poznamenal Hřích na margo výsledkov. Upozornil, že vidíme aj pozvoľný rast Smeru-SD. Okrem strany Roberta Fica rastie aj Republika Milana Mazureka. "Kritizujú vládu, organizujú stretnutia s občanom, sú aktívni na sociálnych sieťach," vysvetlil šéf AKO. 

Narástla aj strana SaS, ktorá mala vo voľbách len čosi málo cez 6 percent. "Je to vplyv aj toho, že SaS-ka bola takou malou opozíciou vo vláde," poznamenal odborník na prieskumy s tým, že bývalá vládna strana sa vracia preferenčne tam, kde bola pred rokom 2018. "Dopyt po zmene, ktorý vtedy vznikol, akoby poklesol a ľudia sa vracajú do normálu," povedal na margo výsledku strany Hlas-SD a Smer-SD. 

Môže sa volič vrátiť?

Získať strateného voliča je podľa Hřícha oveľa ťažšie, ako osloviť nového. "Ľudia sa rozhodujú emocionálne a na poslednú chvíľu. Je rozdiel, ak vám dá volič hlas trikrát za 12 rokov. To je lojálny volič," poznamenal s tým, že málo lojálnych voličov je vidieť na prepade OĽaNO. To je podľa experta na svojom dlhodobom štandarde. "Päťdesiat dní pred voľbami mali 8,5 percent," poznamenal s tým, že je vidieť rozdiel v porovnaní s KDH, ktoré má vždy 4,5 percenta. 

Igor Matovič je podľa Hřícha stále najvýraznejšou tvárou hnutia OĽaNO. "Odchod Igora Matoviča by zrejme spôsobil preferenčný pokles," uviedol a doplnil, že sa treba zamerať aj na popularitu ostatných ministrov. Podľa výsledkov ich veľa ľudí vôbec nepozná. Veľa šancí podľa odborníka nemá ani Veronika Remišová. "Keby boli voľby o pol roka tak poviem, že je to stratené," dodal na konto Za ľudí a poznamenal, že pre túto stranu by sa musel uvoľniť volič, ale musela by mať aj dostatok času na to, aby budovala svoj imidž. 

Starých voličov si zbierajú strany Smer-SD, ale aj Hlas-SD. Podľa Hřícha je však medzi voličmi strán zásadný rozdiel. Hlas okrem starých voličov Smeru-SD berie hlasy aj súčasnej vládnej koalícii. Smer-SD zase loví medzi mladšími voličmi na sociálnych sieťach, kde mal doteraz veľké rezervy. Zároveň ťaží aj z voličov ĽSNS. 

Za neúspechom KDH stojí aj Kresťanská únia, ktorá je na kandidátke OĽaNO. "KDH môže konkurovať stranám, ktoré sa venujú sociálnym témam, ako Smer-SD, ale aj časť OĽaNO či Sme rodina," pokračoval Hřích. Za ženským elektorátom Sme rodina stojí najpravdepodobnejšie Boris Kollár. "Najväčšiu popularitu získala strana Sme rodina na sociálnych sieťach, kde dokáže presne zacieliť práve na voličky, ktoré tam zbierajú informácie," uviedol Hřích a doplnil, že prepad hnutia Borisa Kollára bol spôsobený práve jeho neprítomnosťou na sociálnych sieťach. 

"Otázne je, akoby Irena Bihariová zvládla predvolebné diskusie, ktoré bývajú pomerne ostré," poznamenal expert na prieskumy s tým, že boj o líderstvo by mohlo Progresívnemu Slovensku uškodiť, hoci aj Irena Bihariová je už treťou líderkou tejto strany. Otázne je, koho by volili voliči a koho by volili kandidáti na sneme. 

Dajú sa prieskumy manipulovať?

Na celom svete je problém, že pred voľbami sa začnú objavovať prieskumy od neoverených značiek. Zmanipulovať prieskum sa podľa šéfa AKO dá. Zásadné je, že položená otázka nesmie byť sugestívna. "Nemôžeme sa opýtať, či je relácia Na hrane najdokonalejšia a najlepšia na svete," vysvetlil Hřích a dodal, že takto položená otázka je nátlaková. 

Podobný problém je aj s prieskumami na sociálnych sieťach, kedy neviete, kto vám v danej ankete hlasoval. Dokonca to môže byť človek z opačnej strany zemegule. "Dobrou zásadou je tak trocha nedôverovať," vyhlásil Hřích s tým, že treba kontrolovať a zapisovať je nutné všetko, čo respondent povie. 

Súvisiace články

Najčítanejšie