Zatiahnuté
Bratislava
Jela
19.4.2024
Exminister školstva Gröhling: Segregácia detí zo sociálne slabšieho prostredia sa prehlbuje, môže za to aj politika štátu
Zdielať na

Exminister školstva Gröhling: Segregácia detí zo sociálne slabšieho prostredia sa prehlbuje, môže za to aj politika štátu

BRATISLAVA / Bývalý šéf rezortu školstva a dnes opozičný poslanec Branislav Gröhling (SaS) v úvode tlačovej konferencie vyrátal základné kroky, reformy, ale aj financie, ktoré dokázal štát a jeho rezort získať na zlepšenie situácie pre deti zo segregovaných komunít, ale aj z rodín, ktoré sa potýkajú s generačnou chudobou.

Exminixter uviedol, že po krokoch, ktoré ako šéf rezortu školstva urobil, nastala nečinnosť zo strany aktuálneho ministra školstva. "Všetky tieto riešenia na dané problémy, ktoré sme chceli robiť, aby sme zabezpečili dostupné a kvalitné vzdelávanie pre každé dieťa, aj pre nadané, aj pre znevýhodnené, aj pre deti z majority aj z minority," začal Gröhling s tým, že práve toto sú problémy o ktoré sa bolo treba starať a zohnať financie, ktoré neboli zo štátneho rozpočtu. 

Gröhling spomenul aj to, že deti z rómskej komunity boli cielene umiestňované do špeciálnych škôl. "Je to komplexný problém, ktorý vychádza aj z politiky štátu," dodal ďalej s tým, že v rámci niektorých škôl a regiónov sa podarilo situáciu zlepšiť. 

Minister verbalizoval kroky jeho vedenia, ako desegregáciu, projekty doručovania na základných, ale aj stredných školách. Práve vďaka doučovaniu klesol počet žiakov, ktorí opakovali ročník. Nevynechal ani kurikulárnu reformu, ktorá podľa neho bola naštartovaná, ale ja preplácanie školských klubov pre deti, ale aj zavedenie školskej zdravotnej sestry. 

Zaviesť definíciu segregácie je podľa exministra kľúčové

"Chceli sme realizovať jednotlivé veci, hlavne kvôli tomu, že myslíme na každé jedno dieťa, ktoré sa vzdeláva a všetky tieto opatrenia boli priamo naviazané na investície. Ministerstvo nepokračuje a nepomáha deťom, hoci má na to pripravené podmienky," pokračoval poslanec s tým, že je nevyhnutné, aby rezort naďalej pokračoval v legilastívnych zmenách a to napríklad tým, aby žiak nebol s nedokončenou základnou školou a aby žiaci dostávali podporné opatrenia. 

Gröhling akcentoval aj to, že treba zaviesť definíciu segregácie a to v rámci novely, ktorá bola pripomienkovaná v auguste a septembri a dostala len 300 pripomienok v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Zároveň je podľa saskára nevyhnuté, aby sa segregácia začala monitorovať. 

Exminister zdôraznil, že sa opätovne nič nedeje a nevie, či chce rezort pomôcť s opatreniami proti segregácie, pretože nemá odpoveď na otázky, ako chce rezort naložiť s jednotlivými naštartovanými krokmi, ktoré majú byť financované z plánu obnovy.