Analytik Stanislav Pánis: Aj taxikári v New Yorku čiastočne jazdia na ruskú ropu
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Peňaženky motoristov na Slovensku od začiatku roka mierne pookriali. Zvyšovanie úrokových sadzieb, obavy zo spomalenia ekonomiky a dostatočné zásoby ropy stlačili jej cenu pod sto dolárov za barel, čo sa prejavilo aj na čerpacích staniciach. Analytici však varujú, že na radosť je priskoro a už o niekoľko mesiacov môže byť zasa všetko inak. Pre TV JOJ sa vyjadril analytik J&T Banky Stanislav Pánis.
Čo môžu naši motoristi očakávať?
V ostatných týždňoch sme v skutku videli určité zlacnenie cien palív na čerpacích staniciach a súvisí to predovšetkým s poklesom obáv z toho, že po zavedení viacerých embárg na ruskú ropu a produkty by mohla klesnúť ponuka ropy na svetových trhoch. Ukazuje sa, že ruský export zásadne neklesá, svetový trh je tým činom dobre zásobený. Ten ruský export neklesá aj preto, lebo sa im podarilo takmer 1 : 1 presmerovať dodávky ropy mimo Západu, predovšetkým na ázijský kontinent, špeciálne do Indie a Číny. Zároveň táto spracovaná ruská ropa v čínskych alebo indických rafinériách smeruje naspäť na Západ, kde sa tvári už ako "neruský produkt". Takže aj taxikári v New Yorku čiastočne jazdia na ruskú ropu, napriek embargám. No nejde o porušenie sankcií. Existujú aj špekulácie, že sa normálne zmenia dokumenty ruskej ropy na neruskú a tým činom ju môžu prepravovať západní transportéri, môžu ju aj poistiť, aj na Západe kupovať. Existuje o tom aj niekoľko dôkazov na trhu. Napríklad to, čo sa najviac vypichuje, je, že Malajzia exportuje niekoľkonásobok svojej rafinačnej kapacity.
Ako sa táto situácia môže zmeniť, keď Čína začne oživovať svoju ekonomiku a ten dopyt po svetovej rope, najmä zo strany Číny, bude prudko stúpať?
Predpokladáme, že s tým, ako sa budú zlepšovať perspektívy globálneho ekonomického rastu v druhom polroku a ako sa výraznejšie oživí čínska ekonomika, tak ten ropný trh by mohol byť znova deficitný. Nejaké barely chýbať budú, čo bude zrejme tlačiť na postupný graduálny rast cien ropy až k trojciferným úrovniam. Samozrejme, to sa pretaví aj do toho, že ceny na slovenských pohonných staniciach budú opäť stúpať a vrátia sa kdesi k cene 1,70 eura.