Zatiahnuté
12°
Bratislava
Gizela
17.5.2024
PVV k zdravotnej politike štátu: Tieto priority chce vláda presadzovať v zdravotníctve
Zdielať na

PVV k zdravotnej politike štátu: Tieto priority chce vláda presadzovať v zdravotníctve

BRATISLAVA / Čo sľubuje vláda v oblasti zdravotníctva? Zlepšenie DRG, riešenie kríz v zdravotníctve a to vrátane personálu. Vybuduje nové nemocnice?

Text uvádza, že podľa článku 40 Ústavy Slovenskej republiky každý má právo na ochranu zdravia. "Na základe zdravotného poistenia majú občania právo na bezplatnú zdravotnú starostlivosť a na zdravotnícke pomôcky za podmienok, ktoré ustanoví zákon. O zdravotníctve sa roky hovorí ako o priorite. Ambíciou vlády je odpolitizovanie rezortu zdravotníctva," uvádza sa v materiáli. 

"Zdravie nepozná ideológiu a dopyt po čo najlepšej zdravotnej starostlivosti je spoločným prianím voličov en block všetkých politických strán. Vláda preto pripraví dlhodobú stratégiu rozvoja zdravotníctva, ktorá bude výsledkom konštruktívneho dialógu o plánovaných krokoch s celým politickým a odborným spektrom a každým z relevantných subjektov, ktoré v zdravotníctve pôsobia, aby zabezpečila stabilitu a kontinuitu začatých procesov naprieč viacerými volebnými obdobiami. 47 Vláda sa zaväzuje, že bude riadiť rezort odborne, transparentne a prísne nediskriminačne. Pacient bude stredom celého snaženia sa o zlepšovanie zdravotníctva," uvádza vláda v časti venovanej zdravotníctvu. 

Funkčný a dostupný zdravotný systém?

Vláda akcentuje zdravie ako najvyššiu ľudskú hodnotu. Za svoju prioritu označila funkčný, dostupný a kvalitný zdravotný systém pre všetkých občanov Slovenska. "Slovenské zdravotníctvo čelí závažným výzvam. Nedostatok personálu obmedzuje na dennej báze dostupnosť služieb a prispieva k regionálnym rozdielom v kvalite poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Doterajšia úroveň financovania rezortu núti poskytovateľov racionalizovať služby a negatívne prispieva k nárastu čakacích dôb. Zlý stav zdravotníckej infraštruktúry negatívne vplýva na kvalitu poskytovanej starostlivosti a prehlbuje problém s nedostatočnými personálnymi a finančnými kapacitami sektora. Netransparentne pripravovaná legislatíva prijatá bez potrebného odborného a pacientskeho konsenzu spôsobuje chaos a posúva pacienta na "vedľajšiu koľaj"," špecifikuje sa v materiáli. 

Vláda viní z problémov nedostatok vízie, nepripravenosť projektov a absencia adresnej regulácie brzdí rozvoj a spôsobuje nestabilitu a neefektívnosť v sektore. "Cieľom vlády je zastaviť úpadok nášho zdravotníctva a prinavrátiť do sektora chýbajúcu stabilitu, vrátiť pacienta do centra poskytovania zdravotnej starostlivosti a priblížiť sa v kľúčových indikátoroch výsledkom zdravotného systému západoeurópskemu štandardu. Základnými piliermi opatrení bude určenie cesty pacienta, stabilizácia legislatívneho a finančného prostredia, zmodernizovanie zdravotníckej infraštruktúry, predvídateľnosť a adresná regulácia," poznamenáva v preberanej časti. 

Sľubuje aj audity

Podľa PVV sa cesta pacienta nedá adresne nastaviť bez jasnej definície nároku pacienta, auditu doplatkov a poplatkov v súlade s legislatívou, nastavením čakacích dôb či aktualizáciou minimálnych sietí poskytovateľov, ktoré jasne určia vecný, časový aj geografický nárok pacienta. "Tieto kroky budú realizované v rámci úzkej spolupráce samotných aktérov zdravotného systému, teda pacientov, poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a zdravotných poisťovní. Sme presvedčení, že dostupná a kvalitná starostlivosť o zdravie a životy občanov bude funkčná iba vtedy, ak bude postavená na pevných základoch a konštruktívnom dialógu so všetkými relevantnými partnermi v zdravotníctve, najmä medzi pacientom a zdravotníkom," poznamenáva ďalej. 

Transparentnosť tvorby politík aj financovania

Vláda sľubuje transparentnosť tvorby politík, predvídateľnosť financovania a stabilizácia legislatívnych procesov budú základom pre prinavrátenie dôvery zdravotníkov a pacientov vo fungovanie zdravotného systému. "Aktualizácia kľúčových legislatívnych noriem zabezpečí, že legislatívny rámec je adresný a štát má pozíciu silného regulátora. Jedine silný štát ako regulátor dokáže zabezpečiť, že zdravotná starostlivosť bude služba ľuďom a nie luxusom pre vyvolených," špecifikuje materiál. 

Krátkodobé priority

  • Prvou úlohou bude stabilizovať ministerstvo zdravotníctva po personálnej a procesnej stránke s cieľom prinavrátiť transparentný a efektívny manažment rezortu. Bude vypracovaná národná zdravotnícka stratégia a zverejnený zoznam projektov, ktoré sa budú realizovať počas najbližších 4 rokov. Nakoľko časový horizont niektorých opatrení presahuje volebné obdobie, bude sa hľadať široký odborný a politický konsenzus, aby sa zabezpečila kontinuita projektov aj po roku 2027.
  • Tento zoznam bude mať jasne stanovený časový harmonogram a jeho plnenie bude pravidelne aktualizované a odpočtované s cieľom čo najrýchlejšej realizácie. Zámerom je zabezpečiť, aby bolo nové projektové riadenie charakterizované zodpovednosťou, efektivitou a transparentnosťou, pričom budú využívané inovatívne prístupy v zdravotníctve.
  • Súčasťou tohto úsilia bude aj revízia a optimalizácia organizačnej štruktúry Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ako aj opätovné zavedenie procesov zverejňovania cenových máp 48 a realizácie centrálnych obstarávaní nákupov nemocníc s dôrazom na dodržiavanie princípov hodnoty za peniaze. Prioritný dôraz kladieme na personálnu stabilizáciu v zdravotníctve.

Riešenie nedostatku zdravotníkov:

  • Naša stratégia ľudských zdrojov bude primárne riešiť nedostatky v oblasti zdravotníckych povolaní, predovšetkým sestier a lekárov. Zrealizujeme audit plnenia personálnych normatívov a následne revíziu právnych predpisov, ktoré definujú požiadavky na personálne zabezpečenie ambulantných a ústavných zdravotníckych zariadení.
  • V súlade s medzinárodnými trendmi, budeme presúvať, aktualizovať a upravovať kompetencie jednotlivých zdravotníckych povolaní. Naším cieľom je vytvoriť také pracovné podmienky, ktoré budú pre absolventov atraktívne a podporia ich v rozhodnutí pracovať na Slovensku a zároveň zastavia odchod skúsených zdravotníkov do zahraničia.
  • V oblasti vzdelávania v spolupráci s ministerstvami školstva a financií pripravíme proces inovácií vzdelávania v oblasti získania odbornej spôsobilosti zdravotníckeho pracovníka na stredných zdravotníckych školách, lekárskych fakultách, ako aj fakultách zdravotníckeho zamerania, pričom sa budeme sústrediť aj na zásadné zvýšenie súčasných nedostatočných kapacít týchto zariadení.
  • Naším zámerom je zintenzívniť komunikáciu o potrebách zdravotného systému a financovanie odbornej prípravy študentov a zdravotníckych pracovníkov. Nastavíme adekvátne podmienky financovania vzdelávania medikov tak, aby lekárske fakulty boli motivované prijímať viac slovenských študentov a zároveň zatraktívnime rezidentské štúdium pre mladých lekárov a sestry.

Stabilita a predvídateľnosť financovania zdravotníctva

  • Zadefinujeme výšku celkových zdrojov vrátane úhrady za poistencov štátu na základe kvalitatívnych a kvantitatívnych očakávaní, vychádzajúc predovšetkým z dopytu po zdravotnej starostlivosti, plánovaných reforiem, dlhu nemocníc a kapitálových potrieb.
  • Súčasne určíme pravidlá pre efektívne spravovanie zdrojov verejného zdravotného poistenia. Pre tento účel zriadime radu pre rozpočet verejného zdravotného poistenia, ktorá bude monitorovať a navrhovať opatrenia na udržateľnosť a predvídateľnosť financovania v súlade s aktuálnymi makroekonomickými prognózami.
  • Zabezpečíme, aby Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou bol spôsobilý adresne vykonávať dohľad a kontrolu nad hospodárnosťou, účelnosťou a efektivitou využívania zdrojov verejného zdravotného poistenia.
  • Medzi krátkodobé priority vlády patrí prijatie rozhodnutia o Národnej univerzitnej nemocnici v Bratislave. V súvislosti so vzdelávaním novej generácie zdravotníkov je potrebné zabezpečiť moderné a inovatívne priestory nielen na liečbu pacientov, ale aj na vzdelávanie medikov, sestier a ďalších zdravotníckych pracovníkov.
  • Po zohľadnení všetkých odborných pripomienok, auditu lôžkového fondu a personálnych zdrojov, vykonáme potrebné kroky, aby vláda mohla v čo najkratšom čase rozhodnúť o finálnej podobe Národnej univerzitnej nemocnici v Bratislave. Strednodobé priority Vláda zabezpečí rozvoj, ochranu a podporu verejného zdravia celej spoločnosti na Slovensku, pod záštitou verejného zdravotníctva formou účinnej prevencie a cielených programov.

Riziková správanie ako nadrezortná priorita

  • Zameriame sa na prevenciu a minimalizáciu rizikového správania ako nadrezortnú problematiku a multidisciplinárnu tému, ktorá je kľúčová z pohľadu zlepšenia zdravotného stavu občanov, ako aj udržateľnosti zdravotného systému.
  • Súčasťou komplexného prístupu starostlivosti o zdravie občanov bude aj riešenie problematiky determinantov zdravia a závislostí, pri ktorej sa bude uplatňovať politika postavená na dátami podloženej a vyváženej kombinácii prevencie a minimalizácie vplyvu rizikových faktorov a správania.

Rozšírenie skríningových programov o skríning pľúc, žalúdka a prostaty 

  • Na posilnenie ambulantnej zdravotnej starostlivosti, ako hlavného piliera efektívnej a kvalitnej zdravotnej starostlivosti pripravíme aktualizáciu katalógu zdravotných výkonov a nastavíme plán jeho postupnej implementácie.
  • Spoločne so samosprávnymi krajmi zrealizujeme audit poplatkov a doplatkov, čím stransparentníme pravidlá úhrad, zlepšíme dostupnosť starostlivosti a pripravíme mechanizmus podpory na zriadenie ambulancií v nedostatkových oblastiach.
  • Zároveň pripravíme reformu špecializovanej ambulantnej starostlivosti a zrealizujeme schválenú koncepciu všeobecnej ambulantnej starostlivosti. Kľúčovým opatrením v týchto segmentoch bude aj presun kompetencií medzi zdravotníckym a nezdravotníckym personálom.
  • S plnou zodpovednosťou pristúpime k implementácii optimalizácie siete nemocníc s cieľom dosiahnutia bezpečnej, kvalitnej a dostupnej zdravotnej starostlivosti pre všetkých pacientov. V čo najkratšom čase spustíme zber a vyhodnocovanie čakacích dôb a indikátorov kvality ústavnej starostlivosti a pripravíme pravidlá ich nárokovateľnosti v praxi.

Zásobník veľkých infraštruktúrnych projektov pre každú nemocnicu

  • V súlade so schválenou optimalizáciou siete nemocníc, špecifík regiónu a predikovaného vývoja potreby zdravotnej starostlivosti. V nadväznosti na efektívne čerpanie finančných zdrojov z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky budeme kontinuálne kontrolovať plnenie míľnikov tak, aby boli tieto zdroje v čo najväčšom rozsahu využité na výstavbu nových špičkových nemocníc v Martine a Banskej Bystrici.
  • Rovnako budeme postupovať pri modernizácii a rekonštrukcii ostatných nemocníc podporených z Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky.
  • Zároveň budeme hľadať alternatívne zdroje financovania výstavby a modernizácie nemocníc naprieč Slovenskom, a to formou PPP, či iných finančných schém aj mimo štátneho rozpočtu a európskych fondov. S cieľom optimalizovať a zjednocovať procesy na zabezpečenie udržateľného fungovania ústavných zdravotníckych zariadení zavedieme centrálne nákupy liekov, špeciálneho zdravotníckeho materiálu a zdravotníckej techniky.

Ďalší rozvoj systému DRG a jeho použitia v praxi

  • V súlade so záväzkami Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky budeme pokračovať v postupnej centralizácii riadenia štátnych nemocníc a optimalizácii siete a procesov záchrannej a dopravnej zdravotnej služby. Vytvoríme podmienky pre transparentný a najmä rýchlejší vstup inovatívnych liekov s preukázanou pridanou hodnotou pre pacienta, berúc do úvahy rozpočtové limitácie.
  • Zavedieme motivačné mechanizmy pre vstup nových generických a biologicky podobných liekov na trh. Zefektívnime systém prehodnocovania a kategorizácie cien a úhrad liekov, zdravotníckych pomôcok, špeciálneho zdravotníckeho materiálu a dietetických potravín.
  • Budeme iniciovať rokovania na úrovni Európskej únie o pravidlách reexportu, ak ide o lieky, ktorých reexportom sa krajina dostane do stavu, kedy nemá zabezpečenú liečbu pre svojich pacientov. Pravidlá voľného obchodu nemôžu mať za následok ohrozenie zdravia pacientov na Slovensku. Duševné zdravie je dlhodobo zanedbávaná a podceňovaná oblasť.
  • Budeme preto navrhovať riešenia na zvýšenie dostupnosti služieb v oblasti duševného zdravia, integrovaný a nadrezortný prístup, prevenciu duševných porúch a podporu duševného blahobytu.
  • Po prijatí krátkodobých opatrení v oblasti vzdelávania sa ministerstvo zameria na časovo náročnejšie projekty, ako je implementácia duálneho vzdelávania do zdravotníckeho školstva.

Zvýšime kvalitu pregraduálneho vzdelávania medikov

  • najmä rozsah praktickej výučby a podporíme už naštartované zmeny v ďalšom vzdelávaní zdravotníckych pracovníkov. Súčasne upravíme vzdelávacie štandardy a podporíme prípravu inštitútu národnej akreditácie 50 a štatútu univerzitného zamestnanca. Vláda sa zameria na revíziu a optimalizáciu kvality komplexného systému vzdelávania zdravotníckych pracovníkov vo všetkých úrovniach vzdelávania a v súlade s potrebami Slovenska.
  • Aktuálne, kvalitné a dostupné dáta sú východiskom pre správne nastavenie cieľov zdravotných politík. Pripravíme a spustíme dátovú reformu, ktorá predovšetkým odbremenení zdravotníkov od zbytočného vykazovania a zlepší dátovú dostupnosť a ich kvalitu. V rámci reformy sa zefektívni proces tvorby národných registrov a doplní zoznam sledovaných diagnóz.
  • Nové vedenie ministerstva bude pokračovať v rozvoji elektronických služieb a modulov, ako je e-lab, e-výmenný lístok, či elektronické objednávanie (e-objednávanie) a iných kľúčových projektov v rámci pokračujúcej digitalizácie v sektore zdravotníctva. Súčasne budeme aktívne participovať na tvorbe a procesoch Európskeho priestoru pre zdravotné dáta, ako aj maximalizovať potenciál jeho využitia.

Slovensko sa radí ku krajinám s najrýchlejšie starnúcou populáciou v EÚ

  • Očakávame preto zvýšený dopyt služieb zdravotno-sociálnej starostlivosti. Zvýšenému dopytu prispôsobíme aj spôsob financovania tohto typu starostlivosti.
  • V praxi sa častejšie stretávame aj s rastúcim počtom občanov, ktorí sú zdravotne znevýhodnení. Situáciu komplikujú obmedzené kapacity zariadení, ktoré poskytujú následnú, dlhodobú a rehabilitačnú starostlivosť.
  • Budeme pokračovať v realizácii prijatého Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky, a to v komunitnej-sociálnej, následnej ošetrovateľskej a paliatívnej starostlivosti. K riešeniu tohto problému prispeje aj efektívne využitie kapacít kúpeľných zariadení.
  • V oblasti zabezpečovania zdravotno-sociálnych služieb budeme aktívne spolupracovať so všetkými zainteresovanými, najmä s Ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. Najefektívnejším nástrojom na zlepšenie zdravotného stavu populácie je osveta a vzdelávanie, ktoré však vyžaduje roky organizovanej a adresnej práce. Pokiaľ ide o osvetu a vzdelávanie, je naším cieľom, aby občania boli viac zodpovední a informovaní o svojom zdraví.
  • Vláda zavedie systematickú osvetu a cielenú edukáciu občanov v oblasti zdravovedy. Tieto základy a princípy integruje do vzdelávacieho systému, a to aj prostredníctvom spolupráce s Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky.
  • Vláda zabezpečí, aby tieto informácie boli súčasťou výuky na základných školách, aby bolo možné formovať zodpovedný prístup k zdraviu už od mladého veku.

Súvisiace články