Kultúra na Slovensku: Bude mat východné Slovensko svoje Národné divadlo? MK vyžaduje širokú diskusiu
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Generálny riaditeľ trojsúborového Štátneho divadla v Košiciach Andrej Šoth sa s pomocou poslancov za OĽaNO snaží presadiť, aby bolo divadlo v Košiciach národným tak, ako je tomu v prípade Slovenského národného divadla. To by však naďalej zostalo tzv. erbovou inštitúciou Slovenska.
Spolu so šéfom košického divadla stáli v presscentre NR SR aj poslanci OĽaNO Erik Ňarjaš, ktorý kandiduje na východe v najbližších voľbách, ale aj líderka OĽaNO z posledných volieb - "obyčajná žena z východu" Mária Šofranko.
Šoth argumentuje historickými súvislosťami
Poslanci OĽANO na stredajšej tlačovej konferencii argumentovali, že košické divadlo spĺňa všetky potrebné atribúty pre titul "národné divadlo", a to historické aj kvalitatívne. Pripomenuli jeho históriu i prácu. Nevidia dôvod, pre ktorý by Slovensko nemohlo mať národné divadlo v Bratislave aj na východe krajiny. Tvrdia, že slovenská kultúra by mala byť všade.
Prvá budova Košického divadla bola uvedená do prevádzky v roku 1788, hoci celá budova bola dokončená až o dva roky neskôr. Divadelná sála bola otvorená až v roku 1790.
Divadlo v začiatkoch nebolo Slovenské
V divadle sa hrávalo najprv len nemecky, potom od roku 1816 striedavo maďarsky aj nemecky. Okrem divadla bola v budove znovuotvorená kaviareň a miesto si v nej našla aj reduta. Divadelná sála mala kapacitu 500 divákov. Budova bola postavená v klasickom slohu podľa projektu Štefana Brockého a Jozefa Jána Tallera.
V roku 1924 vzniklo Východoslovenské národné divadlo, ako stály košický divadelný zbor. V repertoári mal operety, činohru a občas aj opery. V roku 1929 divadlo zaniklo kvôli hospodárskym ťažkostiam a znovuotvorené bolo v roku 1937, ako samostatná filiálka bratislavského národného divadla. Keď v roku 1938 Košice pripadli Maďarsku a prišli o svoj divadelný súbor. Počas vojny hosťovali v Košiciach spoločnosti z rôznych maďarských miest.
Národné na východe
V roku 1945 bolo založené Východoslovenské národné divadlo, ktorého prvým riaditeľom sa stal Janko Borodáč. Okrem činohry sa začala budovať aj opera, opereta a balet. Prvá hudobná premiéra bola opereta Poľská krv od Oskara Nedbala, prvá operná premiéra bola Verdiho La Traviata. V sezóne 1947–1948 začali hrať aj celovečerný balet. Od sezóny 1946–1947 nieslo divadlo názov Národné divadlo v Košiciach a v roku 1955 bolo premenované na Štátne divadlo.
V 90. rokoch prešlo divadlo rozsiahlou rekonštrukciou, ktorá citlivo zachovala jeho pôvodný ráz. Počas druhej Mečiarovej vlády (1994–1998) sa uskutočnil pokus zlúčiť košické divadlo s prešovským. Takto sa divadlo pod názvom Divadlo Janka Borodáča stalo súčasťou Východoslovenského divadla. V roku 1998 získalo divadlo opäť samostatnosť a vrátilo sa k názvu Štátne divadlo Košice.
Podľa historika Bartka argumenty obstoja
"Požiadavka návratu k názvu Národné divadlo je pochopiteľná a historicky zdôvodniteľná. Prvý pokus bol v rokoch 1996 - 1999. Divadlo má tri kvalitné súbory, s kvalitným repertoárom a celej šírke tvorby - svetovej i domácej. Je to otázka zriaďovateľa, v tomo prípade MK SR, akú metodiku zvolí pri zriaďovacej listine štátnych inštitúcii," uviedol pre Noviny PLUS divadelný historik a bývalý riaditeľ Baletu SND Emil Bartko.
Zároveň poznamenal, že ekonomická otázka je veľmi citlivý faktor a spôsob určenia výšky príspevku, by mal byť premetom verejnej diskusie. "Nie z hľadisku objemu finančných prostriekov, ten je viazaný na štátny rozpočet, ale určenia objemu finančných prostriekov pre jednotlivé divadelné subjekty," poznamenal Bartko.
Ministerstvo tvrdí, že téma nie je na stole
"Ministerstvo kultúry SR vždy presadzovalo pri svojich rozhodnutiach transparentný a odborný prístup. Aj preto sme presvedčení, že o prípadnej zmene názvu Štátneho divadla Košice by mala rozhodnúť diskusia za účasti širokej odbornej verejnosti," uviedlo ministerstvo Natálie Milanovej.
Rezort kultúry zároveň pripomenul, že MK SR už v dokumente Stratégia kultúry a kreatívneho priemyslu 2030 avizuje komplexné zhodnotenie názvov jednotlivých kultúrnych inštitúcii a ich možné premenovanie.