Zastavme korupciu: Volebné moratórium sa na sociálnych sieťach porušovalo vo veľkom
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Nadácia Zastavme korupciu napočítala viac ako 50 platených reklám za desiatky eur na Facebooku a Instagrame. Vychádza pritom z dát v Kňižnici reklám, ktorú poskytuje spoločnosť Meta. Neziskovka podala podnet na Štátnu komisiu pre voľby a kontrolu financovania politických strán.
Niektoré platené reklamy na sociálnych sieťach zrejme kandidáti len zabudli vypnúť. Našli sa však aj takí, ktorí reklamu v prvý deň moratória reklamu spustili.
"V prvý deň moratória, teda 27.10. napríklad spustila reklamu na Facebooku politická strana Slovenský Patriot, ktorej predsedá europoslanec Miroslav Radačovský (v minulosti ĽSNS). Nadácia upozornila na rekordéra v porušení moratória na sociálnych sieťach. Tým je Martin Makovník, ktorý kandidoval na poslanca v Záturčí. Druhý deň moratória mal na sociálnych sieťach aktívnych až 7 propagovaných príspevkov," uviedlo Zastavme korupciu v tlačovej správe.
Neziskovka ďalej upozornila, že podľa zákona o volebnej kampani sa porušenie moratória považuje za správny delikt, za ktorý hrozí kandidátom pokuta od tisíc do 10-tisíc eur. "Výška pokuty sa podľa zákona odvíja od závažnosti a trvania protiprávneho stavu," vysvetľuje Martin Suchý z Nadácie.
Poukazoval aj na to, že zásah reklamy na sociálnych sieťach je rádovo v tisícoch osôb a niektoré z reklám boli spustené počas celého moratória. V prípade, že komisia rozhodne o udelení pokuty kandidátom, rozhodnutie je právoplatné a nedá sa voči nemu odvolať.
Moratórium porušil aj ekofestival
Nadácia komisiu upozorňuje aj na ďalší prípad. Bratislavskému županovi Jurajovi Drobovi, ktorý obhájil svoj post sa rozhodli v platenom príspevku počas moratória ďakovať organizátori festivalu Ekotopfilm SK. ”Náš festival v Bratislave, v Pezinku a v Malackách bežal aj vďaka podpore Bratislavský kraj a aktuálneho župana Juraj Droba," uvádzajú v reklame cielenej na obyvateľov Bratislavského kraja.
Do reklamy, ktorá bežala výlučne počas moratória vrazili viac ako 100 eur, vďaka čomu sa reklama užívateľom zobrazila celkovo 70 až 80-tisíc krát. Ekotopfilm však príspevok s poďakovaním spustil len dva dni po skončení festivalu. "Očakávame, že komisia vec posúdi a príde so stanoviskom, či takáto reklama napĺňa znaky politickej kampane a či ide o porušenie moratória," uzatvára Martin Suchý z Nadácie.