Zatiahnuté
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Slovensko môže získať ďalšieho automobilového giganta. Je tu však tento problém
Zdielať na

Slovensko môže získať ďalšieho automobilového giganta. Je tu však tento problém

BRATISLAVA / Možno budeme mať ďalšiu čínsku automobilku na elektromobily. Peking totiž hľadá miesta pre svoje európske závody pre najnovšie clá na jeho autá dovezené do únie. Slovensko pritom už má štyri funkčné automobilky a jednu vo výstavbe. Od západu na východ tak máme Volkswagen v Bratislave, Stellantis v Trnave, Jaguar Land Rover v Nitre a na východe pribudne Volvo. Okrem toho sa začína stavať aj baterkáreň. K tomu treba samozrejme prirátať aj množstvo menších firiem, ktoré pre automobilky pracujú a dodávajú diely. Celé to vyzerá super, no Slovensko má veľký problém, na ktorý upozorňuje najnovšie aj Národná banka Slovenska.

Automobilky na Slovensku

tvjoj

​Tento týždeň kamery zobrala na prehliadku ako ide výstavba závodu piata automobilka Volvo, ktorá začne u nás vyrábať elektroautá od roku 2026. Východ republiky sa poteší. Vďaka Volvu dostane zamestnanie až 15-tisic ľudí.

V hre je podľa informácií Hospodárskych novín Slovensko aj o novú čínska automobilka - SAIC, ktorá by rovnako ako Volvo vyrábala elektroautá. Svoj závod v Európe potrebuje, lebo je na zozname čínskych firiem, ktorým eurokomisia zvýšila clá. "Clá sú prostriedok na nápravu nerovnováhy, nespravodlivej konkurenčnej situácie na úkor výrobcov elektrických vozidiel v EÚ v porovnaní s čínskymi," hovorí hovorca Európskej komisie Eric Maner.

Dopyt po kvalifikovaných ľuďoch

Aby SAIC tieto clá obišiel, hľadá miesto, kde si postaví fabriku. Možno to bude Slovensko. Elektroautá budú potrebovať množstvo bateriek. To im splní ohlásená baterkáreň v Šuranoch, ktorá ich má začať vyrábať od roku 2027. Bude však potrebovať až 1300 kvalifikovaných ľudí. "Potrebujeme sa prelúskať z montovne na mozgovňu. Veríme, že tento projekt k tomu prispeje," povedal riaditeľ Inobat Marián Boček.

Ani automobilky, ktoré už teraz vyrábajú ročne cez milión áut, nevedia zohnať kvalifikovaných automechatronikov a elektrikárov. "Autoelektrikára hľadá 1340 firiem, ale počet reakcií nám klesol na päť," uviedol Martin Menšín, Alma Career Slovakia.

Žalostná situácia

Na Slovensku je celkovo žalostná situácia. Máme približne 140-tisíc nezamestnaných a vyše 80-tisíc pracovných ponúk. čo je ešte žalostnejšie, že veľké množstvo z nich dlhodobo. To nesedí ani guvernérovi NBS, podľa ktorého budeme preto stále viac odkázaní na dovoz naozaj veľkého množstva cudzincov a ani to úplne nepomôže. "Športovou terminológiou povedané, ani zahraničné posily naše problémy s kádrami nevyriešia," ozrejmil Peter Kažimír, guvernér NBS.

V ideálnom svete by to malo fungovať tak, že s menším počtom ľudí dosiahneme postupne vyššiu efektivitu. Už teraz však zaostávame za väčšinou. Viac muziky s úrovňou nášho vzdelávania, či zdravotnej starostlivosti môže v konečnom dôsledku znamenať, že nás ostatné krajiny predbehnú a my len budeme robiť viac za menej peňazí.

Súvisiace články