Jasno
20°
Bratislava
Miloslav
3.7.2022
Na letisku v Gruzínsku došlo k incidentu s našim vojenským lietadlom Spartan. Záhadou ostáva jeho rýchla oprava
Zdielať na

Na letisku v Gruzínsku došlo k incidentu s našim vojenským lietadlom Spartan. Záhadou ostáva jeho rýchla oprava

Zdroj: amatérske zábery/TV JOJ

TBILISI / Podľa informovaného zdroja TV JOJ na gruzínskom letisku v Tbilisi došlo k leteckému incidentu s našim vojenským transportným lietadlom Spartan. Podľa informácií televízie, do Tbilisi Spartan priviezol členov generálneho štábu ešte v apríli. Po pristátí nechala posádka vojenské lietadlo odstavené na ploche, no keď sa k nemu vrátili, bolo v netypickej polohe. Ľavé krídlo sa dotýkalo plochy letiska s vážnym poškodením krídlového oblúku. TV JOJ získala fotografie, ktoré vojenský Spartan zachytili v raritnej polohe, ktorá dokladuje incident lietadla.

Otlčené krídla o leteckú plochu v Tbilisi

Vertikálny striedavý pohyb krídel a náklon z pravej strany do ľavej odstaveného lietadla, mal spôsobiť silný vietor. Zmenu počasia údajne letoví dispečeri a meteorológovia na letisku očakávali, čiže je veľmi pravdepodobné, že aj posádka Spartanu s tým musela počítať. Napriek tomu lietadlo ostalo odstavené na letiskovej ploche tak, že nastupujúci vietor s ním poriadne zamával. Podľa armádneho pilota, ktorému TV JOJ fotografiu ukázala, a chce pre citlivosť prípadu ostať v anonymite, ide o raritný prípad, ktorý sa bežne nestáva. Lietadlo bolo buď nesprávne odstavené a náklon pri vetre umožnili aj nezabrzdené časti samotných krídel. Alebo pre očakávanú silu vetra bolo potrebné lietadlo dodatočne zaťažiť, napríklad dotankovaním paliva.

Pre nebezpečie silného vetra sa lietadlá môžu aj premiestniť na vhodnejšiu odstavnú plochu, ak to situácia na letisku umožňuje. Špecialista na lietadlá tvrdí, že ak sa na letisku očakával silný vietor, pre posádku lietadla to nebola neznáma informácia. V čase vetra údajne na letisku boli odparkované aj iné lietadlá, tie ale žiadne poškodenia nemali. Prečo došlo k poškodeniu transportného Spartana našich ozbrojených síl, zisťujeme priamo u OS SR. Pýtame sa aj na spôsob opravy lietadla a na okolnosti, ktoré následne posádke umožnili odletieť so strojom späť na Slovensko. Podľa zistení TV JOJ mal byť v kritickom okamihu na letisku v Tbilisi silný vietor s rýchlosťou až 110 km/ hod.

Sporná oprava priamo na letiskovej ploche

Zaujímavé je, že poškodenie lietadla si naši vojaci opravili sami priamo na odstavnej ploche v Tbilisi. Otázkou je, ako závažnosť poškodenia Spartana dokázali diagnostikovať a ako zistili, že lietadlo po výmene poškodeného dielu bude spĺňať bezpečnostné predpisy, potrebné na odlet z Tbilisi. Okrem toho aj bezpečný prelet cez ďalšie štáty smerom na Slovensko. A či je pri takomto poškodení vôbec potrebné o vzniknutom poškodení a jeho odstránenia informovať štáty, cez ktoré s opraveným lietadlom bude realizovaný takzvaný technický prelet.

Je nepochybné, že poškodenie krídel akéhokoľvek lietadla opakovaným nárazom o plochu letiska, je závažnou poruchou a nie štandardným poškodením. Nejde o bežné opravy, ktoré sa vykonávajú vo vlastnej réžii prevádzkovateľa či majiteľa lietadla. Obzvlášť sa zdá byť preto nevyhnutné a logické, zabezpečiť pre diagnostiku špecifického poškodenia transportného lietadla, odbornú pomoc či konzultáciu zo strany výrobcu lietadla. Je aj preto otázne, či išlo o opravu štandardného opravárenského charakteru, ktorú posadká s technikmi vykonali priamo v Tbilisi, keď sa rozhodli, že si lietadlo opravia vo vlastnej réžii.

Bleskové získanie náhradných dielov

TV JOJ zatiaľ nezískala oficiálnu informáciu, akým spôsobom posádka poškodeného lietadla identifikovala poškodenie stroja a jeho ďalších súčasti. Nie je zatiaľ známe, či ohýbanie krídla spôsobené nárazom o plochu letiska, nespôsobilo pokrivenie samotného trupu Spartana, alebo poškodenia v spojoch uchytenia krídla o konštrukciu stroja. Len celkové rozpätie krídel lietadla je takmer 29 metrov a výška stroja takmer 10 metrov. Na druhej fotografii, ktorú získala TV JOJ, je vidieť, že oblúk poškodeného krídla je značný a pokrčený, čo dokumentuje, že opakované nárazy o plochu letiska boli naozaj silné. Údajne krídlo udrelo o plochu letiska až päťkrát.

Ako zistil spravodajský portál noviny.sk, zničenie koncového oblúku hrany krídla, znefunkčnilo letové schopnosti Spartana. Posádka lietadla preto zo Slovenska zabezpečila dovoz potrebného dielu na výmenu. Podľa našich informácií, poškodený diel lietadla im priviezlo vládne lietadlo Fokker dňa 15. apríla 2022. Diel si vojenskí technici vymenili a z Tbilisi odleteli v rovnaký deň. Keďže armáda vlastní viac Spartanov je veľmi pravdepodobné, že rýchle dodanie dielu bolo možné zrealizovať napríklad tak, že nepoškodený diel vymontovali na Slovensku z iného Spartana a poslali ho posádke priamo do Tbilisi, ktorá ho následne namontovala na miesto poškodeného dielu. V armádnom prostredí by nešlo o nič neobvyklé. Nie je žiadnym tajomstvom, že pokazené diely na vojenských lietadlách v armáde, vymieňajú za funkčné diely odobraté z iných lietadiel. Nákup nového kusu pre Spartan je v armádnom systéme objednávania dielov nesmierne komplikovaný aj zdĺhavý. Preto sa dá predpokladať, že k dielu sa posadká v Tbilisi mohla dostať práve takouto cestou.

Armáda o poškodení Spartana verejnosť neinformovala

Ozbrojene sily SR o raritnom poškodení transportného Spartana verejne neinformovali. TV JOJ poslala otázku aj ministrovi obrany, či bol o incidente informovaný, a aký ma na udalosť názor. Tiež aj na spôsob opravy lietadla a diagnostikovanie poškodenia a okolnosti realizácie poškodeného lietadla späť na Slovensko. Keďže ide fakticky o letecký incident nezanedbateľnej povahy, okolnosti by mal preverovať Úrad vojenského letectva. Vyšetrovanie by malo odhaliť, či sa incidentu dalo zabrániť a kto je za udalosť zodpovedný. Rovnako aj to, či spôsob opravy a opätovný vzlet lietadla prebehol so všetkými pravidlami bezpečnosti, ktoré nepochybne musia dodržiavať aj armádne zložky. Tiež či nedošlo k ohrozeniu posádky, civilistov aj samotného armádneho stroja. Našťastie pri incidente nedošlo k žiadnym zraneniam. Lietadlo patrí do Dopravnej letky Ozbrojených síl SR a na Slovensko s ním po "bleskovej" oprave na odstavnej ploche z letiska v Tbilisi, odleteli minimálne dvaja armádni piloti.

Súvisiace články

Najčítanejšie