Polojasno
15°
Bratislava
Jaroslava
26.4.2024
Generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní: Záplava a povodeň nie je pre poisťovňu to isté
Zdielať na

Generálna riaditeľka Slovenskej asociácie poisťovní: Záplava a povodeň nie je pre poisťovňu to isté

BRATISLAVA / Minulý týždeň sa Slovenskom prehnala vlna povodní. Situácia je stabilizovaná, hasičov vystriedali poisťovací agenti. V rozhovore s generálnou riaditeľkou Slovenskej asociácie poisťovní Jozefínou Žákovou sa dozviete, že podvodeň a záplava nie je to isté ako aj to, ako sa zorientovať pri uzatváraní poistiek.

Podľa štatistík, povodne a záplavy spôsobujú len 4 percentá udalostí, ale čo sa týka škôd, ide o výraznejšiu sumu?

Škody obvykle, keď už je veľká povodeň, sú značného rozsahu. Možno to ani nikto nevie vyčísliť, pretože poistených je zhruba 40% domov a bytov. To znamená, že to čo zaplatia poisťovne, ešte neznamená, že to sú všetky škody. Keď už som spomenula slová povodeň alebo záplava, treba vedieť, že to treba rozlíšiť a poisťujete sa proti povodni, čo znamená, že sa vylieva voda z brehov a záplava je, že sa vytvorí súvislá vrstva vody.

Pre mňa je to obrovské prekvapenie, že povodeň a záplava nie je to isté.

Záplava môže vzniknúť, že sa roztopí sneh a zostane na poliach, alebo v dedine, či meste zostane voda, alebo prší veľa, tak zostane súvislá plocha. Poisťovne to obvykle ponúkajú v jednom balíčku, čiže, keď povodeň, tak aj záplava, lebo navzájom to veľmi súvisí.

Najdôležitejšie pre tých ľudí, ktorých postihli živelné nešťastia je balíček poistenia. To, čo majú poistené. Čiže, čo by tam malo byť, ako sa v tom zorientovať?

Zorientujete sa tak, že keď sa poisťujete, tak si povedzte, že kde váš dom alebo byt stojí. Či je na kopci alebo je pri brehu nejakej riečky, či je na svahu, ktorý sa môže zosúvať, atď. Podľa tohto si berte riziká, ktoré vám poisťovne ponúkajú v rôznych balíčkoch. Treba vedieť, tak ako, keď si kupujete topánky nejakej značky a topánky inej značky, tak to nemusí znamenať to isté. Aj poistka s rovnakým názvom môže mať rôzny obsah. Obvykle sa to líši v detailoch, ale keď máte záujem, keď stojí váš dom na území, ktoré môže byť vystavené povodni alebo záplave, tak si skontrolujte, či to máte v základnom module, alebo si to musíte pripoistiť.

Môže sa stať, že napríklad povodeň tam nebude?

Nemusí byť v základnom balíčku. Poisťovne to ponúkajú. Prakticky všetky, ale každá si môže inak stanoviť základný balíček, lebo dom vám môže zhorieť, čiže tam sú živelné škody. Môže vám naň niečo padnúť, vybuchnúť plyn,… Vy si určujete, ktorý základný balíček považujete za ten určujúci, od ktorého si budete poisťovať ďalšie riziká.

Napríklad ľudia v Rudne, keď si budú teraz chcieť niečo poisťovať, môže sa stať, že už im nikto nepoistí povodeň, záplavu, alebo budú za to chcieť oveľa viac peňazí?

Závisí od toho aká je situácia. V médiách bolo, že tam praskla nejaká priehrada, ktorá nemala dosť dobré parametre, takže je celkom možné, že to územie bude vyhodnotené ako silne rizikové. Na druhej strane, poisťovne si to vedia ošetriť v poistných zmluvách. Pripomínam, že štát je povinný viesť takzvaný manažment povodňového rizika. Takže, ak štát vyhodnotí to územie, z hľadiska povodní a záplav rizikové, tak by mal robiť opatrenia, respektíve, mali by sa ľudia dozvedieť, že to ich územie je takéto nebezpečné. A čo urobí poisťovňa? Poisťovňa naozaj musí vyhodnotiť to riziko, ktoré jej ten potenciálny klient ponúka na prevzatie a stanoví, či je to riziko poistiteľné, že je to bežná škoda, lebo pripomínam, poistenie je založené na báze náhodilosti. Poisťovňa môže zobrať do poistenia len riziko, ktoré je naozaj náhodilé. A teda, aj tá povodeň, ak je náhodilá, lebo povodeň sa môže raz za čas vyskytnúť hocikde, tak bez problémov je to tá základná sadzba, ale môže tam byť zvýšené nebezpečenstvo, vtedy to môže poisťovňa urobiť s prirážkou, alebo je to riziko tak vysoké, že to môže odmietnuť.

Skúsme teraz poradiť tým ľuďom, lebo videli sme, že jeden deň veľká voda a druhý deň tí ľudia, už upratujú. Snažia sa vyčistiť tie domy, zmenšiť škody, ktoré sú tam. Treba to pred tým všetko nafotiť? Predpokladám, že tam žiadny agent do tej chvíle nie je.

Keď voda tečie, tak sa starajte o svoj život a robte všetko preto, aby ste sa zachránili, lebo poisťovňu zaujíma tá situácia až keď opadne voda. Len vtedy vidíme akú škodu voda spôsobila. Takže potom začnú upratovať, začnú robiť hygienické opatrenia a vtej chvíli je dobré zobrať mobil a nafotiť čo robím. Je dobré zavolať poisťovne, alebo aj samotné poisťovne vysielajú svojich agentov na predmetné miesta aby pomohli tým ľuďom. Ak to tak nie je, postup je taký, že oznámite to do poisťovne a fotíte, odkladáte ten neporiadok na kopu a fotíte.

Ak je človek nespokojný s tým, koľko dostane od poisťovne, má vôbec nejakú šancu bojovať s tou poisťovňou cez vás?

Cez nás ani moc nie, aj keď vždy sa môžete sťažovať, vyjednávate s tou likvidáciou, vy predkladáte doklady čo sa vám prihodilo, čo bolo zničené. V prípade povodní sa stáva, že voda odnesie aj doklady, vtedy sa dá z poisťovňou komunikovať o tom, že z tej nafotenej kopy neporiadku si odvodíte, čo tam bolo a čo to stálo. A keď ste nespokojný, tak sa sťažujete a do 30 dní vám poisťovňa musí odpovedať na sťažnosť. Ak to nepomôže, môžete sa ešte sťažovať v Národnej banke, ale posledné dva, tri roky existuje pri našej asociácií inštitút ombudsmana, to je mimosúdne riešenie sporov. Takže môže sa človek obrátiť na ombudsmana, ktorý mu pomôže to s poisťovňou vyrokovať.

Súvisiace články

Najčítanejšie