Pčolinský ponúkal zľavu na oblečenie: Reklama je u poslancov zakázaná, problémy však mať nemusí
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Zverejnil reklamu? Poslanec Peter Pčolinský začal nový rok netradične - verejnosti ponúkal 50 % zľavu pri nákupe viacerých značiek. To ale môže byť v rozpore so zákonom.
"Od dnešného dňa do konca januára môžete využiť zľavu 50 % na nákup oblečenia," napísal poslanec na sociálnej sieti, pričom vymenoval 11 luxusných značiek. Screenshot spomínaného príbehu v súčasnosti koluje po sociálnej sieti.
Ústavný zákon o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov hovorí, čo verejní funkcionári robiť nemôžu. Jednou z vecí je aj "používať svoju osobu, svoje meno a priezvisko, svoju podobizeň, obrazovú snímku, záznam svojho hlasu alebo svoj podpis na reklamu".
V súvislosti so spomínaným statusom sme oslovili aj Pčolinského, no nechcel sa vyjadriť.
Problémy mali viacerí
V tomto volebnom obddobí na základe podnetov pred výborom pre nezlučiteľnosť funkcií stáli už viacerí poslanci, napríklad Vladimíra Marcinková (klub SaS) či Erik Ňarjaš z klubu OĽaNO.
Marcinková poskytla rozhovor, v ktorom spoíman svoje obľúbené značky, poslanec klubu OĽaNO sa zas fotil s krabicou energetických nápojov. Ani jeden z nich však napokon pokutu nezískal. Hrozila im pritom pokuta do výšky 12-násobku mesačného platu.
Rozhoduje definícia slova reklama
Ak by v prípade Pčolinské niekto podal podnet, pri posudzovaní reklamy platia striktné podmienky. Šéf výboru pre nezlúčiteľnosť funkcií Boris Susko (Smer-SD) povedal, že v ústavnom zákone nie je určené, čo sa rozumie pod pojmom reklama. "Keďže v ústavnom zákone to nie je definované, treba vychádzať z definície reklamy, ktorá je podľa platného práva v zákone o reklame. Tam sú presné znaky toho, čo musí niečo spĺňať na to, aby to bolo reklamou. Doterajšie prípady ho nespĺňali," doplnil.
"Čiže musí byť nejaký zmluvný vzťah medzi objednávateľom a šíriteľom reklamy, ktorý predpokladá, že dostanete za tú reklamu aj niečo zaplatené," vyjadril sa v minulosti poslanec klubu OĽaNO Milan Vetrák pre postoj.sk.
"Reklama je predvedenie, prezentácia alebo iné oznámenie v každej podobe súvisiace s obchodnou, podnikateľskou alebo inou zárobkovou činnosťou s cieľom uplatniť produkty na trhu, ak osobitný predpis neustanovuje inak," píše sa v zákone o reklame.