Polojasno
-1°
Bratislava
Emília
24.11.2024
Analýzy Na hrane s Tóthom a Hříchom: Voľby vyhrá príbeh kandidáta, najdôležitejší je prvý dojem
Zdielať na

Analýzy Na hrane s Tóthom a Hříchom: Voľby vyhrá príbeh kandidáta, najdôležitejší je prvý dojem

BRATISLAVA / Čo kandidátom vyhráva voľby? Diskutovali sme o tom v relácii Analýzy Na hrane TV JOJ s Gabrielom Tóthom z Katedry komunikácie a s Václavom Hříchom z agentúry AKO. Rozprávali sme sa aj o nenávistných prejavoch na internete

Víkendové voľby budú podľa Tótha rozhodovať podľa toho, či sa kandidátom podarí predať príbeh. "Kandidát musí dať o sebe vedieť. Druhá vec je účasť," súhlasil aj Hřích. Dodal, že dôležitý je aj termín volieb, ktoré sa budú konať počas víkendu, keď mnohí vyrážajú 

"Ak príde veľa ľudí, bude to zaujímavejšie," pokračoval Hřích s tým, že ak príde voliť málo ľudí, prídu najmä tí, ktorí sú verní tomu istému politikovi. "Treba presvedčiť ľudí, že ísť voliť v komulnálnych voľbách má význam," pokračoval Hřích s tým, že mnoho ľudí nevie, aké sú kompetencie starostov či primátorov. Čo sa týka volebnej účasti, predpokladá, že sa bude hýbať na úrovni posledných rokov. 

Podľa Tótha je dôležité to, aby voliči vedeli, kto sú kandidáti a prečo kandidujú. "Kandidáti, ktorí začali po lete, pre nich už mohlo byť neskoro. Výnimkou sú prípady tých, ktorí obhajujú svoje postavenie," vysvetlil. V rámci "príbehu" politika ide podľa neho najmä o to, čo plánuje spraviť pre voličov. Množstvo prieskumov podľa neho zároveň ukazuje, že voliči sa rozhodujú aj podľa sympatií ku konkrétnym kandidátom. "Prvý dojem musí byť dobrý. To je osobná skúsenosť, ľudia sa nerozhodujú racionálne ale emocionálne," dodal Hřích. 

​Čo sa týka veku, podľa Tótha to závisí primárne od cieľovej skupiny, ktorú sa kandidát snaží osloviť. Hřích dodal, že v minulosti to v agentúre AKO skúmali. "Bola to nezlúčiteľná kombinácia - ak by nebol zašpinený od komunálnej politiky, ale zároveň mal prax," vysvetlil. 

"Prvá rovina je to, že ukazujete, že máte skúsenosť s riadením ľudí. Druhá vec je viac podvedomá, ukazujete, že nie ste sami," vysvetlil Tóth, ako na ľudí vplývajú kandidáti, ktorí sa v kampani prezentujú so svojím tímom pod komunálnou politickou stranou. "Dlhé roky sme v komunále mali vlnu nezávislých kandidátov. V istej chvíli časť z nich pochopila, že je výhodou ísť pod spoločným názvom," povedal Hřích. 

​Prieskum agentúry AKO ukázal, podľa čoho sa voliči rozhodujú

Prieskum sa realizoval medzi 12. a 19. októbrom na vzorke 1000 respondentov. Na základe doterajšej skúsenosti sa rozhoduje 60,1% z opýtaných, na základe predvolebných diskusií kandidátov sa rozhoduje 20,4 % ľudí, predvolebné prieskumy či sľuby sú dôležité pre 19,2 %, na základe odporúčania politickej strany sa rozhoduje 5,8 % voličov. Pre 5,1 % z opýtaných sú kľúčové bilbordy, plagáty či stretnutia s politikmi a nevedelo alebo nechcelo odpovedať 12,6 % z opýtaných.

"Čím menšie mesto, tým väčšia šanca, že kandidáta stretnete napríklad ráno v autobuse," reagoval Hřích na výsledky prieskumu s tým, že dôležitá je pre voličov najmä osobná skúsenosť s kandidátom. "V minulosti v takýchto prieskumoch veľa ľudí hovorilo, že sa rozhodujú na základe programu. Vieme, že veľa ľudí program nepozná, pozná len pár hesiel," vysvetlil šéf agentúry AKO. Dodal, že to vyzerá, že v súčasnosti sa za to ľudia už neschovávajú.

Tóth si nemyslí, že voliči budú v súčasnej situácii odmietať kandidátov, ktorí majú za sebou nákladnú kampaň. Čo sa týka kampane "door to door", je neefektívna, no časť voličov podľa Hřícha môže zareagovať pozitívne. "Ak sa nepredáte, je to to najhoršie, čo sa môže stať," odpovedal Tóth na otázku, čo kandidátom nepomáha. Odradiť voličov môžu podľa neho napríklad aj príliš negatívnou kampaňou. 

Bilbordy sa podľa Hřícha stávajú čím ďalej tým viac endemické a spoločne so zbavovaním sa reklamného smogu miznú. "Bilbordy sa používali na to, aby ste ukázali, že ste v hre," vysvetlil. "Hrá to rolu v tom, že vás zaregistrujú," súhlasil aj Tóth.

"V tých najmenších obciach to asi nie je nutné," reagoval Tóth na otázku, či sú sociálne siete pri kandidátoch nutné. Dodal, že pri väčších mestách už sú potrebné. Straších ľudí podľa neho kandidáti oslovia najmä pomocou letákov či novinových reklamách. "Ak tam nie ste, ten človek o vás nájde možno len nejakú suchú informáciu," dodal Hřích. 

V posledných hodinách pred volebným moratóriom je podľa Tótha kampaň o tom, aby kandidáti zmobilizovali tých nerozhodnutých voličov. Hřích si myslí, že ak účasť v spojených voľbách obháji výsledky v tých posledných. 

Čo s nenávisťou na sociálnych sieťach?

"Už dávno sa to vymklo spod kontroly," povedal Tóth k téme hejtu na sociálnych sieťach. Ako príklad poukázal na to, že v prieskumoch klesá dôveryhodnosť v médiá. "Máme tu trestný zákon, ktorý definuje, čo už môže byť problém," reagoval Tóth na otázku, ako na internete spoznať nenávistné prejavy. Dodal však, že aj tie, ktoré nespĺňajú právnu definíciu prispievajú k súčasnej situácii. "Politici sa prispôsobili," dodal Hřích s tým, že uroveň ich komunikácie sa posunula. "Je to stále viac tvrdšie a odsudzujúcejšie," dodal. Tóth povedal, že v politike sú aj tí členovia, ktorí nešíria pomocou sociálnych sietí hnev. Zdôraznil, že tí, ktorí nenávisť šíria, však majú vyšší dosah.

Tóth povedal, že nevyhnutným pre zvládnutie dezinf a hejt je pomoc sociálnych sieť ale aj napríklad právny postih ľudí, ktorí šíria nenávisť. Aj moderátori konkrétnych stránok by podľa neho mali moderovať napríklad komentáre. Konkrétne opatrenia podľa neho prídu v rokoch. "Obávam sa, že ak príde regulácia, nepomôže," dodal Tóth.

Čo či odborníci myslia o nenávistných prejavoch politikov, zistíte vo videu

Súvisiace články