Breiner a Púchovský: Cesta hoaxu je rovnaká a má jasný cieľ
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Kým pravda urobí jeden krok, lož obehne zemeguľu. Dezinformácie sa šíria rýchlo a masovo. Ich revírom sú sociálne siete, ich cieľom je hrotiť negatívne emócie a obracať verejnú mienku. Takým prípadom je aj jedna z posledných dezinformácii o tom, že ukrajinskí vojaci predávajú orgány. Dokonca vraj mali aj cenník. Ide však o nezmysel.
Viaceré rebríčky potvrdili, že Slováci sú náchylní veriť dezinformáciám. Zdravotnícke hoaxy pritom ohrozujú ľudské životy, poplašné správy môžu vyvolať paniku a násilie, nenávistné manipulácie zase ohrozujú príslušníkov menšín, či konkrétne skupiny obyvateľstva. Dezinformácie však dokážu zasiahnuť aj štát ako celok a jeho inštítúcie.
"Pretekajú k nám z Ruskom sponzorovaných, resp. ruskou vládou - Kremľom sponzorovaných médií, čo môžu byť aj hlavné ruské spravodajské portály, ruské televízie, ale potom aj menej očividne prepojené projekty," uviedol odboník na hybridné hrozby Victor Breiner.
Na hoax o predaji orgánov ukrajinskými vojakmi upozornil David Púchovský z občianskeho projektu Hoaxy a podvody. Odhalil to, odkiaľ, ale aj ako sa k nám dezinformácie dostávaju, či to, akým spôsobom sa šíria.
Video, ktoré uvádzalo, že ukrajinský vojaci majú predávať orgány vzniklo v Bielorusku v roku 2023. Trvalo to síce viac, ako dva mesiace, ale dostalo sa aj k nám. Šírilo sa napriek tomu, že naňho upozorňovalo aj ukrajinské Centrum pre boj s dezinformáciami.
Ide o obrat verejnej mienky
Podľa Davida Púchovského je spôsob šírenia rovnaký. "Je to úplne štandardná cesta hoaxu z Ruska, alebo Bieloruska na Slovensko. Ono to istý čas trvá, kým sa to importuje, ako nejský produkt na Slovensko. Ide teda o úplne štandardný spôsob, ako sa hoaxy dostávajú na Slovensko z Ruska," povedal k téme Púchovský, ktorý upozornil, že dezinformácie majú zároveň jasný cieľ. "Cieľom je zložiť imidž Ukrajiny a to má v konečnom dôsledku dopad aj na to, aby sa zastavila pomoc zo západu a Rusko vyhralo vojnu," dodal aktivista.
Pred dezinformáciami a hoaxami nie je nikto v bezpečí. UCM v Trnave ešte v roku 2022 zverejnila prieskum podľa ktorého verí konšpiráciám 30 % Slovákov. Expert na hybridné hrozby Victor Breiner upozorňuje na silu emócií: "Treba zbystriť pohľad ak sa na vás zo sociálnych sietí vyrúti niečo, čo vo vás vyvolá šok alebo zdesenie. Existuje celá kapitola propagandy, ktorá hovorí o krutosti nepriateľa. Vezmite si, že čo sa hovorí o tých ukrajinských vojakoch a či to niekedy bolo doložené aj faktami a zistíte že nie." Hovorí sa dôveruj, ale preveruj. Na sociálnych sieťach to patrí dvojnásobne.