Najviac minulo OĽaNO, najmenej Hlas: Strany pred voľbami investujú aj do ceruziek, cyklodresov či alkoholu
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Dátum jesenných spojených komunálnych a župných bolieb sa blíži. V súvislosti s tým strany spustili aj svoje transparentné účty. Najviac spomedzi strán na komunálne voľby minulo koaličné hnutie Sme rodina. Medzi výdavkami strán sa pritom nájdu aj náklady na ceruzky, cyklodresy či fľaše.
Transparentné účty strán, ktoré vedú predvolebnú kampaň, sú zo zákona povinné. Strana zároveň môže minúť maximálne 1,5 milióna eur bez ohľadu na to, koľko kandidátov pod sebou má. "Politická strana môže viesť volebnú kampaň v prospech svojho kandidáta aj v prípade, ak si takýto kandidát vedie volebnú kampaň zároveň aj sám," informuje ministerstvo vnútra na svojom webe, ktoré tieto účty aj zverejňuje.
Líder Hlasu-SD Peter Pellegrini ešte nedávno zaujal svojím verejným výrokom, keď ľudí vyzýval, aby mu posielali peniaze na chod strany. Výzva sa vraj ujala, no na ich transparentnom účte sa začali kopiť centové príspevky s ironickými či až urážlivými odkazmi. "Príspevok na rozprad strany," píše sa v jedno z nich. Strana na predvolebnú kampaň doposiaľ minula 48,6 tisíc eur. Po 10-tisíc eur pritom poslali dvom kandidátom, ktorých podporujú - Michal Kaliňák a Peter Slyško.
Najväčšou čiatkou - 294-tisíc eur v súčasnosti (18.9.) na transparentnom účte disponuje opozičný Smer-SD. Ten na svoju kampaň doposiaľ minul dokopy 205-tisíc eur. Okrem iného si koncom júla zaplatili dva prieskumy ohľadom jesenných volieb. Na cyklodresy minuli 1 840 eur. Investovali taktiež do billboardov, reklám na autobusoch či podpiskariet. Zaujímavosťou je, že podľa transparentného účtu na liehoviny minuli minimálne 83 eur.
Víťaz posledných parlamentných volieb hnutie OĽaNO má v súčasnosti na transparentnom účte 21,5-tisíc eur, pričom ďalších 578-tisíc eur už minulo. Podobne ako Smer, aj koaličné OĽaNO investovalo do prieskumu verejnej mienky, spravilo tak ešte začiatkom júla. Medzi výdavkami je možné nájsť aj financie vynaložené na fotografie, noviny či merch.
SaS svoj transparentný účet vytvorila ešte v roku 2021. Z účtu na kampaň doposiaľ odišlo dokopy 205-tisíc eur. Na prieskumy verejnej mienky doposiaľ minuli 12,6-tisíc eur, pritom prvý prieskum si objednali ešte minulý rok v novembri. Liberáli tiež minuli napríklad 900 eur na reklamné fľaše a ďalších 2000 eur na reklamné predmety, ako napríklad škrabky, zapaľovače či tričká. Pre svojho kandidáta na bratislavského župana Jurada Drobu zas tisíce eur minuli napríklad na polep auta či volebné tričká a polokošele. Zaujímavosťou je, že strana minula napríklad 8300 eur za ceruzky, z ktorých vyrastie rastlina.
Od apríla tohto roku má svoj transparentný účet aktívny aj Sme rodina. Na predvolebnú kampaň doposiaľ minuli 519-tisíc eur. Hnutie napríklad len na hélium do balónov minulo 3700 eur. Investovali aj do bilbordov, inzerciu v tlači či letáko.