Zatiahnuté
Bratislava
Cecília
22.11.2024
SaS je proti zákazu spaľovacích motorov, predkladá uznesenie: Automobilky sú na zmenu pripravené, tvrdí Bilčík
Zdielať na

SaS je proti zákazu spaľovacích motorov, predkladá uznesenie: Automobilky sú na zmenu pripravené, tvrdí Bilčík

BRATISLAVA / Proti zákazu spaľovacích motorov SaS bojuje aj na májovej schôdzi NR SR.

Poslanci za SaS na májovú schôdzu NR SR predkladajú dokument, ktorý má zabezpečiť ochranu spaľovacích motorov v Euróspek únii. Podľa lídra SaS Richarda Sulíka v súvislosti so zákazom ide o "škodlivý, unáhlený a nedomyslený" krok únie.

Kritizujú Budaja, upozorňovali prezidentku

Politik na tlačovej konferencii informoval, že poslanci sa téme spaľovacích motorov venovali aj počas európskeho výboru, počas ktorého ešte v marci odhlasovali uznesenie. "Výbor NR SR pre európske záležitosti ukladá ministrovi životného prostredia SR, aby sa bezodkladne pridal ku krajinám (Nemecko, Taliansko, Poľsko, Česko), ktoré prejavili nesúhlas s doterajším znením kompromisného textu návrhu Nariadenia Európskeho Parlamentu a Rady," píše sa v ňom.

Dočasne poverený minister životného prostredia Ján Budaj (Demokrati) tak mal podľa uznesenia nesúhlasne hlasovať o úplnom zákaze výroby spaľovacích motorov od roku 2035. Samotné vedenie rezortu sa voči rozhodnutiu výboru ohradilo prostrednístvom mailu, pričom žiadalo zmenu pozície výboru. 

Podľa slov rezortu životného prostredia mal výbor návrh na zmenu stanoviska preposlať svojim členom, pričom sa žiadny k doplneniu nevyjadril. "Sekretariát výboru sám potvrdil, že tým bola doplnená pozícia Slovenska," tvrdí ministerstvo s tým, že návrh zmeny pozície Slovenska bol schválený "tichou procedúrou" v zmysle zákona.

Saskári hovoria, že Budaj rozhodnutie výboru neakceptoval. Poslanec SaS Ján Oravec sa ohradzuje, že táto zásada platí len v prípade, ak sa o danej veci nerokuje 14 dní, čo dodržané nebolo. 

"Postup vlády a jej členov preto hodnotíme ako neakceptovateľné porušenie ústavného zákona a svojvoľné prekročenie kompetencií exekutívy vo vzťahu k NR SR. Žiadame preto pani prezidentku, aby sa touto situáciou bezodkladne zaoberala a zaujala k nej stanovisko," tvrdil koncom apríla Sulík.

Budaj napokon za zákaz spaľovacích motorov nehlasoval, nenachádzal sa totiž v Bruseli. Rezort v súvislosti s zdôraznil tiež to, že Nemecko a Európska komisia dosiahli kompromisnú dohodu.

SaS prichádza s uznesením

Ekonomickí liberáli zákaz spaľovacích motorov kritizujú už dlhodobo. Najnovšie, po už spomínanom stanovisku výboru, prichádza strana s návrhom uznesenia.

To predložili na májovú schôdzu NR SR a má zaväzovať vládu na hlasovanie proti akémukoľvek návrhu EÚ, ktorý má viesť k zdražovaniu alebo úplnému zákazu spaľovacích motorov. 

"SR podporuje zachovanie technologickej neutrality tak, istý druh osobnej a nákladne prepravy z hľadiska pohonu nebol nadraďovaný nad iný bez jednoznačného, primeraného a legitimného dôvodu, akým je napríklad zachovanie zdravej klímy. SR je proti všetkým iniciatívam a reguláciám na úrovni EÚ smerujúcim k znevýhodňovaniu a predražovaniu využívania spľaovacích motorov alebo k zákazu spaľovacích motorov, pri ktorých nie je jednoznačne zrejmé, že sú na prospech vyššieho cieľa, ktorým je osobitne zdravé životné prostredie," píše sa v uznesení. 

Saskári v uznesení pripomínajú aj už spomínané uznesenie európskeho výboru. "NR SR zaväzuje vládu SR a jej členov zodpovedných za príslušné z ministerstiev presadzovať systém technologickej neutrality," píšu poslanci v uznesení. Poslanci v pléne NR SR napokon zaradenie bodu do programu chválili, rokovať sa o ňom bude v priebehu schôdze.

Poslanci za ekonomických liberálov svoje rozhodnutie a boj proti zákazu spaľovacích motorov argumentujú aj tým, že to môže zvýšiť cenu automobilov, čím sa stanú menej dostupnými, nadužívanie elektromobilov môže zvýšiť ceny elektriny, no podľa politikov to môže spôsobiť aj to, že sa Európa stane závislá na Číne.

Čo schválila Európska únia

Ministri energetiky EÚ ešte v marci odhlasovali zmenu vo výrobe spaľovacích motorov. Od roku 2035 tak bude možné v európskom bloku zaregistrovať len nové autá a dodávky poháňané klimaticky neutrálnymi palivami. Práve to je výnimka, ktorú presadilo Nemecko. Medzi neutráple palivá sa tak rátajú aj tie syntetické. Tie sa vyrábajú bez použitia ropy.

Proti smernici pritom z európskych krajín hlasovalo len Poľsko, ktoré hovorí, že zákaz je príliš rýchly a môže sa otočiť proti nám, s čím ale nesúhlasí europoslanec Vladimír Bilčík. "Treba povedať, že väčšina členských štátov, vrátane Nemecka, Slovenska či Českej republiky - teda kľúčové krajiny, kde je ten automobilový priemysel - za to hlasovali. To znamená, že automobilky sú pripravené na to, aby prešli na výrobu elektromobilov," povedal s dodatkom, že času je dosť.

Zákaz predaja spaľovacích motorov je súčasťou širšej dohody únie. Jej cieľom je znížiť emisie CO2 do roku 2035 o 100 % v porovnaní s rokom 2021. "Je to vlastne potvrdenie niečoho, čo už automobilky dávno ohlásili, na čom už pracujú," uviedol europoslanec Martin Hojsík. Napriek tomu sa do poslednej chvíle vyjednávalo, či návrh prejde, proti bola totiž veľká skupina europoslancov.

Bilčík zároveň tvrdí, že na transformáciu je pripravený aj priemysel. "za ostatné mesiace prijali viaceré automobilky rozhodnutia, že prídu na Slovensko a budú tu investovať do výroby elektro mobility - Volvo na východe Slovensko, Porsche na Považí plus všetky automobilky, ktoré tu máme, sú pripravené prejsť na túto výrobu naplno," tvrdí. Za podporuvýroby elektromobilov sa v minulosti postavil aj exminister financií Ivan Mikloš.

Súvisiace články