Poslanci schválili firemné škôlky z dielne Marcinkovej, Kremského úpravu dôchodkov posunuli do druhého čítanie
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Poslanci v NR SR majú za sebou krátke hlasovanie o jedenástej hodine. Niektoré zákony presunuli na sedemnástu. Po hlasovaní pokračovali v návrhu zákona z dielne poslanca Fecka, ktorý má obmedziť chov nebezpečných zvierat.
Za novelu o dani z príjmov hlasovalo 129 zo 132 prítomných poslancov. Návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Vladimíry Marcinkovej, Tomáša Lehotského, Márie Kolíkovej, Mariána Viskupiča a Vladimíra Ledeckého na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (tlač 1321). Návrh prešiel ako celok.
Podnikové škôlky budú realitou
Poslanci sa odvolávali na to, že v súčasnosti, keď podnikom chýbajú pracovné sily, je ťažké začleniť matky malých detí do pracovného procesu, pretože tieto matky majú problém umiestniť svoje deti do materských škôl a zariadení starostlivosti o deti do troch rokov veku dieťaťa. Štát nemá k dispozícii veľa rýchlo realizovateľných možností riešenia tohto stavu.
"Jedným zo spôsobov, ako by však zamestnávatelia mohli byť štátom motivovaní sami z vlastných súkromných zdrojov takéto typy zariadení (podnikové materské školy a jasle) vytvárať, sú daňové nástroje. Ak vezmeme do úvahy, že dnes takéto typy zariadení (podnikové materské školy a jasle) nemáme, resp. je ich iba zanedbateľné minimum, vplyvy na verejné financie síce budú, ale budú minimálne," uvádzali poslanci z klubu SaS v dôvodovej správe.
Zmeny dôchodkov v druhom čítaní
Do druhého čítania prešiel ostro kritizovaný návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Kremského, Milana Kuriaka, Miloša Svrčeka, Richarda Nemca a Lucie Drábikovej (všetci OĽaNO) na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 43/2004 Z. z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (tlač 1380) – prvé čítanie. Hlasovalo sa o tom, aby bol návrh zákona prerokovaný v druhom čítaní.
"Hlavným účelom predkladaného návrhu zákona je predovšetkým zvýšenie podpory dobrovoľného sporenia na dôchodok zo strany štátu, ktorého aktívna participácia je nevyhnutnou podmienkou, aby príjmy z individuálnych zdrojov mohli byť významnejším zdrojom financovania príjmu občanov v starobe. Schopnosť a vôľa prispievať si nie je v súčasnosti dostatočne stimulovaná a potenciál súčasnej daňovej úľavy na zvýšenie pokrytia dobrovoľnou schémou v doplnkovom dôchodkovom sporení nie je dostatočný," uvádzali poslanci v dôvodovej správe.
Podľa skupiny poslancov z OĽaNO existujú rôzne finančné produkty, ktoré by mohli byť doplnkovým zdrojom príjmu na dôchodku. "Avšak, vzhľadom na to, že v prostredí slovenského finančného sektora z pohľadu nákladovej efektívnosti, rizikovo-výnosového profilu portfólií a ich bezpečnosti a výhod pre klienta na trhu dlhodobo jednoznačne dominuje starobné dôchodkové sporenie, navrhuje sa, aby sa zaviedli stimuly práve v tomto sektore, a to pre dobrovoľné príspevky," tvrdili poslanci, pričom kritici zákona uvádzali, že tento návrh by zásadne zasiahol do prístupu dôchodcov k vlastným financiám, ktoré si nasporili.
V dôvodovej správe poslanci uviedli, že hlavným účelom predkladaného návrhu zákona je predovšetkým zvýšenie podpory dobrovoľného sporenia na dôchodok zo strany štátu, ktorého aktívna participácia je nevyhnutnou podmienkou, aby príjmy z individuálnych zdrojov mohli byť významnejším zdrojom financovania príjmu občanov v starobe.
"Schopnosť a vôľa prispievať si nie je v súčasnosti dostatočne stimulovaná a potenciál súčasnej daňovej úľavy na zvýšenie pokrytia dobrovoľnou schémou v doplnkovom dôchodkovom sporení nie dostatočný. Existujú rôzne finančné produkty, ktoré by mohli byť doplnkovým zdrojom príjmu na dôchodku. Avšak vzhľadom na to, že v prostredí slovenského finančného sektora z pohľadu nákladovej efektívnosti, rizikovo-výnosového profilu portfólií a ich bezpečnosti a výhod pre klienta na trhu dlhodobo jednoznačne dominuje starobné dôchodkové sporenie, navrhuje sa, aby sa zaviedli stimuly práve v tomto sektore, a to pre dobrovoľné príspevky," uviedli poslanci ďalej v dôvodovej správe s tým, že priemerná výška dobrovoľného príspevku sa pri zavedení v roku 2013 a 2014 držala približne na úrovni priemerného povinného príspevku, od roku 2015 však priemerná výška dobrovoľného príspevku rastie rýchlejšie ako priemerná výška povinného príspevku.
Článok z 8. februára sme aktualizovali o opravu, nakoľko sme chybne uviedli, že predložená úprava dôchodkov neprešla do druhého čítania. Za druhé čítanie hlasovalo 64 zo 126 prítomných poslancov. Za chybu sa ospravedlňujeme.