Oblačno
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Viete si predstaviť žiadať o povolenie cestovať vlakom? Pre ľudí s ŤZP je nedôstojné cestovanie bežnou realitou
Zdielať na

Viete si predstaviť žiadať o povolenie cestovať vlakom? Pre ľudí s ŤZP je nedôstojné cestovanie bežnou realitou

BRATISLAVA / Po reportáži, ktorá sa venovala prípadu Zorky Lednárovej, ktorú železnice chceli nechať cestovať najprv v nákladnom vagóne, ale následne ju umiestnili do kupé pre zdravotne ťažko postihnutých, z ktorého si personál urobil minibar. A nie je to prvý takýto prípad. Ľudia so zdravotným postihnutím musia často cestovať v katastrofálnych podmienkach, ak sa do vlaku vôbec dostanú

Viete si predstaviť, že by ste mohli cestovať vlakom až po schválení žiadosti? ? To, čo sa bežnému zdá byť absurdné, je pre ľudí so zdravotným postihnutím každodennou realitou. Sťažnosti zdravotne ťažko postihnutých rieši Úrad Komisára pre osoby so zdravotným postihnutím.  Najčastejšie sa ľudia s hendikepom sťažujú na nedôstojné podmienky a na hrubé správanie a pocit, že sú občanmi tretej kategórie.

Komisárka problémy eviduje

"Mali sme prípad, kde mala celá smena vlaku spolu s vlakvedúcim zložené osobné veci v kupé vyhradenom pre zdravotne ťažko postihnutých. Tá ich reakcia bola veľmi nepríjemná," reagovala komisárka pre ľudí so zdravotným postihnutím Zuzana Stavrovská. 

Pritom, ak chce zdravotne ťažko postihnutý človek cestovať, musí si podať žiadosť na ŽSSR. Tejto žiadosti však spoločnosť nemusí vyhovieť. "Môže sa stať, že sa do vlaku vôbec nedostane, lebo napriek tomu, že ohlásil cestu 24 hodín dopredu, prepravca nezabezpečil plošinu, aby sa osoba ŤZP mohla do vlaku dostať," pokračovala komisárka. 

"To, že si imobilní cestujúci objednávajú prepravu a pomoc minimálne 24 hodín vopred pred plánovanou cestou, má logické dôvody. 24 hodín potrebujeme na preverenie prevádzkovej situácie. To, že sa imobilní cestujúci nahlasujú vopred, nie je ničím výnimočným ani v Nemecku, Maďarsku či Česku. Z 1600 vlakov, ktoré ŽSSK vypravuje denne, je 791 určených pre imobilných cestujúcich. V predkoronovom roku sme dostali len 13 sťažností z 3189 prepravených imobilných cestujúcich," uviedol v stanovisku riaditeľ odboru komunikácie ŽSSR Tomáš Kováč. 

Autobusová doprava víťazí

V minulosti sa problémy nevyhýbali ani autobusovej doprave. Negatívne skúsenosti mala aj vysokoškoláčka Rebeka Orbanová. "Začiatky boli komplikované, lebo niekedy som čakala na bezbariérový spoj aj štyri hodiny a musela som si potom vyžiadať, ktorý spoj potrebujem bezbariérový," povedala Rebeka pre Tv JOJ.

To sa však od mája tohto roku zmenilo k lepšiemu. "Osoby ŤZP nemusia spĺňať žiadne špeciálne podmienky na prepravu, platia pre nich zľavnené cestovné lístky, určené sú autobusy s nízkopodlažné autobusy. V prímestskej doprave sú bezbariérové všetky autobusy, v rámci MHD tiež všetkých autobusov, drvivá väčšina trolejbusov a každý druhý električkový spoj," uviedol pre Tv JOJ zástupca GR Integrovanej bratislavskej dopravy Matúš Kužel. 

Vypĺňanie žiadosti o prepravu sa vidí zvláštne nielen Rebeke, ale aj ďalším cestujúcim. "Nie je to správne, ale tu nie je spústa vecí správnych, nehovoriac o tejto bratislavskej hlavnej stanici, to je katastrofa," poznamenala v ankete jedna z cestujúcich.  

Ohradilo sa aj Slovenské národné stredisko pre ľudské práva

Zdravotne postihnuté osoby majú nárok na rovnakú kvalitu poskytovaných služieb ako ostatní cestujúci. Akékoľvek menej priaznivé zaobchádzanie s nimi zakazuje zákon. Pripomína to Slovenské národné stredisko pre ľudské práva (SNSĽP) v súvislosti s prípadom slovenskej sochárky Zory Lednárovej na vozíku, ktorá cestovala vlakom vo vozni, kde bol sklad s občerstvením.

Stredisko plánuje nezávislé zisťovanie. Podmienky, za akých musela sochárka cestovať, považuje výkonná riaditeľka SNSĽP Silvia Porubänová za neakceptovateľné. "Medializované informácie opäť poukázali na komplikácie, s ktorými sa každodenne stretávajú zdravotne postihnuté osoby. Je nevyhnutné, aby im bol zabezpečený rovnaký štandard poskytovaných služieb ako ostatným a aby na tento účel prijali zodpovedné osoby konkrétne opatrenia," zdôraznila Porubänová.

Stredisko v postavení národného antidiskriminačného orgánu vykoná preto nezávislé zisťovanie v spoločnosti Železničná spoločnosť Slovensko. Zaujímať sa bude o to, akým spôsobom dopravca v praxi zabezpečuje adekvátnu kvalitu prepravy zdravotne postihnutých osôb. Informovať sa bude tiež o opatreniach, ktoré spoločnosť prijala v súvislosti s medializovaným prípadom.

Prípad sa týka slovenskej sochárky Zory Lednárovej, odkázanej na invalidný vozík a dýchací prístroj, ktorá cestovala vlakom z Prahy do Bratislavy. Napriek tomu, že svoju cestu dopravcovi oznámila vopred, umiestnili ju vo vozni, kde bol v tom čase sklad a na ňu a jej syna počas cesty padali plechovky s nápojmi.

Súvisiace články