Jasno
18°
Bratislava
Lea
29.4.2024
Demokrati sa prihlásili k proruským billboardom: Snaha zaujať za každú cenu a "Matovičova škola" reagujú experti
Zdielať na

Demokrati sa prihlásili k proruským billboardom: Snaha zaujať za každú cenu a "Matovičova škola" reagujú experti

BRATISLAVA / Slovensko zaplavila kontroverzná billbordová kampaň, aku si ani skúsený marketér s dlhoročnou praxou nepamätá. K billboardom s proruským naratívom sa prihlásili Demokrati v rukách exministra obrany Jaroslava Naďa. Potĺapkanie po pleci však môže srana podĺa expertov očakávať len ťažko.

Kontroverzná kampaň

Demokrati dnes na tlačovej konferencii oznámili, že za billboardami s proruským naratívom je ich kampaň do eurovolieb. Za tú si vyslúžili veľkú dávku kritiky. Aj odborník na politické kampane Michal Novota, ktorý aktuálne pôsobí v tíme prezidentky Zuzany Čaputovej pre Noviny PLUS TV JOJ zdôraznil, že kampaň je cez čiaru a aj úvodná časť by mala byť zrozumiteľná, čo sa v tomto prípade nestalo. "Aj preto to vyvovalo silnú reakciu, lebo ten prvotný inštinkt bol taký, že pôjde o kampaň antisystémového hráča," vyčítal expert. 

Novota zdôraznil, že kampaň je mimoriadne necitlivá najmä voči občanom Ukrajiny, ktorí sú u nás pod ochranou. Hoci chápe, že strana skončila v parlamentných voľbách pod troma percentami, nedosiahla ani na príspevok od štátu, a teda musí hľadať cesty, ako zaujať. "Keď ten výlep koliduje s druhým kolom prezidentských volieb, tak prirodzená reakcia väčšiny voličov, keďže sú to homo sapiens a nie homo politicus je, že to s tou prezidentskou kampaňou nejako súvisí," poznamenal Michal Novota na konta mimoriadne zlého timingu. 

Zároveň akcentoval, že ani teasing na kampaň by nebal spôsobovať bolest ľuďom, ktorí sú v tomto príapde obeťami. "Nemal by urážať, alebo znecitlivovať určitú skupinu ľudí," poznamenal s tým, že utečenci u nás žijú pod vplyvom dramatických okolností," pokračoval v analýze s tým, že by privítal iný druh sloganu. 

Odborník pripustil, že išlo o snahu zaujať, ale aj o to, že je to "inspirácia Matovičovou školoul". Na podobne kontroverznú kampaň do eurovolieb si nepamätá. Spomenul, že v roku 2010 malo teasingovú kampaň aj KDH, ktorá však nepatrí do zoznamu kontroverných. 

Demokrati sa bránia hroziacou realitou

Demokrati na tlačovej konferencii uviedli, že predmetných billboardov je po Slovensku umiestnených 99. "Slogany z billboardov, ktoré zaujali celé Slovensko, sú cieleným mementom, že ak si zvolíme do európskeho zastúpenia proruských prisluhovačov a extrémistov, celý svet bude Slovensko poznať ako tých, ktorí hovoria, že EÚ a NATO nepotrebujeme, Skutok sa nestal, Bez Ruska neprežijeme," uviedla strana.

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa zomriofficial (@zomriofficial)

Strana pod vedením Jaroslava Naďa akcentovala, že demokratické spektrum prehralo už dve politické súťaže a je na čase rázne zakročiť. 

"Proti zlu sa v rukavičkách nevyhráva, je na čase vybrať zo skrine boxerské rukavice. Poznáte nás a viete, že sa nebojíme povedať pravdu, nech je akokoľvek tvrdá. Áno, zadávateľmi tejto reklamy sú Demokrati, no autormi týchto škandalóznych sloganov sú Fico, Danko, Pellegrini a ak ste ich zbadali a pobúrili vás, je to správne. Aj nás pobúrili už v čase, keď tieto heslá ako ruské hlasné trúby vykrikovali pred celým Slovenskom," reagoval Naď s tým, že garantuje, že ak "týchto kumpánov pošleme do Európskeho parlamentu, toto isté budú hlásať aj tam".

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa zomriofficial (@zomriofficial)

Predseda Demokratov zdôranil aj to, že už v najbližších dňoch je naplánovaná druhá fáza kampane, kedy sa na billboardoch objaví stranícky web, ktorý bude odkazovať na základné programové body do eurovolieb a tiež zoznam kandidátov za stranu Demokrati.

Navyše, strana vyzdvihla, že pripravenou grafikou budú slogany zmenené na ich opak. "Fico už začal pripravovať verejnosť na to, že nám pre jeho katastrofálnu politiku zastavia eurofondy. Bude si hľadať vinníkov, no celá EÚ a celý demokratický svet ukazuje a veľmi oprávnene prstom na neho. Už iba čakám, kedy Fico použije Mečiarove slová: keď nás nechcú na západe, pôjdeme na východ. O tomto musíme hovoriť, aby sme sa po eurovoľbách neprebudili do smutného rána. My jednoducho neustúpime!" Jaroslav Naď poďakoval všetkým, ktorí sa stali súčasťou kampane, či už zdieľaním, alebo aj priamo v teréne ničením billboardov.  

Logiku nevidí ani poloitológ

Radoslav Štefančík pre Noviny PLUS TV JOJ uviedol, že za krokom Demokratov vidí len snahu zaujať. "Pán Naď je známy tým, že niektorých občanov označiol za opice, to si všetci pamätáme. Tento výrok potom súčasné vlády používajú na ospravedlnenie svojich výrokov, ktoré sú rovnako prízemné," pripomenul Štefančík s tým, že takéto kroky môžu protistranu len posilniť. 

"Ak sa aj slušní politici budú znižovať na takúto úroveň a budú si hovoriť, že nebudeme to robiť v rukavičkách, ale rovnako ako tí druhí, druhú stranu to môže utvrdiť v tom, že vulgárna komunikácia je v poriadku, lebo ju používajú všetci politici," vysvetĺoval odborník, ktorý dedukuje, že išlo o prvoplánovú snahu zaujať. "Toto je spôsob, ako na seba môžu upozorniť. Je otázne, či šťastným spôsobom a otázne je aj to, či tým občanov len neznechutili," uzavrel Štefančík pre Noviny PLUS TV JOJ. 

Súvisiace články

Najčítanejšie