Jasno
17°
Bratislava
Roland
9.5.2024
Analýzy Na hrane o hoaxoch aj volebnom roku na Slovensku: Čo sú kľúčové otázky?
Zdielať na

Analýzy Na hrane o hoaxoch aj volebnom roku na Slovensku: Čo sú kľúčové otázky?

BRATISLAVA / O týždeň a pol tu máme prezidentské voľby, hýbu sa preferencie kandidátov? Deje sa niečo prevratné s voličskými náladami? Uzavreté sú aj kandidátky do eurovolieb a čo nás čaká rozoberal šéf agentúry AKO Václav Hřích. V druhej časti sme sa pozreli na komplexnú správu o hoaxoch a aj na najnovšie hoaxy, ktoré nám ovládli Facebook či Telegram. Hosťom bol odborník na hoaxy David Púchovský.

Sú trendy aj v hoaxoch?

David Púchovský vytvoril súhrnnú správu o hoaxoch za minulý rok. Zároveň pred časom obnovil projekt Hoaxy a podvody. Spomenul, že medzi pravidelné hoaxy o čiernej sanitke, či bielej dodávke sú s nami už od čias socializmu. "Cyklicky sa opakujú. Možno sa bude opakovať aj hoax o voľbách," hodnotil Púchovský a menoval niekoľko hoaxov, ktoré sa týkajú pôsobenia Európskej únie a rôznych fiktívnych nariadení. 

"Značná časť hoaxov je podporovaná Ruskou federáciou. Chcú neustále vzbudzovať otázky, či by sme z EÚ nemali vystúpiť a vybrať sa napríklad smerom na východ," doplnil hoaxista a pripustil, že cieľom je zakoreniť v spoločnosti nedôveru nielen v domáce, ale aj európske inštitúcie. "Niektoré osoby sa stali populárnymi práve len tým, že vytvárali a šírili hoaxy," zhodnotil Púchovský a vyjadril, že nádej, že vo vedení budeme mať ľudí, ktorí si uvedomujú výhody, ktoré nám západné spoločenstvo ponúka.

Čo je hoax a čo je vplyvová informačná operácia?

Narastajúca viera v dezinformácie podľa Púchovského dokazuje, že aj Slováci sú v tomto ohľade slabí. Hovorilo sa aj o tom, ako sa Ruská federácia zapojila do Brexitu. Pripomenul aj to, že v čase, keď bol adminom Hoaxy a podvody SR, tak tam aspoň dokázali reflektovať, že si túto informačnú operáciu uvedomujú. "Teraz na to nie je politická vôľa," uviedol. 

Púchovský uviedol, že práve Ruská federácia dokáže vykreovať hoaxy na úrovní hollywoodskeho filmu a má na to celé oddelenie. Cieľom je podľa neho nielen znevážiť a zdiskreditovať jednotlivcov, ale aj krajinu. Teraz takejto dezinfo kampani čelí Ukrajina. Odborník na hoaxy zdôraznil, že želaným výsledkom je zníženie podpory pre obeť ruskej agresie a okupácie. 

Najväčší hoaxom bol hoax o mobilizácii

Púchovský vyzdvihol, že práve na 40-tisíc podpisoch sa ukázalo, aký dopad majú hoaxy na reálny život ľudí. Spomenul aj to, ako im volali na políciu zúfalí zamestnanci úradov, kde boli pretlaky ľudí. Nevynechal ani hoax o radiácii, ku ktorej malo dôjsť po bombardovaní západnej časti Ukrajiny. "To sú hoaxy, ktoré môžu reálne ohroziť ľudské zdravie," poznamenal. 

"Nositelia týchto hoaxov majú významné postavenie v spoločnosti a veľké počty sledovateľov," doplnil s tým, že v šírení dezinformácií im nikto nebráni. Občanov vystríhal pred prvoplánovými pocitmi hnevu, či už voči skupine, jednotlivcom alebo štátu. Divákom odporučil, aby si pozreli viacero zdrojov a to vrátané diskusných fór, ale aj stránky inštitúcií a čerpali informácie z rôznych zdrojov. 

Ako sa vyvíjajú preferencie a nálady spoločnosti?

Politická scéna prináša viaceré polarizujúce témy, a to vrátane narúšania vzťahov s Českou republikou či spor s ústavným súdom. Spoločnosť čaká aj ďalšia vlna protestov, ale aj dvojkolové prezidentské voľby – ako sa vyvíjajú preferencie? Nastávajú posuny alebo sa voličské tábory zabarikádovali na svojich pozíciách?

Šéf agentúry AKO Václav Hřích zdôrazňoval, že aktuálna kampaň je tematicky férovejšia a kandidáti nesľubujú hory, doly a to napriek tomu, že Peter Pellegrini s Ivanom Korčokom sú v kampani doslova "plece pri pleci". "Zdá sa, že tá kampaň je taká menej energická alebo sme si už zvykli na ten bulvár," vysvetľoval Hřích.

Kartami podľa neho zamiešal nečakaný príchod Igora Matoviča a to nielen preferenčne, ale aj v kampani. "Máme konečne vonku billboardy a možno nás čaká aj dramatické finále," poznamenal ďalej. Hřích avizoval aj posledný prieskum pred moratóriom, ktorý je možné zverejniť do stredy do polnoci.

"Možno aj tieto veľké voľby budú bez nosnej témy," dodal s tým, že podobne to bolo aj na jeseň pred voľbami do parlamentu. Rozdelenie spoločnosti podľa odborníka bude pretrvávať a menia sa len témy, kvôli ktorým sa Slovensko vzdáva. 

"Andrej Danko má tú svoju cieľovku, ktorá ho volí," vyjadril sa Hřích s tým, že voliči, ktorí by ho volili sa priklonili k Štefanovi Harabinovi. Je to aj preto, že svoju kandidatúru oznámil neskoro a okolo Harabina sa už vytvorila voličská základňa.

Ohrozením pre SNS ako stranu, však Štefan Harabin nie je, lebo nestojí v čele žiadnej strany, ktorá by SNS mohla konkurovať. Hřích pripustil aj to, že by bola kandidatúra šéfa národniarov marketingom pre voľby do EP. Z prieskumov podľa Hřícha vyplýva aj to, že voliči Štefana Harabina sú voliči Smeru a SNS a v druhom kole sa priklonia k Petrovi Pellegrinimu. 

Európske voľby sa stávajú dôležitými aj z pohľadu marketingu

Známe tváre môžu rozdeliť EP tak isto, ako si rozdelili Slovensko. Odborník zdôraznil, že strany so najznámejšími tvárami si môžu rozdeliť po 2 až 3 mandáty a voľby zostanú bez jednoznačného víťaza. Dochádza k mobilizácii nielen občanov, ktorí Slovensko v EÚ chcú, ale aj tých, ktorí sú jej odporcami. Kampaňujú dokonca aj ľudia, ktorí sa hlásia k tomu, že Slovensko z EÚ vyvedú. Hřích zdôraznil, že strany si čím ďalej tým viac uvedomujú, že Európsky parlament je aj dobrým nástrojom marketingu. 

Najčítanejšie