Zatiahnuté
Bratislava
Elvíra
21.11.2024
Otázky Na hrane s ministrami školstva: Prístup k šikane a jej trestanie
Zdielať na
Archív

Otázky Na hrane s ministrami školstva: Prístup k šikane a jej trestanie

BRATISLAVA / Divácke otázky boli súčasťou relácie Na hrane aj tentokrát. Hostia, traja ministri školstva, sa zhodli na potrebe prevencie šikany, ako aj na opatreniach, ktoré by jej mali zabrániť. Dotkli sa aj témy postihovania rodičov detí, ktoré šikanujú svojich spolužiakov, a to odobratím rodičovských príspevkov.

Na začiatok sa bývalý minister školstva za SaS Branislav Gröhling dotkol aj témy politikov, ktorí svojou komunikáciou negatívne vplývajú na rodičov. Podľa neho každý minister udáva pravidlá a rýchlosť, ktorými sa riadi spoločnosť. Spomenul, že za jeho pôsobenia sa vytvorilo množstvo seminárov ako pre učiteľov, tak aj pre žiakov. "Ja by som poprosil pána ministra, aby v nich pokračoval ďalej. Ono sa to trochu stoplo, ale naštartujme to, lebo to tam je. Aj akčný plán tam je, aj pripravená smernica, ktorá doteraz nie je popísaná s jednotlivými pravidlami pre školy," dodal. Pomoc pre žiakov opísal vo forme webinárov, hier, ako aj anonymných schránok na školách, kde by žiaci sami informovali vedenie školy o šikane. 

Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) podotkol, že všetko funguje. "Vo fukncii som zhruba mesiac a môžem povedať, že som nič nerušil. To znamená, že netreba mať obavu a asi potom všetko funguje v poriadku. A predsa nefunguje. Je treba robiť oveľa viacej," doplnil. "Veľa vecí sa naštartovalo, o veľa veciach sa vie a treba to vedieť umanažovať, lebo si myslím, že ten manažérsky prístup si ten rezort veľmi žiada."

Zvýšenie dozoru na školách

Na otázku, či by zvýšenie personálu a dozoru na školách pomohlo zabrániť šikane, odpovedal minister Drucker dôležitosťou prevencie. "Aj pedagógovia sú len ľudia. Aj ich treba prevzdelávať, preškolovať a učiť. Tiež treba dostupnosť školského psychológa. Tých opatrení je viacero, ktoré treba robiť. Na to neni jeden zázračný prútik. Akýkoľvek typ prevencie, ktorý zabráni tomu správaniu, je dôležitý. Následky treba tiež riešiť, ale oveľa dôležitejšia je komunikácia a vzdelávanie."

Podľa bývalého ministra Jána Horeckého (KDH) je dozor veľmi dôležitý. "Deti, osobitne na základnej škole, nemôžu ostať kedykoľvek a akokoľvek bez dozoru," doplnil. Hovoril tiež o absencii stredného manažmentu, ktorý by korigoval kroky školských psychológov a učiteľov tak, aby sa šikane dalo efektívne predísť. "Keby ste poslali 12 psychológov na školu a oni nemajú systémové vedenie, nemajú plán ktorý majú uskutočnovať a robia ad hoc, kde niečo buchne, tak je to nezmysel." Rodičia sú podľa neho partneri, s ktorými treba tiež diskutovať. Pripomenul tiež, že dôležitá je jednota medzi rodičmi a učiteľmi.

Podľa Branislava Gröhlinga musíme podpodovať učiteľov či už personálne, alebo finančne, inak to bude pre nich len ďalšia pracovná záťaž. Akcentoval potrebu nielen dozorov, ale aj iných foriem spravovania, ako napríklad ranné komunity.

Trest za šikanu vo forme straty rodičovských príspevkov?

Podľa Gröhlinga nie je takýto trest najlepším riešením. Podľa neho musia všetci vedieť, že je tu nulová tolerancia šikany a každého konanie má svoje následky. "Deti musia vedieť, že to môže riešiť aj polícia, štátna inšpekcia, alebo aj sociálna kuratela. Nemôže to byť len vyhrešenie u riaditeľa. Musia vedieť, že je tam nejaká postupnosť a žiaci by mali vedieť, že jednotlivé veci v rámci šikany ako napríklad vyhrážanie a ohováranie je trestný čin. A keď majú do 15 rokov, tak sú za nich zodpovední rodičia," doplnil.

Ján Horecký si myslí, že by odobratie príspevkov pomohlo, avšak nie ako automat. Podľa neho sa tento negatívne motivačný faktor musí dopredu oznámiť s tým, že sa s danou rodinou aktívne pracuje. Podotkol, že tento komunikačný prístup radikálne znižuje množstvo šikany na školách bez ohľadu na ich zriadovateľa. Deti aj rodičia musia podľa bývalého ministra dostať jasné hranice, v ktorých sa môžu pohybovať.

Súčasný minister si myslí, že v poslednom štádiu je to jeden z nástrojov, ako byť konsekventný za nedodržiavanie pravidiel. Aj keď podotkol, že pre neho je to úplne posledné riešenie, pred ktorým je mnoho preventívnych opatrení, ako napríklad výchova alebo vzdelávanie.

Zdielať na