Jasno
Bratislava
Marek
25.4.2024
Jozef Halcin z Odboru prevencie: Aj malý darček ako čokoláda je korupčné správanie
Zdielať na

Jozef Halcin z Odboru prevencie: Aj malý darček ako čokoláda je korupčné správanie

Zdroj: noviny.sk

BRATISLAVA / Korupcia. Slovo, ktoré na Slovensku zaznieva v poslednom období každú chvíľu. Čo ale vôbec korupcia znamená? Na koho sa obrátiť, keď ste svedkom korupčného správania? Viete, že sa dopúšťate trestného činu, keď darujete čokoládu, napríklad, lekárovi ako poďakovanie? Nová trestná legislatíva hovorí o takzvanom prikrmovaní. Nielen o korupcii, ale aj o vyškolení ľudí, ktorí majú pomôcť riešiť korupčné správanie, nám v rozhovore povedal Jozef Halcin, riaditeľ Odboru prevencie KMV SR.

Zaujímalo by ma, či aj taký obyčajný darček v podobe čokolády ako poďakovanie lekárovi, je korupcia?

V jednoduchosti, korupcia je všetko to, pri čom niekto zneužíva svoje postavenie na to, aby získal nejaký prospech pre seba. Nemusí byť ten prospech iba finančný, môže byť aj nefinančný vo forme nejakých darčekových košov alebo darčekov, prípadne aj nejakých lístkov na nejaký koncert a podobne. Takže ten rozsah aktivít, ktoré sa dejú v rámci korupcie, je veľmi široký. A, samozrejme, téma ohľadne čokolády za dvadsať eur pri akejkoľvek profesii, je veľmi dlho diskutovanou témou a na ňu čiastočne odpovedala aj nová trestná legislatíva, ktorá prijala nové ustanovenia v trestnom zákone, a to je takzvané prikrmovanie, pri ktorom môže niekto vyvolávať pocit, že človek je zaviazaný do budúcna vykonať niečo lepšie, rýchlejšie alebo v nejaký neprospech ostatných. Trestný zákon nepozná sumu korupcie, takže aj u niekoho vnímaný darček, môže byť vnímaný ako korupčné správanie.

Aké dôsledky ešte môže mať korupcia?

Keďže pri korupcii je niekoľko skutkových podstát, tak napríklad, niektoré sú až na hranici 20 rokov trestu. Je to aj od nejakého finančného trestu alebo pokuty pre toho páchateľa, až cez samotné trestné stíhanie väzobné, ktoré môže končiť 20, prípadne aj viac rokmi.

Ministerstvo vnútra avizovalo takzvané protikorupčné desatoro. Čo to vôbec znamená? O aký projekt ide?

Ministerstvo vnútra je jeden z najväčších zamestnávateľov na Slovensku. Zamestnáva približne 50-tisíc zamestnancov, a preto vníma aj budovanie protikorupčnej kultúry ako dôležitú súčasť integrity našej inštitúcie. Práve preto sme vytvorili dlhodobú kampaň, ktorú sme umiestnili na okresných úradoch v sídlach krajov s týmto desatorom, ktorá hovorí o jednom jedinom cieli – spoločne my ako zamestnanci MV a klienti, ktorí prichádzajú na okresný úrad, máme šancu vytvárať silné protikorupčné prostredie a tento odkaz vieme povedať všetkým klientom, ktorí navštevujú napríklad MV na takýchto klientskych centrách na okresných úradoch, na ktoré ročne príde približne 1,5 milióna kontaktov, ktoré prejdú cez naše okresné úrady, čo je obrovský zásah cieľovej skupiny. Práve preto sme pripravili roll up, na ktorom vysvetľujeme, akým spôsobom sa máme vzájomne správať, a ktoré pravidlá by sme mali rešpektovať na to, aby sme sa naozaj cítili bezpečne. Zároveň, táto kampaň je aj odpoveďou na to, že MV má vytvorené mechanizmy ako nahlasovať korupčné správanie a máme pripravené inštitúty v rámci našej organizácie MV, ktoré takéto aktivity a postupy riešia. V našom prípade je to Úrad inšpekčnej služby, ktorý zabezpečuje činnosti, na ktoré sa môžu obracať zamestnanci MV, ale, samozrejme, zamestnanec má možnosť obrátiť sa aj na políciu, ktorá to potom rieši prostredníctvom svojho špeciálneho útvaru Národnej kriminálnej agentúry.

Toto bolo z pohľadu policajta, prípadne hasiča, ale kde a ako môže civil nahlásiť korupčné jednanie?

Tak v prvom rade, máte možnosť to nahlásiť na akomkoľvek oddelení alebo pracovisku Policajného zboru SR. Samozrejme, toto je špecifická téma, čiže tú rieši potom v rámci Policajného zboru NAKA, ktorá je mediálne veľmi známa riešením týchto problémov v poslednom období.

Boli aj na nejakom špeciálnom školení tí pracovníci?

Samozrejme, že áno. Táto kampaň nie je len o týchto roll upoch, ktoré sú umiestnené v každej budove klientskych centier, ale boli k tomu pripravené aj letáky, ktoré hovoria práve o tom, čo je korupcia, akým spôsobom môžu klienti riešiť korupčné alebo podozrivé správanie, na koho sa môžu obrátiť, sú tu rôzne kontakty a je tu aj kontakt na Úrad pre ochranu oznamovateľov protispoločenskej činnosti SR, takže týmto dávame odkaz aj našim zamestnancom, ale aj iným klientom, ktorí prichádzajú na MV, že ich problém sa dá naozaj reálne riešiť a v prípade, že by sa naozaj cítili ohrození tým, že nahlasujú takúto protispoločenskú činnosť, predovšetkým, zo strany svojich zamestnávateľov, tak je tu úrad, ktorý funguje od minulého roka, ktorý má možnosť chrániť takýchto ľudí. Na to všetko sme museli pripraviť aj personál pracujúci na MV, či už samotní zamestnanci v okresných úradoch, predovšetkým tí supervízori, ktorí vás sprevádzajú rôznymi službami, aby vedeli vysvetliť, kam sa ten človek má presne obrátiť, kde je kancelária, ktorá mu pomôže, ale zároveň školíme dlhodobo aj zamestnancov MV. Ako som spomínal, MV má približne 50-tisíc zamestnancov, nie je to veľmi jednoduché a nešťastne nám do toho vstúpil aj covid, takže riešime to v poslednom období hlavne online kurzami, ktoré realizujeme v spolupráci s Úradom na ochranu oznamovateľov, Úradom inšpekčnej služby a v spolupráci s NAKA.

Súvisiace články

Najčítanejšie