Skoro jasno
Bratislava
Emil
31.1.2025
Na útok v Novákoch reaguje aj minister školstva: Krízový manažment treba školám prispôsobovať individuálne
Zdielať na

Na útok v Novákoch reaguje aj minister školstva: Krízový manažment treba školám prispôsobovať individuálne

BRATISLAVA / Na Strednej odbornej škole v Novákoch útočil vo štvrtok dopoludnia študent sekerou. Informuje o tom polícia na sociálnej sieti s tým, že sa pri incidente zranila jedna osoba, nie však vážne. Študenta polícia zadržala.

"V súvislosti s incidentom na Strednej odbornej škole v Novákoch, sme hneď po obdržaní informácie kontaktovali zriaďovateľa školy, ktorý celú situáciu pozorne monitoruje. Na mieste je prítomných 6 psychológov, ktorí sú súčasťou intervenčného tímu a už komunikovali so všetkými, ktorých sa táto situácia dotkla. Telefonoval som aj s pani riaditeľkou strednej odbornej školy a ponúkol jej našu ďalšiu pomoc," začal minister školstva Horecký vo vyhlásení pre médiá. 

Šéf rezortu zdôranil, že s ministerstvom vnútra, políciou a ďalšími bezpečnostnými zložkami už dlhšie spolupracuje na nastavovaní bezpečnejšieho školského prostredia. "Bolo to témou aj nedávnej Bezpečnostnej rady SR, na ktorej som sa zúčastnil. Spoluprácu máme rozbehnutú aj so Žilinskou univerzitou, s ktorou pripravujeme metodiky pre bezpečnejšie školy," dodal Horecký ďalej. 

Pripomomenul aj prácu Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie, ktorý pre školy dlhodobo pripravuje množstvo materiálov k riešeniam prejavov radikalizácie a extrémizmu v edukačnom aj poradenskom procese, prevencii rizikového správania v edukačnom procese, krízovej intervencii, riešeniu krízovej situácie či rozvíjaniu odolnosti ako prevencii šikanovania a radikalizácie mládeže. Všetky tieto informácie sú zverejnené aj na VÚDPaP.sk a takisto aj na ministerskom webe.

Školy majú materiály k dispozícii

"Pre riaditeľov škôl, ale zároveň aj pre všetkých, ktorí o to majú záujem, sú zverejnené Manuály pre odborných zamestnancov, návod pre krízový manažment v školskom prostredí, ako spoznať a vysporiadať sa s násilím v školách, šikanou, kyberšikanou, sú tam aj rôzne skupinové cvičenia a práca so žiakmi. Rovnako aj Národný inštitút vzdelávania a mládeže poskytuje nástroje pre účely formálneho aj neformálneho vzdelávania. Len v tomto roku zorganizoval niekoľko školení pre niekoľko stoviek zamestnancov škôl, na ktorých sa vzdelávali v oblastiach ako bezpečnosť a ochrana zdravia detí a žiakov v školskom prostredí," pokračoval minister ďalej a doplnil, že je dôležité podotknúť, že sa nedá vytvoriť jeden univerzálny návod na to, ako majú byť školy zabezpečené.

"Tak ako každé dieťa, aj každá škola je jedinečná a tomu treba prispôsobovať aj krízový manažment a dlhodobé preventívne aktivity. V tomto sa obraciam na riaditeľov, ktorí najlepšie poznajú svoju školu. Pripravte si riešenie krízových situácií vopred. Ak si s tým neviete dať rady, ponúkame Vám niekoľko návodov, ako to vyriešiť. Podstatná je však prevencia," poznamenal minister školstva s tým, že riešenia musia byť individuálne. 

Podmienky pre všetky školy

"Každá škola musí mať vo svojich vnútorných predpisoch ošetrenú starostlivosť o zdravie a bezpečnosť žiakov, ochranu pred šikanou a ďalšími patopsychologickými javmi. Už dnes školy musia vychádzať z platného štátneho vzdelávacieho programu a školského zákona. Základné princípy sú ukotvené v §3 tohto zákona. Zároveň by som chcel na všetkých apelovať, prosím, citlivo sa počúvajme, nebojme sa vyhľadať pomoc vždy, keď to potrebujeme," uviedol ďalej. 

"Prosím rodičov, aby sa rozprávali so svojimi deťmi, a rovnako aj učiteľov, aby si vždy našli čas na diskusiu so svojimi žiakmi. Školy musia byť bezpečným priestorom pre všetky deti a spravíme všetko pre to, aby sa takéto situácie neopakovali. Dnes som sa stretol s riaditeľkou VÚDPaP Janette Motlovou, ktorá sa so svojím tímom dlhodobo venuje psychickému zdraviu detí a prevencii v školách. Reflektovať to budú aj Štandardy, ktoré vstúpia do platnosti 1. 1. 2023 a budú slúžiť ako návod pre každý kolektív, ako zvládať rôzne situácie," pokračoval šéf rezortu školstva a zdôraznil prípravu národného projektu. 

Projekt o psychickom zdravý

"Takisto pripravujeme národný projekt, ktorý bude na periodickej báze mapovať psychické zdravie detí so súhlasom ich zákonných zástupcov. Ďalším systémovým krokom je nové kurikulum, ktoré kladie dôraz na charakterové vzdelávanie a vzťahovú výchovu. Jeho cieľom má byť posilnenie kritického myslenia, hodnotového vzdelávania a rozvoj digitálnych zručností," doplnil k téme, ktorú uzavrel tým, že zmeny prinesú lepší vývoj. 

"Pripravované zmeny obsahu a foriem vzdelávania by mali viesť k tomu, aby mladí ľudia mali schopnosť identifikovať a odmietnuť prejavy nenávisti, diskriminácie a upierania ľudských práv, vyhľadávať informácie v rôznych informačných zdrojoch a kriticky posudzovať ich relevantnosť a dôveryhodnosť, počúvať, diskutovať a argumentovať, vyhodnocovať názory iných a na základe rôznych argumentov a vedeckých dôkazov upraviť vlastný názor a posúdiť svoje konanie a byť zaň zodpovedný," uzavrel Horecký. 

Súvisiace články