Odborníci o kampaniach strán: OĽaNO robí one man show, SaS mätie voličov. Voliči chcú nudných politikov
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Politické strany necelý polrok pred konaním predčasných parlamentných volieb štartujú svoje predvolebné kampane. Politológ Miroslav Řádek a odborník na komunikáciu, etiketu a protokol Marek Trubač zhodnotili ich začiatok.
Krátko po kontroverznej ministerskej debate v Michalovciach a po medializácii výrokov dočasného povereného ministra zahraničných vecí Rastislava Káčera, sa do miestneho kultúrneho domu vybral aj líder OĽaNO Igor Matovič. Politik tam absolvoval svoju prvú diskusiu "bez ochranky", kde sa ho občania môžu pýtať na čokoľvek. Odvtedy zorganizoval niekoľko ďalších takýchto stretnutí a zdá sa, že v podobnom duchu sa bude niesť jeho cesta po všetkých regiónoch Slovenska.
Podľa politológa Miroslava Řádka ide o zaujímavý marketingový nástroj. "Vieme, že Igor Matovič mal rád všetko, čo je netradičné, nekonvenčné a toto presne zodpovedá jeho politickému štýlu," povedal pre Noviny PLUS TV JOJ s dodatkom, že málokto by zrejme čakal, že líder OĽaNO sa po troch rokoch bude schopný postaviť zoči-voči ľuďom v regiónoch, s ktorými si v minulosti vymieňal odkazy cez sociálne siete.
"Teraz ten istý Igor Matovič prichádza za tými istými ľuďmi a myslím si, že to môže mať veľmi pozitívny dosah na jeho podporu," dodal. Práve podobné stretnutia ho môžu posunúť na volebné pozície z rokov 2012 či 2016, teda nad 5 %. "Neočakávam, že by bola vyššia než 10 %," zakončil Řádek.
Odborník na komunikáciu, etiketu a protokol Marek Trubač v reakcii na stretnutia skonštatoval, že OĽaNO robí "svoju klasickú one man show". "Jeho kampaň už dlhé roky žala úspech, pretože dokázal voliča zaujať. Druhou a ešte významnejšou úlohou dobrého komunikátora je i presvedčiť. A tu už predseda hnutia ťahá za kratší koniec, keďže po roku neuspel ani u vlastných koaličných partnerov, ktorí ho ako premiéra vymenili," dodal.
Stretnutia organizujú aj Demokrati
S predvolebnými diskusiami začali aj Demokrati dočasne povereného premiéra Eduarda Hegera. Podľa politológa to je jasný dôkaz toho, že aj keď dvaja robia to isté, nemusí to byť to isté. "Je to síce podobný formát, aký robí OĽaNO, ale je to viac formálnejšie," myslí si Řádek.
Demokrati v rámci svojich debát využívajú ministerské návštevy regiónov. Medzi členov Demokratov patria dočasne poverený minister zahraničných vecí Rastislav Káčer, dočasne poverený minister obrany Jaroslav Naď a dočasne poverený minister životného prostredia Ján Budaj.
"Je to trošku v inom štýle a presne, ako to naznačil Igor Matovič, že medzi ním a ľuďmi nie je žiadna bariéra, zatiaľ čo medzi predstaviteľmi Demokratov a obecenstvom predsa len tá bariéra v podobe ochranky je," vysvetlil. "Myslím si, že diskusie, ktoré robia Demokrati, také efektívne byť nemusia," skonštatoval.
Demokrati zároveň odštartovali kampaň s heslom "Demokracia a slušnosť zvíťazia". "Nevedno, kto je ideovým otcom kampane, ale ak Demokrati za túto kampaň niekomu zaplatili, mali by si vypýtať peniaze späť. Totiž – toto heslo môže priemernému slovenskému voličovi evokovať výrok českého prezidenta Václava Havla ,Pravda a láska zvíťazia nad lžou a nenávisťou‘," myslí si Řadek.
Václav Havel si však podľa neho na Slovensku veľa fanúšikov nájsť nestihol, preto používať podobné metafory je podľa politológa cesta do pekla.
SaS plánuje meniť hru
Bývalá koaličná SaS predstavila zmenu loga, profilové fotografie hlavných tvárí kampane i slogan "meníme hru". Za kampaňou pritom stojí marketér Marek Prchal, ktorý pomáhal aj neúspešnému českému prezidentskému kandidátovi Andrejovi Babišovi.
"Áno, my naozaj meníme hru. Ideme do boja," okomentoval slogan líder SaS Richard Sulík s dodatkom, že hru menia rovnako všetci, ktorí liberálom veria.
Řádek skonštatoval, že dúfa, že ekonomickí liberáli si svoju volebnú politickú stratégiu poriadne otestovali. "Pretože zmena loga je taká vec, že z viacerých marketingových výskumov je známe, že kým ľudia zaregistrujú akúkoľvek zmenu, chvíľu to trvá. Čiže uvidíme, či potenciálni voliči SaS budú oslovení logom ako-takým," vysvetlil.
Politológ zároveň priznal, že čo sa týka sloganu strany, ostáva trochu skeptický. "Tomuto ľudia podľa mňa veľmi rozumieť nebudú. Tiež veľmi rád používam športový komentátorský slovník. Ale meníme hru je podľa mňa posolstvo, ktoré si nemyslím, že by voliči tak úplne chápali a stotožnili sa s tým," myslí si odborník.
Řádek dodal, že podobný slogan môže dokonca podporiť zmätok voličov strany. "SaS mala v poslednom roku problém vysvetliť svoje politické rozhodnutia," vysvetlil s tým, že voliči nemusia chápať, či chcú straníci meniť slovenskú politiku alebo či sa zmenila strana samotná. "Ak SaS uspeje, myslím si, že to bude skôr napriek než vďaka tomuto heslu," dodal.
S Řádkom súhlasí aj Trubač. "Slogan ,meníme hru‘ viem pochopiť z pohľadu strany samotnej, ale pre voličov to nie je najlepší výrok, lebo bude potrebovať stále aj nejaké vysvetlenie. A slogan by už nemal mať zbytočné dôvetky," myslí si. Odborník dodal, že slogan „meníme hru“ môže voličovi napovedať aj to, že tá posledná im nevyšla.
SaS zároveň deklarovala, že budú pokračovať v komunikácii tých tém, ktoré riešili doteraz. "Sú to témy, ktorá aj polarizujú spoločnosť. Je to štandardná politická kampaň, ktorú by mali robiť viacerí," dodal.
SaS pritom na sociálnych sieťach zverejnila aj spoločné stranícke fotky, kde sú šiesti členovia strany zobrazení v bielych tričkách, rifliach a bez ponožiek. "Biele tričká a modré džínsy naboso sú také klišé každého štúdiového fotografa. Vyzerá to dobre, čisto a všetci sú rovnakí. Či to zaberie u politikov? Uvidíme," povedal Trubač s dodatkom, že v rodinnom albume by našiel veľmi podobné fotky.
Trubač dodal, že biela košeľa na billboarde je už slovenské klišé. Neformálnym oblečením sa politici snažia priblížiť k voličovi. "Oblek sa môže zdať príliš formálny. No nič by sme nemali preháňať. Ani tú neformálnosť, lebo môžeme stratiť jeden z najdôležitejších kreditov politiky a tým je dôveryhodnosť," zakončil.
Petícia má vyriešiť problémy ľudí
Mimoparlamentný Hlas-SD zas odštartoval petíciu "za zmenu", v ktorej od budúcej vlády žiada tri záväzky – zastaviť drastické zvyšovanie cien energií a potravín, garantovať 13. dôchodky a znížiť platy politikov v prípade, ak sa budúcej vláde do roka nepodarí zastaviť prepad životnej úrovne v krajine.
"Sľubovať ľuďom nižšie platy politikov je dlhodobo veľmi populárna vec," povedal Řádek. Pripomenul, že aj SaS v minulosti operovala s tým, že v prípade, ak bude rásť výber daní, bude možné zvyšovať politikom plat. "Je pekné hovoriť o tom, že by sme mali trestať politikov za ich zlý politický výkon, ale vytvoriť objektívny mechanizmus nie je až také jednoduché," myslí si Řádek, ktorý zároveň dodal, že v súčasnosti na to nie je ani politická vôľa.
S návrhom na zníženie platov poslancov prišiel na februárovej schôdzi aj Matovič. Zákon neprešiel ani prvým konaním, keďže ho podporili len tri desiatky poslancov. Líder OĽaNO v ňom navrhoval, aby zákonodarcovia zarábali jedennásobok priemernej mzdy s tým, že prípadné navýšenie by im doplávali samotné strany.
Chuť na zníženie platov poslancov sa podľa Řádka ľahko nachádza najmä tým opozičným politikom. "Iné je, keď sa tí istí politici dostanú k moci. V tom prípade už vôľa znižovať platy politikov nie je," povedal s dodatkom, že v oboch prípadoch to berie ako populistické gesto. Ako populistické vyhlásil aj ďalšie dve petičné otázky. "Je na Slovensku niekto, kto nechce, aby klesli ceny potravín?" opýtal sa odborník. Zdôraznil, že zároveň je vysoko pravdepodobné, že po nástupe novej vlády bude inflácia zrejme skutočne nižšia. "Je to alibistické," skonštatoval.
Trubač skonštatoval, že Hlas sa snaží cieliť na témy, ktoré rezonujú najmä u nespokojných občanov. "Forma oslovenia petíciou je dobrá, pretože mobilizuje voliča a strana si môže overiť, ako reagujú ľudia na jej návrhy. Je však logisticky náročná a vyžaduje vyjsť do ulíc. Strana ako Hlas-SD, ktorá má širokú stranícku základňu, by s výjazdmi v teréne problém nemala mať," myslí si.
Pozitívna či negatívna kampaň?
Ku konaniu kampane sa líder strany Peter Pellegrini zároveň vyjadril, že straníci počas nej nebudú hľadať nepriateľov, no najmä spojencov – čím označil občanov Slovenska. "Ja to ako komentátor politického diania počujem veľmi rád, pretože to zaváňa nejakou konštruktívnou politickou kultúrou," vysvetlil Řádek s dodatkom, že je dobré, aby sa politici rozprávali o programových veciach a aby sa predvolebný súboj týkal najmä myšlienok politikov – o čom by aj mal byť.
"Obávam sa, že Hlas má naľavo od seba vážneho konkurenta – stranu Smer, ktorá sa ako tvrdá opozičná strana bude snažiť spoločnosť polarizovať," zdôraznil Řádek s dodatkom, že v takomto prípade môže predvolebná kampaň Hlasu zaniknúť.
Či viesť pozitívnu alebo negatívnu kampaň je dilema aj podľa Trubača. Pripomenul napríklad kampaň OĽaNO v roku 2020, vďaka ktorým napokon hnutie vyhralo voľby. "Dnes je v inej situácii a bude musieť aj presviedčať voličov svojimi úspechmi v neúspešnej vláde v demisii," dodal.
"Hlas si vyberá skôr hľadanie ,spojencov‘, ktorých nájde v dobe zdražujúcich sa potravín, energií a znižovania životnej úrovne pomerne ľahko. Strana Hlas musí ponúknuť témy, ktoré ich voliči dokážu identifikovať a spájať si ich so stranou Petra Pellegriniho," zakončil Trubač.
PS stavia na odbornosť, Smer na zahraničnú politiku
Progresívne Slovensko zas zverejnilo slogan "Dá sa to, normálne a odborne". "Hodnotím ho dobre a myslím, že je to logické v kontexte toho, s čím sú ľudia na Slovensku nespokojní," vysvetlil Řádek s tým, že videli množstvo nezvládnutých príkladov riadenia politík.
"Mám pocit, že na Slovensku je opäť dopyt po štandardnejšej politike a nudných profesionálnych politikov," povedal s tým, že práve takíto politici vládli na Slovensku do roku 2010, pričom nasledovala éra extrovertných politikov.
Smer zároveň informoval, že pripravujú zahranično-politickú stratégiu. "Ak by sa politickým stranám podarilo vrátiť k programovým veciam, tak tomu veľmi tlieskam a držím palce," dodal s tým, že to v rámci predvolebnej kampane aj očakáva. "Množstvo vecí tu už bolo prediskutovaných – covid, vojna na Ukrajine a môžeme vidieť, kto kde ostal počas týchto troch rokov stáť. Preto si myslím, že je na čase, aby politici povedali, čo v tomto stave navrhujú," vysvetlil.
U viacerých strán pritom Řádek podľa svojich slov vníma "vyhorený politický marketing". Spomenul napríklad logo Demokratov, ktoré sa nápadne podobá na logo Hnutia za demokraciu. Či logá vznikajúceho Jablka a Smeru-SSD. "Je to zatiaľ trošku nuda," skonštatoval.