Strany zverejnili transparentné účty: SaS už minula 100-tisíc, Demokrati sú v mínuse
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Viaceré politické strany transparentné účty zverejnili, na niektorých z nich svieti mínusové číslo.
Parlamentné voľby sa majú konať o necelých šesť mesiacov. Zákon hovorí, že politické strany môžu v rámci volebnej kampane využiť najviac 3 milióny eur vrátane DPH. "Do limitu nákladov politickej strany podľa prvej vety sa započítava aj rozdiel medzi cenou daru alebo iného bezodplatného plnenia uvedenou v zmluve a cenou obvyklou a náklady na propagáciu politickej strany, ktoré politická strana vynaložila v čase začínajúcom 180 dní predo dňom vyhlásenia volieb," píše sa v zákone o voľbách.
Výdavky zároveň musia byť zaznamenané na osobitnom účte. Započítavajú sa do nich náklady na úhradu volebných prieskumov, inzercie alebo reklamy, vysielanie politickej propagácie, plagáty či cestovné výdavky v súvislosti s kampaňou.
V súvislosti s predvolebnou kampaňou už viacero strán zverejnilo transparentné účty či prvé informácie o plánovanej kampani.
SaS chce meniť hru, Smer-SSD opakuje kritizovaný krok
SaS svoj transparentný účet založila ešte vo februári tohto roka a podľa výpisov z neho stihla minúť viac než 102-tisíc eur. V rámci výdavkov uvádza reklamu na Facebooku, marketingové služby a vyše 16-tisíc minula na prenájom 101 billboardov a 5 bigboardov.
Transparentný účet má zverejnený aj opozičný Smer-SSD, ktorý minul 100-tisíc eur. Podľa zverejnených informácií financie presunula na účet Agentúry SMER.
Podobný postup v parlamentných voľbách kritizovala Transparency International Slovensko. "Transparentný účet neplní svoj účel – z prevažnej časti nezobrazuje volebnú kampaň, strana ju ukryla v prostredí spriaznených agentúr JM Communication a Agentúra Smer, do ktorých smerujú kampaňové financie. Výnimkou sú platby (niektoré?) za reklamu v online prostredí," písali na svojom webe mesiac pred voľbami.
S otázkami sme oslovili aj samotnú stranu, článok budeme aktualizovať o ich reakciu.
Koaličná Sme rodina podľa transparentného účtu na kampaň minula približne 80-tisíc eur, z toho 40-tisíc na výrobu reklamných predmetov. Mimoparlamentný Hlas-SD zatiaľ transparentný účet založený nemá. Poslanec a generálny manažér strany Matúš Šutaj Eštok pre Noviny PLUS TV JOJ povedal, že by mal pribudnúť v nasledujúcich dňoch.
Na opačnom brehu sa však ocitli SNS a Demokrati. Obe strany totiž síce majú vytvorené transparentné účty, no sú v mínuse. V prípade SNS je to 16 centov a v prípade Demokratov je to 5 eur.