Zmráka sa nad vedením SND? Opera protestuje, Pročko povedal, že je mu za Milanovú hanba
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Niektorí členovia činoherného, baletného a operného súboru, zamestnanci umelecko-dekoračných dielní, administratívy a technickí zamestnanci Slovenského národného divadla (SND) dôverujú súčasnému generálnemu riaditeľovi a jeho tímu, že vyvedie divadlo z marazmu, v ktorom sa ocitlo. Uviedli to vo svojom stanovisku, ktoré prečítala na štvrtkovej (5.5.2022) tlačovej konferencii herečka SND Diana Mórová. Podľa nich nastavil víziu, ktorú je najprv potrebné dokončiť, aby sa mohol hodnotiť jej úspech. Vo svojom vyjadrení tak reagovali na zasadnutie výboru Národnej rady SR pre kultúru a médiá z utorka 3. mája, na ktorom sa riešila redukcia počtu sólistov Opery SND.
„Od augusta 2018 do nástupu súčasného generálneho riaditeľa SND Mateja Drličku v januári 2021 malo divadlo iba povereného, teda dočasného generálneho riaditeľa, a prešlo viacerými zmenami na postoch riaditeľov súborov a úsekov SND. Na to, aby SND mohlo naďalej napĺňať poslanie služby verejnosti, ktoré mu ako erbovej kultúrnej inštitúcii prináleží, je však predovšetkým potrebná jeho personálna a finančná stabilita,“ uviedli vo svojom stanovisku. Zároveň v ňom konštatovali, že súčasné vedenie ako aj celé SND čelí množstvu výziev, ako je reštrukturalizácia, pandémia aj odliv divákov.
Sú si vedomí, že dlhodobá stabilizácia divadla nie je záležitosť týždňov či mesiacov a umelecká kvalita, počet divákov a kapitálové výdavky a finančne krytá operatíva sú vzájomne prepojené. Podpredsedníčka kultúrneho výboru Jana Žitňanská (nezaradená) pre agentúru v utorok po takmer dvojhodinovom stretnutí výboru vyjadrila obavu, že ak sa téme SND nebudú venovať teraz, tak pôjde o nezvratný proces. „Myslím si, že je priestor na upokojenie a stabilizáciu situácie. Nerada by som išla do extrému, aby prišlo k "odvolávačkam",“ zhodnotila. Je tu podľa nej veľká obava z likvidácie zboru sólistov a že sa scéna z toho nikdy nespamätá.
Situácia na výbore bola však pomerne chaotická a generálny riaditeľ Matej Drlička so šéfom opery Luborom Cukrom nemali adekvátne možnosti reagovať. Poslanec OĽaNO Jozef Pročko dokonca označil generálneho riaditeľa za hanbu ministerky Natálie Milanovej (OĽaNO). "Pre mňa ste najhorší riaditeľ v histórii, ste arogantný človek," povedal tým, že by ho okamžite prepustil. Na druhej strane sa o zlej komunikácii a atmosfére v divadle hovorí už mesiace a tieto informácie prichádzajú najmä z prostredia divadla.
Schôdzu výboru v utorok prerušili pre rokovanie v pléne parlamentu. Členovia výboru majú za úlohu do ďalšieho stretnutia doplniť otázky. Na tlačovej konferencii v pondelok 2. mája Drlička uviedol, že za znížením sólistov Opery SND stojí najmä zatvorenie Historickej budovy SND, ktorá je podľa jeho slov v zlom technickom stave a potrebuje rekonštrukciu. SND tak uzatvorilo divadelnú časť, no budovu sa rozhodlo naďalej prenajímať s tým, že záujemcov upozorňuje na viaceré nedostatky, ako sú napríklad nefungujúce výťahy.
V Historickej budove sa nehrá, prenajíma sa však ďalej
Na tlačovej konferencii v pondelok 2. mája generálny riaditeľ SND Matej Drlička uviedol, že za znížením sólistov Opery SND stojí najmä zatvorenie Historickej budovy SND, ktorá je podľa jeho slov v zlom technickom stave a potrebuje rekonštrukciu. SND tak uzatvorilo divadelnú časť, no budovu sa rozhodlo naďalej prenajímať s tým, že záujemcov upozorňuje na viaceré nedostatky, ako sú napríklad nefungujúce výťahy.
Drlička argumentuje šetrením
V roku 2022 SND dosiaľ prenajalo budovu päťkrát, pričom išlo najmä o štátne zákazky. Generálny riaditeľ zároveň poukázal na to, že nie sú prvým vedením, ktorí redukujú sólistov a dialo sa to pred nimi. Ekonomický riaditeľ SND Matej Bošňák doplnil, že okrem sólistov sa za poslednú dekádu znižuje aj počet predstavení. V roku 2009 odohralo 39 sólistov 162 predstavení a v roku 2019 to bolo 125 predstavení a sólistov bolo 27. Aj začiatkom roku 2022 mala Opera SND 27 stálych sólistov, pričom na budúcu sezónu by sa mal počet redukovať na 12.
GR SND zverejnil svoju verziu
Vedenie Slovenského národného divadla sa odvoláva na ozdravný plán v rámci ktorého sa divadlo rozhodlo znížiť stavy interných sólistov Opery SND. "Za tento krok si vyslúžilo medializovanú kritiku zo strany časti operného súboru, v ktorej vedeniu SND vyčítajú, že ide o prejav neúcty voči domácim umelcom a likvidáciu opery na Slovensku. Vedenie SND má za to, že zníženie počtu interných sólistov je síce nepopulárny, ale logický a pragmatický krok, ktorý je nevyhnutný. Zároveň sa chce vymedziť voči vášnivej debate na sociálnych sieťach, v ktorej zo strany sólistov Opery SND zaznievajú často nepravdivé a zavádzajúce informácie," uviedlo divadlo vo zverejnenom vyjadrení.
“Od začiatku s našimi sólistami jasne a priamo komunikujeme. Mrzí nás, že naše argumenty nepočúvajú a namiesto konštruktívnej debaty sa vášne presunuli na sociálne siete, kde zaznievajú veľmi vyhrotené a emotívne vyhlásenia, ktoré sa nezakladajú na pravde,” povedal generálny riaditeľ SND Matej Drlička.
“Je nám to ľúto, lebo našich spevákov si vážime, s ich pôsobením na doskách SND naďalej počítame a všetkým nám ide o to, aby zo SND bolo moderné európske divadlo s prestížnou opernou scénou, no na tejto ceste musíme urobiť aj nepopulárne rozhodnutia,” dodal k téme a zdôraznil, že SND nasleduje vzor moderných divadiel Sólistický ansámbel Opery SND mal pri nástupe nového vedenia 27 členov.
S týmto počtom sólistov bolo Slovenské národné divadlo jedným z posledných divadiel v Európe, ktoré zamestnáva taký veľký sólistický súbor, pričom nie je schopné všetkých sólistov efektívne vyťažiť. “Pri počte 80 predstavení na sezónu a počte 27 sólistov je možné zabezpečiť jednému sólistovi maximálne 13 predstavení. Počet relevantných hracích mesiacov je 10, takže v priemere nie je možné prideliť jednému sólistovi viac ako 2 predstavenia mesačne a to pri štandardnej pracovnej zmluve na plný pracovný úväzok. Takéto fungovanie sa dá iba ťažko nazvať efektívnym a hospodárnym,” objasňuje Matej Drlička.
Doplnil, že všetky moderné európske divadlá redukujú svoje sólistické ansámble na minimum a väčšinu sólistov si najímajú ako hostí. SND tak nasleduje už overený spôsob fungovania. “Niektoré zahraničné divadlá, ako napríklad Le Monnaie de Munt v Belgicku, Opera National de Lyon vo Francúzsku, Teatr Wielki Opera Narodowa v Poľsku, National Opera & Balet v Holandsku, Maďarská štátna opera a mnohé ďalšie, už nemajú domáci sólistický súbor vôbec - tu si dovoľujem podotknúť, že o takejto redukcii v SND neuvažujeme a plánujeme zachovať dostatočný počet sólistov potrebný pre zdravé fungovanie,” vysvetľoval generálny riaditeľ SND Matej Drlička ďalej.
Dôvodmi takéhoto nastavenia sú, podľa vedenia, najmä prevádzková flexibilita, sloboda divadla pri výbere obsadenia do nových produkcií a vysoká divácka atraktivita. “Hosťujúci umelci sú pre každé operné divadlo z prevádzkových dôvodov nevyhnutní, zároveň prinášajú domácemu publiku nový zážitok a v prípade zvučných mien aj prestíž pre divadlo. Záujem divákov o hosťujúcich umelcov je zjavná aj u nás a porovnania prehľadov predaných vstupeniek za uplynulé roky na predstavenia s domácimi a hosťujúcimi sólistami potvrdzujú tento trend, ktorý je vo svete bežne akceptovaný,” pokračoval Drlička a uviedol, že sa s nimi ráta aj naďalej.
“Redukcia počtu interných sólistov v žiadnom prípade neznamená, že s nimi ďalej nepočítame ako s hosťami. Vedenie Opery SND vníma kvality každého člena sólistického súboru a nemá záujem o prerušenie spolupráce ako takej,” tvrdí Matej Drlička s tým, že aj mnohí sólisti SND sú pravidelnými hosťujúcimi umelcami na iných domácich aj zahraničných operných scénach.
“Operný spev je zo svojej povahy slobodné povolanie. Najväčšie operné hviezdy, svetové aj domáce, neboli nikdy pridlho späté iba s jedným divadlom. Lucia Popp, Edita Gruberová, Gabriela Beňačková, Peter Dvorský, Ľubica Vargicová, Jolana Fogašová, Dalibor Jenis, Pavol Bršlík, Štefan Kocán a mnohí ďalší svetoví slovenskí operní sólisti spievali a spievajú v divadlách po celom svete. Pretože tak funguje operný svet,” vraví Drlička.
Dodal aj to, že Opera SND nemá byť konečnou stanicou pre najväčšie talenty. “Našou úlohou je tieto talenty včas identifikovať, dať im priestor zažiariť a následne ich pravidelne pozývať na ich domovskú scénu, ale zároveň im dopriať, aby šírili svoje umenie po celom svete. Cieľom nevyhnutných reforiem, ktoré sme zhrnuli do názvu Ozdravný plán pre SND nie je likvidovať domácu opernú scénu. Naopak, našim cieľom je prinavrátiť SND na mapu európskych divadiel, vytvoriť najlepšie možné podmienky na prácu pre všetkých zamestnancov a najmä ponúknuť najvyššiu možnú kvalitu našim divákom,” zdôraznil šéf prvej scény.
V medializovaných výstupoch sólisti Opery SND kritizovali aj zníženie počtu operných predstavení. Drlička vysvetľuje, že dôvod je logický - po zatvorení historickej budovy SND pre jej havarijný stav prišla opera o jednu scénu. O javisko v novej budove sa navyše delí aj s Baletom SND. “Tá jedna scéna, na ktorej vidia diváci naše predstavenia slúži aj ako skúšobný priestor a v čase príprav na premiéry, „oprašovania“ repertoárových inscenácií, alebo nevyhnutných technických prestavieb, nemôžeme hrať pre divákov,” vysvetlil Drlička ďalej.
Historická budova v dezolátnom stave
Divadlo informovalo aj o zákaze používania historickej budovy SND. "Vedenie Slovenského národného divadla 3. mája 2022 dostalo rozhodnutie Inšpektorátu práce o zákaze používania historickej budovy Slovenského národného divadla na akúkoľvek činnosť. Rozhodnutie ešte nie je právoplatné. Vedenie SND ho rešpektuje. Jedným z prvých krokov generálneho riaditeľa SND Mateja Drličku po jeho nástupe do funkcie bola interná analýza technického stavu historickej budovy SND. Z výsledkov tejto analýzy vyplynulo, že divadelné a scénické technológie v historickej budove divadla nie sú vo vyhovujúcom stave," reagovalo divadlo v správe pre médiá.
Divadlo špecifikovalo, že išlo najmä o nákladné výťahy pre kulisy a elektrické ťahy, ktoré boli vyradené z prevádzky. Ďalšie scénické a javiskové zariadenia, ktoré sú nevyhnutné pre zabezpečenie plnohodnotného divadelného predstavenia, ako napríklad divadelná točňa, inšpicientské a dorozumievacie zariadenia, elektroakustické ozvučenie či scénické osvetlenie, vykazovali vysokú poruchovosť a boli technicky zastarané.
Vedenie SND preto v máji 2021 pristúpilo k uzavretiu budovy pre divadelnú činnosť. „Technológie stavby, ktoré sú nevyhnutné pre chod budovy – ako kúrenie a chladenie, trafostanica či požiarna signalizácia –, sme revíziami a drobnými opravami neustále udržiavali v stave, aby boli funkčné a bezpečné,“ vysvetlil Matej Drlička.
V historickej budove SND sa tak konali len podujatia, pri ktorých nebolo treba využívať divadelné technológie. Prenajímatelia si však vždy do budovy museli priniesť vlastnú techniku vrátane elektrických agregátov, osvetlenia a ozvučenia. V uplynulých mesiacoch v historickej budove prebehla kontrola Inšpektorátu práce, ktorej výsledkom je rozhodnutie o zákaze používania historickej budovy SND. „Zákaz Inšpektorátu práce rešpektujeme a budovu uzatvárame,“ dodáva generálny riaditeľ Matej Drlička.