Zatiahnuté
Bratislava
Cecília
22.11.2024
ICJK sa pozrelo na útoky politikov na médiá, analyzovali až 560 kampaňových príspevkov
Zdielať na

ICJK sa pozrelo na útoky politikov na médiá, analyzovali až 560 kampaňových príspevkov

BRATISLAVA / Tohtoročná kampaň pred predčasnými voľbami bola najostrejšia za veľmi dlhý čas. Politici si osvojili novú normu a okrem politických súperov útočili aj na zástupcov médií.

"Analýza Investigatívneho centra Jána Kuciaka ukazuje, že na pracovníkov médií útočili v predvolebnom boji viaceré strany aj politici. Dva predvolebné mesiace sme sledovali ich komunikáciu na najpoužívanejšej slovenskej sociálnej sieti Facebook. Zistili sme, že najväčšími šíriteľmi útokov na novinárov a médiá bol Robert Fico a ďalší členovia strany Smer, ktorá voľby vyhrala," zverejnilo Investigatívne centrum Jána Kuciaka. 

Nevynechali ani verbálny útok "Smeráckych vlkov" na čele s budúcim poslancom Erikom Kaliňákom na šéfredaktora Aktuality.sk Petra Bárdyho na krste knihy Fico: posadnutý mocou. ICJK v analýze akcentovalo, že inokedy sa politici zviezli na vlne útokov zo strany konšpirátorov ako napríklad Martin Daňo. 

Analýza dvoch mesiacov pred voľbami

"V analýze sme sa zamerali na statusy zverejnené medzi 1. augustom a koncom kampane, teda 27. septembrom. Najviac ľudí zasiahli a najväčší ohlas mali príspevky Roberta Fica, strany Smer-SSD, Erika Kaliňáka a Roberta Kaliňáka. V niektorých prípadoch politici útok rozpútali ako pri ataku Smeru proti šéfredaktorovi Denníka N Matúšovi Kostolnému. Statusy kritické ku Kostolnému vtedy šíril Robert Fico aj Erik Kaliňák, ich vyjadrenia prebrali dezinformačné weby Hlavný Denník, eReport a InfoVojna," uviedlo ICJK v predmetnej analýze. 

"Ak by sme strany zoradili podľa toho, ako ich kandidáti alebo stranícke profily na Facebooku útočili na novinárov, na prvých priečkach by sa umiestnili strany Smer, Republika, OĽANO-Za ľudí-KÚ, SNS, SHO a Hlas," dodalo Investigatívne centrum Jána Kuciaka. 

Klamlivé video na sociálnych sieťach

"Útoky neprestali ani počas moratória. Dva dni pred voľbami, 28. septembra, sa na internete začalo šíriť deepfake video falošného telefonátu medzi predsedom Progresívneho Slovenska Michalom Šimečkom a reportérkou Monikou Tódovou. V zmanipulovanom videu, ktoré sa tvári, že zachytáva ich rozhovor, sa počítačom pozmenené hlasy rozprávajú o manipulácii volieb a finančnej odmene," poznamenalo ICJK s tým, že klamlivé video sa začalo v posledných hodinách pred voľbami masívne šíriť na sociálnych sieťach aj e-mailmi.

"Podľa analýzy pomocou nástroja Crowdtangle (CT) sme zistili, že sa objavilo v 20. príspevkoch facebookových stránok, šírilo sa však predovšetkým cez osobné profily, ktoré analytickými nástrojmi nie je možné skúmať. Na osobnom profile (tiež sa neobjavil vo vyhľadávaní CT) ho 28. septembra zdieľal aj bývalý poslanec za Sme rodina Peter Marček. Jeho status má viac ako 2 700 zdieľaní," doplnilo Investigatívne centrum. 

563 príspevkov, niektoré ako reklama

Celkovo analyzovali 563 facebookových príspevkov politikov a strán kandidujúcich v parlamentných voľbách, ktoré obsahovali zmienku o médiách alebo novinároch. "Aktívnejšie boli verejné profily individuálnych politikov (67,7 %) oproti príspevkom politických strán a hnutí (32,3 %). Politik s najväčším počtom interakcií na príspevky spomínajúce novinárov bol Robert Fico (227 140 interakcií, čo je približne štvrtina všetkých reakcií)," dodalo ICJK. 

ICJK zverejnilo, že reklamným nástrojom pre politické strany sa stali práve aj príspevky, ktoré útočili na zástupcov médií. "Reklamu na desať takýchto statusov s najväčšou interakciou z našej vzorky platila strana Smer. Za tieto príspevky zaplatili podľa knižnice reklám Facebooku 5 100 až 6 889 eur a získali vďaka nej 1 595 000 až 1 855 000 impresií. V žiadnom z príspevkov strana priamo v texte neuvádza, že ide o platenú reklamu," uviedlo v analýze dát. 

Súvisiace články