Jasno
Bratislava
Cecília
22.11.2024
Volebná encyklopédia Slovenska: Ľudia sú ochotní si za ochranu životného prostredia aj priplatiť
Zdielať na

Volebná encyklopédia Slovenska: Ľudia sú ochotní si za ochranu životného prostredia aj priplatiť

BRATISLAVA / Najnovší diel Volebnej encyklopédie Slovenska sa venoval životnému prostrediu. Agentúra AKO sa občanov pýtala, či by budúca vláda mala mať ochranu životného prostredia ako svoju prioritu.

Klimatické zmeny začíname pociťovať aj v našich končinách. Vlny horúčav a sucha striedajú krúpy a dažde. Dôkazom sú aj požiare, ktoré sa v júli rozhoreli naprieč južnou Európou. Vnímajú občania ochranu klímy a životného prostredia ako prioritu?

"Chceli sme, aby si ľudia uvedomili, že ich to niečo bude stáť," zhodnotil šéf agentúry AKO Václav Hřích s tým, že ochrana klímy sa nemôže diať aj bez obete zo strany občanov. Tí sa budú musieť niečoho vzdať.

Čo prezradili čísla?

Celkom 63,4 % respondentov si myslí, že budúca vláda by mala zaradiť medzi priority ochranu životného
prostredia, aj keby to znamenalo zvýšenie cien:

  • až 30,3 % si myslí, že by určite mala,
  •  33,1 % uviedlo, že by asi mala zaradiť medzi priority ochranu životného prostredia.

Celkom 30,5 % respondentov si myslí, že budúca vláda by nemala zaradiť medzi priority ochranu životného
prostredia, aj keby to znamenalo zvýšenie cien:

  • 13,8 % si myslí, že by určite nemala,
  • 16,7 % uviedlo, že by asi nemala zaradiť medzi priority ochranu životného prostredia,
  • 5,5 % respondentov nevedelo posúdiť a 0,6 % nechcelo odpovedať.

​Sú ľudia ochotní si za ochranu klímy "priplatiť"?

Hřícha prekvapilo, že veľká časť ľudí povedala áno, a to aj za cenu zdražovania. Prekvapením boli napríklad dôchodcovia, ktorí nepatria k najmajetnejším skupinám v spoločnosti. "Vyššiu podporu som čakal medzi mladšími vekovými skupinami," špecifikoval šéf agentúry AKO a dodal, že aj starší ľudia viac reagujú na informácie o zmenách klímy a vnímajú aj radikálne zmeny počasia. "Táto téma rezonuje v celej spoločnosti," poznamenal ďalej. 

Zároveň dodal, že prieskum, ktorý ukázal, že ľudia sú proti zákazu spaľovacích motorov, napovedá, že toto riešenie ľudia nevnímajú ako zásadné. "Zrejme bude táto téma aj zle komunikovaná," pokračoval ďalej. 

Čo hovoria osobnosti?

Osobnosti v ankete sa zhodli, že životné prostredie by malo byť prioritou, ale naša snaha nepomôže, pokiaľ k opatreniam nepristúpi aj India, Čína, Rusko a USA. Zhodli sa, že nastavenia by sa mali posunúť k väčšej efektívnosti a s témou by sa malo pracovať už na školách, ale aj v kultúre. Práve tam si vedia predstaviť vznik zelených projektov. Každopádne sa zhodli, že ochrana klímy je otázkou budúcnosti ďalších generácií.

"Celé je to o komunikácii," poznamenal Hřích s tým, že vždy treba nájsť kompromis. "Zmeny musia byť uveriteľné," dodal ďalej s tým, že ľudia musia mať jasno v tom, čo sa robí a prečo. Politici zároveň nekomunikujú, že zelené opatrenia nedopadnú na tých najchudobnejších, ktorým bude treba pomôcť. 

Súvisiace články