Zatiahnuté
Bratislava
Danica, Dana
16.4.2024
Na hrane aj o tragédii v Parchovanoch: Voči šikane musí byť nulová tolerancia, zhoduje sa minister so svojimi predchodcami
Zdielať na

Na hrane aj o tragédii v Parchovanoch: Voči šikane musí byť nulová tolerancia, zhoduje sa minister so svojimi predchodcami

BRATISLAVA / Šikanovanie, nenávistné prejavy medzi deťmi, skratové konania. Po tragédii v Parchovanoch a po viacerých prípadoch detí pociťujúcich utrpenie, je tu stále otázka, čo vieme urobiť lepšie, čo musíme robiť inak. A ako zároveň pomôcť učiteľom, aby včas vedeli zasiahnuť a neignorovali konanie, ktoré môže skončiť tragédiou. Aj preto sa deds v tomto štúdiu mimoriadne stretla trojica ministrov školstva – Tomáš Drucker, Ján Horecký a Branislav Gröhling. Dnes ale zároveň uvidíte ďalší zaujímavý prieskum od agentúry AKO, tentoraz o tom, ktorému členovi vlády alebo ústavnému činiteľovi dôverujete najviac.

Tomáš Drucker akcentoval, že prioritou vlády bolo zostaviť zodpovedný rozpočet. Viac však prezradiť nechcel. Iba poznamenal, že sa snažil uspokojiť všetky potreby v ťažkých rezortoch, ktoré má Hlas-SD. "Strane Hlas sa podarilo presadiť 95 % našich cieľov," povedal s tým, že ich teraz treba naplniť a na to sú potrebné peniaze. 

Komu z vlády dôverujtete a koho ani nepoznáte?

​Exminister školstva za SaS povedal, že ho výsledky prieskumu neprekvapili. Doplnil, že ministri za Hlas su tými, ktorí nevyhľadávajú konflikty. "Presne to teraz krajina potrebuje," poznamenal Gröhling, ktorý však dodal, že tá dôvera následne zvykne lietať. Dôveru by ministrovi dal ej exminister Horecký, ktorý viedol školstvo po odchode SaS z vlády Eduarda Hegera. Druckera potešili vysoké čísla, ktoré dosiahol Peter Pellegrini. "Ak budeme robiť poctivo to, čo sme sľúbili, tak verím, že nám budú ľudia dôverovať aj naďalej," pokračoval. 

Čo nás učí tragédia v Parchovanoch?

Drucker poznamenal, že chce dôrazne požiadať, aby v takto vážnych témach, ako sú samovraždy detí, tak by médiá mali k téme pristupovať s etickým kódexom. Citoval aj vyhlásenie WHO, ktoré vyzýva médiá, aby pri takýchto témach nezverejňovali popisy, video a zvukové záznamy. 

Branislav Gröhling nechce k téme pristupovať fackaním médií. Otázku označil za ťažkú a rodičom poslal svoje kondolencie. "Nechem dávať rady rodičom, lebo by to nebolo fér," poznamenal s tým, že sa môžeme tváriť ako chce, ale šikana je na každej škole. "Povedzme už jasne, že na Slovensku máme dva tipy škôl - tie, ktoré šikanu majú, riašia ju a druhý tip školy, kde šikanu neriešia a snažia sa ju ututlávať," dodal exminister školstva. 

"Žiaľ veľmi osobne viem o čom je reč. Bol som v blízkosti takej tragédie," poznamenal a dodal, že je treba sa vyhýbať tomu, aby sme deti tlačili do obavy a zŕoveň ich tlačili aj za tú pomyselnú hranu. "Definícia šikany hovorí, že je to dlhodobé a sústavné trápenie mentálne, alebo fyzické," poznamenal Horecký s tým, že sú školy, ktoré sú príkladom toho, ako sa tá riešiť. "To, čo je úloha múdrych ľudí a múdrach pedagógov je rozoznať, čo je patologický jav," povedal že voči takémuto správaniu treba mať nulovú toleranciu. Horecký zdôraznil aj to, že je dôležité dbať na to, aby deti vedeli prijať samé seba. 

Ako na nulovú toleranciu šikany?

Minister školstva Drucker poznamenal, že je potrebné porozumieť detskej psychike. "Nerozumieme tomu modernému svetu v ktorom žijú naše deti," poznamenal s tým, že najmä je potrebné mať dáta a zdrojom je, že vďaka aktívnemu životu čelia aj výraznejším nástrahám. Zdôraznil, že kľúčovou témou je duševné zdravie a aktuálne vidíme len "špičku ľadovca"

"Ja už nepotrebujem ďalšie dáta, lebo po 20. rokoch v školstve to máme zmapované," uviedol Gröhling s tým, že tolerancia musí byť nulová. Spomenul aj prednášky, ktorých cieľom bolo zmeniť nastavenie na "bojím sa nahlásiť šikanu na bojím sa, že budem nahlásený, že šikanujem". Zdôraznil, že je kľúčové preverovať aj drobné náznaky šikany a spomenul aj ranné kruhy, kde sa celá škola stretla a riešila konkrétne problémy. Ministrovi ponúkol aj pomocnú ruku. Drucker prikývol, že v školstve je treba viacej odbornosti a menej politiky. Pomoc od predchodcov uvítal. 

Šikana sa nedeje len na školských chodbách, čo s hroznými číslami?

Minister Horecký poznamenal, že je niekoľko inšpirácií. "Deti, ak odrátam noc, tak trištvrte času strávia v škole," poznamenal, že práve v škole sa všetko prejaví. "My sme sa bavili o tom, ako to zastaviť," poznamenal s tým, že by deťom na základnej škole zamedzil prístup detí k telefónom. Na strednej škole by prístup reguloval.

Zdôraznil aj to, že dnešné deti sa málo rozpávajú, málo sa hrajú a málo športojú a rozvíjajú sa. Dodal, že škola má deti vzdelávať aj osobnostne a trénovať ich sociálne zručnosti. "Rodičia sú kľúčovým aktéromv. tej výchove a my by sme sa mali zamerať na komunikáciu s nimi," pokračoval exminister, ktorý je dnes poslancom za KDH. "My máme vedenie škôl, ako pred 50. rokmi," pokračoval s tým, že pedagógov môžeme mať aj tisíce, ale tá škola ich manažérsky nevie absorbovať. 

Ciele ministerstva školstva sú zamerané na žiakov, ale aj pedagógov. "Už dnes sme to PVV rozbili asi do 40 projektov," poznamenal minister a dodal, že o tom komunikujú už aj s partnermi zo sektoru. "To tu bolo aj , keď som ja bol chlapec, vždy to bolo nepríjemné, spoločnosť je na to citlivejšia," poznamenal s tým, že práve duševné zdravie musí byť na prvom mieste a rovnako treba zásadne zlepšiť komunikáciu. Pripomenul, že on sám je v čele rezortu len mesiac. 

Čo s politickou kultúrou a ako odpovedali na vaše otázky? Dozviete sa vo videu:

Súvisiace články