Jasno
-1°
Bratislava
Emília
24.11.2024
Exkluzívny prieskum agentúry AKO pre TV JOJ: Pre voličov je rozhodujúca najmä osobná skúsenosť s kandidátom
Zdielať na

Exkluzívny prieskum agentúry AKO pre TV JOJ: Pre voličov je rozhodujúca najmä osobná skúsenosť s kandidátom

Zdroj: TV JOJ

BRATISLAVA / Voliči sa rozhodujú najmä podľa doterajšej osobnej skúsenosti alebo známosti kandidáta. V tesnom závese sú predvolebné diskusie v rádiu a na internete.

Voliči mali uviesť, na základe čoho sa rozhodujú o tom, koho budú voliť. Respondenti si mohli vybrať zo zoznamu variantov maximálne dve odpovede:

  • Doterajšej osobnej skúsenosti alebo známosti kandidáta 60,1%

Doterajšia osobná skúsenosť alebo známosť kandidáta je hlavným dôvodom vo všetkých kategóriách. VŠ vzdelaní nadpriemerne často uvádzali dôvody „na základe doterajšej osobnej skúsenosti alebo známosti kandidáta“ a „podľa predvolebných diskusií kandidátov v TV, rádiu, na internete“. 

Doterajšiu osobnú skúsenosť alebo známosť kandidáta uprednostňujú najmä voliči PS, ale aj voliči KDH, OĽANO, HLAS-SD. Osobnú skúsenosť preferujú  ľudia z Trenčianskeho kraja.

  • Predvolebných diskusií kandidátov v TV, rádiu, na internete 20,4%

V kategórii 18-33 rokov respondenti nadpriemerne často uvádzali „podľa programu, resp. predvolebných sľubov kandidátov“, ale aj „predvolebných diskusií kandidátov v TV, rádiu, na internete.“

Predvolebné diskusie kandidátov v TV, rádiu a na internete nadpriemerne často vyberali voliči strán Republika, SaS, OĽANO, PS, SME RODINA

  • Programu, resp. predvolebných sľubov kandidátov 19,2%

Vo vekovej kategórii 50-65 rokov boli dva dôvody („podľa programu, resp. predvolebných sľubov kandidátov“, a „podľa predvolebných diskusií kandidátov v TV, rádiu, na internete.“). Voľbu podľa programu, resp. predvolebných sľubov kandidátov deklarovali hlavne voliči strán PS, SaS, SME, RODINA, KDH. 

Voľbu podľa programu, preferujú voliči strán PS, SaS, SME, RODINA, KDH. Opýtaní so SŠ vzdelaním s maturitou nadpriemerne často uvádzali „podľa programu, resp. predvolebných sľubov kandidátov“. Podľa diskusií sa rozhodujú najmä opýtaní z Košického, Bratislavského a Žilinského kraja. 

  • Na základe odporúčania politickej strany, s ktorou sympatizuje 5,8%
  • Billboardov, plagátov, stretnutí s občanmi a pod. 5,1%
  • Na otázku nevedelo alebo nechcelo odpovedať spolu až 12,6% opýtaných respondentov
  • Respondenti so vzdelaním bez maturity nadpriemerne často na otázku nevedeli odpovedať.

​​​Agentúra AKO robila kvantitatívny, telefonický prieskum na vzorke 1 000 ľudí v dňoch 12. 10. - 19.10.  Respondenti nedisponovali informáciou, kto je zadávateľom prieskumu. 

Súvisiace články