MK vyberalo nového riaditeľa SND: U kandidátov dominovala určitá naivita, ale aj veľké a finančne náročné plány
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / O post generálneho riaditeľa Slovenského národného divadla sa uchádzajú štyria kandidáti. Ministerstvo o novom šéfovi prvej divadelnej scény rozhodne do tridsať dní od verejného vypočutia.
Konzervatívny Norbert Baxa
Ako prvý predstavil svoj projekt dirigent Norbert Baxa, ktorý počas projektu uviedol, že čo sa týka sociálnych sietí, "tak zaspal v stredoveku". Za riaditeľa Činohry SND by vymenoval režiséra Mariána Amslera. Do čela Opery SND by dosadil sopranistku Jolanu Fogašovú, balet by naďalej viedla Nina Poláková.
Baxa prezentoval názor, že marketing divadla by mal vychádzať z potrieb súboru a nie opačne. Zároveň predstavil koncept, kde by chcel zlúčiť orchester SND s orchestrom Slovenskej filharmónie a orchestrom Slovenského rozhlasu.
Investičný dlh a z toho vyplývajúce aj nedostatky technickej prevádzky, rovnako i možná ekonomická destabilita sú najväčšie riziká, ktoré si vyžadujú bezodkladné riešenie, aby neohrozili chod Slovenského národného divadla (SND). Na utorkovom verejnom vypočutí kandidátov na post generálneho riaditeľa SND to uviedol Norbert Baxa. Prvý zo štvorice kandidátov, ktorý sa na híringu predstavil, odpovedal na otázku identifikácie najväčších výziev, ktoré stoja pred novozvoleným šéfom prvej divadelnej scény.
V prípade investičného dlhu Baxa priznal, že ide o problém, ktorému boli a sú šéfovia SND vystavení bez vlastného zavinenia a riešenie tejto otázky podmieňuje disponibilita zdrojov. Myslí si však, že by sa náprave mohla venovať intenzívnejšia starostlivosť. Za rizikový považuje aktuálny stav technickej prevádzky a celkovú ekonomickú agendu divadla, na ktorú poukazuje i v súvislosti so zisteniami Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR.
Vo svojom projekte riadenia a rozvoja SND poukazuje Baxa na absenciu procesných štandardov a kritérií, chýbajúce jasné dramaturgické smerovanie jednotlivých súborov i nedodržiavanie právnych predpisov. Zasadzuje sa o väčšiu autonómiu jednotlivých umeleckých súborov i vytvorenie päťročnej stratégie rozvoja každého z nich. V prípade Opery SND zdôrazňuje potrebu zabezpečiť generačnú kontinuitu a rozvoj umeleckého súboru.
Pristúpil by preto i k prehodnoteniu niektorých uskutočnených výpovedí v sólistickom ansámbli opery. Rozhodnutie o konkrétnom počte sólistického súboru však chce nechať na nové vedenie Opery SND. Za potrebné považuje tiež zvýšiť počet predstavení baletu.
Národovec Ažaltovič
Druhým kandidátom je Boris Ažaltovič, ktorý pôsobil ako štátny tajomník na ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny. Za ťažiskové považuje obohatiť nielen činoherný, ale aj operný repertoár najmä o detské tituly, ale aj pôvodné slovenské diela.
Zdôraznil, že je dôležité, aby sa zo SND nestala scéna, kde by išla divácka úspešnosť na úkor kvality repertoáru. Zároveň navrhol, aby sa na produkciách ušetrilo napríklad aj tým, že by sa scény vyrábali z dreva, alebo hliníka. Ani na jedno aktuálne UDD SND nemajú potrebné technológie, čo otvorene priznal aj Ažaltovič.
Bývalý štátny tajomník uviedol, že za kľúčovú považuje aj užšiu spoluprácu s umeleckými školami. Dôsledkom by malo byť najmä to, že súbory SND by tvorili najmä slovenskí interpreti a sólisti. Ažaltovič argumentoval tým, že v SND by mali účinkovať najmä domáci interpreti a hostia by mali inscenácie len obohacovať. Tvorivý tím odmietol prezradiť, nakoľko by chcel robiť výberové konania na jednotlivé posty.
Skúsenosti z minulosti zatiaľ ukázali, že veľkolepý plán z dielne Borisa Ažaltoviča - napríklad navýšenie operných inscenácií na 130 ročne, ale aj koprodukcie so zahraničnými divadlami, by sa v aktuálnom stave realizoval pomerne ťažko. "Neviem, v čom by to boli zvýšené náklady," uviedol Boris Ažaltovič pričom nezohľadnil režijné náklady na predstavenie, ako je kúrenie, svetlo atď., ani náklady na výrobu inscenácie, licencie, honoráre a odmeny za naštudovanie. Popritom bývalý štátny tajomník nebral do úvahy skutočnosť, že SND má dlhodobo podstav technických zamestnancov.
V minulosti sa to potvrdilo nielen v prípade bývalých GR Ondreja Šotha, ale aj Mariána Chudovského. Pravda je taká, že napríklad pôvodná slovenská tvorba sa napríklad v Opere SND neteší takej obľube, ako napríklad inscenácie talianskej opery.
Odvolaný Drlička
O post šéfa SND sa uchádza aj Matej Drlička, ktorý je voči svojim doterajším protikandidátom vo výhode. Narozdiel od nich má viac ako dvojročnú prax s vedením divadla. Za ťažiskové označil exriaditeľ SND, ktorého dočasne poverená ministerka pred niekoľkými mesiacmi odvolala, urovnanie vzťahov v Opere SND.
Počas vypočutia priznal, že práve komunikáciu v súvislosti s prepúšťaním interných sólistov nezvládlo divadlo na jednotku. Pod jeho odvolanie sa však podpísal, resp. bol povestnou kvapkou v pohári, jeho výrok na medzinárodnej konferencii operných domov, kde sa počas diskusie s ostanými riaditeľmi vyjadril v zmysle, že prepustení speváci išli za každým politikom čo dýcha, bohužiaľ.
Pre Drličku je rozhodujúce to, aby vedenie SND nezasahovalo do umeleckej tvorby jednotlivých súborov, pričom presadzoval zdravý dialóg, ale aj slobodu troch súborov. Vedenie by sa v prípade Mateja Drličku nemenilo. Len Libora Cukra by na stoličke šéfa operného súboru vystriedal dirigent Martin Leginus. Činohru by naďalej viedla Miriam Kičinová a baletný súbor Nina Poláková.
Práve s tou je spojená nespokojnosť v baletnom súbore, nakoľko riaditeľka Baletu SND s nimi minimálne komunikuje. Drlička sa vyjadril, že o tomto dostatku Niny Polákovej vie a je nevyhnutné, aby došlo k náprave. Výsledky hospodárenia, ktoré hovorí o strate v hodnote 700 tisíc eur, pripisuje Drlička tomu, že covidové mzdy MK počas roku 2022 nekompenzovalo v plnej výške. Zároveň argumentoval aj zvýšeným stravným, čo podľa exšéfa SND spôsobilo ďalší schodok. Drlička to uviedol ako účtovnú stratu.
Pragmatik Oswald
Kandidát Miloslav Oswald trval počas prezentácie na tom, že príspevok pre SND treba navýšiť o 30 %, pretože nepokrýva celkové náklady na chod divadla. Následne vyratúval, z akých aktivít si SND zvyšok svojich výdavkov kryje. Patria do toho prenájmy, marketing, ale aj predaj vstupeniek a iné.
Pre Miloslava Oswalda je kľúčové to, aby sa v divadle zlepšila komunikácia, ktorá aj podľa členov dvoch súborov dlhodobo stagnuje. Kandidát zdôraznil dôležitosť posunu k lepšiemu v komunikácii a v dôvere k vedeniu. Akcentoval aj zdokonaľovanie a rast zamestnancov, pričom vyzdvihol potrebu školení a kurzov.
Oswald uviedol, že po svojom zvolení by rád vykonal interný audit a poznamenal, že NKÚ uviedol, že SND má nedostatočný vnútorný systém kontroly. Zo rozvoj považuje aj návrat do historickej budovy SND, ktorá je aktuálne v havarijnom stave. Vedúcich jednotlivých súborov by vyberal pomocou výberových konaní.
Kandidát na GR SND použil ako argument aj to, že v operných predstaveniach SND klesá úroveň kvality. Pripisuje to zníženému počtu predstavení. Menoval opery ako Nabucco, ale aj posledné naštudovanie opery Carmen, ale aj opery La Traviata.
Miloslav Oswald by ako šéf SND, presadzoval právnu subjektivitu. Ak by malo dôjsť k rozdeleniu, to by sa muselo týkať každého jedného súboru. SND by sa tak rozdelilo na tri samostatné zložky.